Hej,
Mitt första inlägg här, även om jag under en längre tid haft mycket nytta och nöja av att följa diskussionerna.
Jag har ett lackat furugolv som jag vill göra om till såpskurat. För att få bort lacken har jag tillgång till både lackfräs och golvslip. Dock läser jag ofta, både här och på andra ställen, att man helst inte ska slipa sina golv, och att slipning i fallet med såpskurning inte ger en bra grund. Frågan är då vad jag har för alternativ, eftersom det inte känns aktuellt att dra upp alla plankor för hyvling.
Handlar det måhända om att man inte ska slipa för fint? Kan det kanske räcka med ytan som skapas av lackfräsen? Ska man våga sig på en elhyvel?
Det är inte några jättestora ytor det rör sig om, i och för sig, men jag vill inte heller komplicera alldeles för mycket.

Tacksam för tips!
 
Det går att göra skurgolv av slipade golv också det tar bara lite längre tid.

Anledningen till att man ofta hör att man ska låta bli att slipa är att slipningen ruggar upp ytan och när man sedan skurar reser sig en del fibrer och det blir inte så där lent som ett hyvlat golv blir.

Alltså går det utmärkt att slipa ett lackat golv och sedan skura, desto hårdare borste desto snabbare bra resultat. Det är mer så att kan man undvika att slipa ett redan hyvlat golv bör man göra det.
 
Tack för supersnabbt svar!
 
Varsågod. Nu ska jag ge mig på att skura mitt köksgolv och hallgolv. Det är fantastiskt trevligt efteråt så jag kan verkligen rekommendera skurgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.