Hej,

Jag spanar på en bostadsrätt som är lite av ett renoveringsobjekt. Har allså inte köpt lägenheten än.

Jag villl byta planlösning och därmed riva en vägg. Frågan är då om väggen är bärande eller ej. Lägenheten ligger högst upp i huset och ligger i hörnet av huset.

Mäklaren har jämfört bottenplan med övriga våningar ang vägg mellan kök och rum (som jag vill riva); och väggen finns med på samtliga våningsplan.

Är detta ett tecken på att väggen är bärande? Mäklaren säger också att hon sett likadana lägenheter i samma hus där folk åtminstone gjort en dörröppning i väggen. Vad tror ni?

Tacksam för svar!

Mvh
Michael
 
Redigerat:
Hej,

Antar att du inte har tillgång till lägenheten. Det absolut enklaste och säkraste sättet att ta reda på om väggen är bärande eller ej, är att bege sig till stadsbyggnadskontoret i din stad. Plocka fram ritningarna över lägenhet och kolla väggen via ritningarna. Är du osäker så lägg upp en bild på ritningarna här så kag eller någon annan säkert hjälpa dig.
 
FRS skrev:
Hej,

Antar att du inte har tillgång till lägenheten. Det absolut enklaste och säkraste sättet att ta reda på om väggen är bärande eller ej, är att bege sig till stadsbyggnadskontoret i din stad. Plocka fram ritningarna över lägenhet och kolla väggen via ritningarna. Är du osäker så lägg upp en bild på ritningarna här så kag eller någon annan säkert hjälpa dig.
Tack för svaret! Jag har begärt ritningar och återkommer när jag fått dem. Men det finns alltså ingen generell "regel" som säger att det bör vara en bärande vägg om samtliga lägenheter nedanför har den väggen?
 
Nej, det är mycket vanligt (normalt) att lägenheten under och över har samma planlösning, så då hamnar även "lättväggar mitt för varandra. I hus med betongstomme brukar det vara enkelt att veta om en vägg är bärande, med murade och trå väggar kan det vara lite svårare att direkt avgöra.
 
Hej

Bärande väg eller inte så ska du riva väggar ska det även godkännas av styrelsen i föreningen efter som dom äger och ansvarar för fastigheten.

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Hej

Bärande väg eller inte så ska du riva väggar ska det även godkännas av styrelsen i föreningen efter som dom äger och ansvarar för fastigheten.

//Calle
Om ej väggen är bärande har normalt sett styrelsen inte något med ingreppet att göra. Behöver mao inte tillfrågas.
 
Vad baserar du det på? Det beror helt på vad som står i de lokala stadgarna. Att ta bort en innervägg får nog betraktas som väsentlig förändring!

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

1. ingrepp i en bärande konstruktion,

2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller
vatten, eller

3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som
avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada
eller olägenhet för föreningen.

I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte
behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket.
Lag (2003:31).
 
Hur vet du att det inte finns stammar i väggen eller att de lokala stadgarna inte har särdrags krav som kan påverka m.m. TS i sitt ärende? Sedan brukar det tillhör god hyfs att ha kontakta med styrelsen innan man gör större renoverings jobb i lägenheten.
 
Spela inte dum nu. En vägg får tas bort utan styrelens medgivande om den inte är bärande. Det innebär givetvis inte att man kan riva stamledningar el dylikt som skulle kunna finnas i väggen.

En brf får inte ha stadgar som försämrar villkoren jämfört med den lagstiftning som finns.
 
Var inte ett smart ass själv! Hur kan du säga att styrelsen inte behöver tillfrågas utan att vet de lokala stadgarna? Det kan finns krav på informationsplikt m.m. vid renoveringsarbetet eller modifiering av lägenheten vilket inte betyder försämrande villkor för medlemmarna.
 
Hur kan du säga att det behövs?

Om nu föreningen mot förmodan skulle ha en stadga om informationsplikt för ändringar så finns det ändå inga sanktioner mot att bryta en sådan stadga rent juridiskt.
 
Redigerat:
För att TS inte ska skita i det blå skåpet och hamna på shit list hos styrelsen!
 
Jo det klart, det verkar ju finnas en hel del okunnighet kring dessa frågor hos många.

Man ska även fråga grannarna först! Annars kan de bli sura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.