Vi håller på att göra en tillbyggnad på huset och har sökt en del KA.
Fick tips från en KA som tyvärr behövde tacka nej att vi borde ha en konstruktionsritning och inte låta snickarna bestämma.

Vår snickare är även KA,dock får man ju inte vara det på sitt eget bygge.
Man tycker ju dock att snickare som även är KA borde sköta sig extra mycket.
Tycker ni vi skall köra på ändå,eller är det så viktigt med konstruktionsritning?
Går man inte igenom konstruktionen på samrådet med kommunen,snickare och KA för bygglovet?
 
En konstruktionsritning visar hur väggen är uppbyggd. Har du inga önskemål om detta? Mängd isolering, installationsskikt, brutna köldbryggor, diffplast eller inte osv...?
Snickaren kanske tar den enklaste vägen, speciellt om du har fast-pris. Då får du en vägg som hållfmässigt säkert håller men är kasst isolerad. Du vet ju inte vilken kompetens har har. Finns säkert många KA som är riktiga stolpskott också.
 
Man får ju skilja på lite olika roller och kunskaper.

En snickare kan ju vara duktig i att snickra, läsa ritningar och bygga enligt de konstruktioner och direktiv som han/hon får. Men behöver ju inte för den delen vara utbildat ingenjör med kunskaper i hållfasthetsberäkningar, värmeberäkningar, materialegenskaper etc etc.

En ingenjör, arkitekt, konstruktör kan vara väldigt duktiga i att göra beräkningar och dimensioneringar enligt gällande normer men behöver ju inte vara fena på att hålla i hammare och verktyg.

En kontrollansvarig har och ska vara generellt duktig på byggnation i allmänhet men har ju rollen att kontrollera så att jobbet utförs enligt de ritningar och regler som är tillämpbara. Han/hon behöver ju inte kunna utföra beräkningar för det har ju konstruktören gjort enligt de ritningar som KA sen ska kontrollerar mot.

Så jag förstår fullt ut att den tillfrågade KA tackade nej. Allt på sin plats och rätt personer till rätt sak helt enkelt.

Du får normalt inte igenom ditt bygge i kommunen utan en oberoende KA och kommuntjänstemännen tar inte på sig rollen som konstruktör utan det får du ha gjort innan du går dit.
 
Redigerat:
O
Men vill inte kommunen ha konstruktionsritningar?

Jag är övertygad om att en riktigt duktig snickare vet vad som krävs för huset inte ska rasa ihop...
(till skillnad från vissa byggnadsingenjörer som inte kan räkna... tänker på när tillbyggnaden på Kista galleria i Stockholm rasade ihop och åtminstone 1 dog... Sedan finns det fall där erfarenheten från byggarna såg att det här kommer inte att hålla och sa ifrån)

Så vad vill jag säga? Att det finns både duktiga snickare och urusla byggingenjörer...
Men de sista troligtvis för att det ska sparas pengar....
Dessutom så vill jag tro att en duktig och seriös byggare gör ett bra jobb oavsett om han lämnat fast pris eller inte...
 
Odjuret skrev:
Så vad vill jag säga? Att det finns både duktiga snickare och urusla byggingenjörer...
Och lika väl så kan det finnas urusla snickare och duktiga konstruktörer......

Det TS hoppas få är tre personer i en och det brukar sedan leda till en ny tråd här på BH där man klagar på snickaren för att han/hon inte har gjort enligt reglerna eller som trådskaparen trodde att det skulle bli eftersom snickaren skulle gissa sig till önskade lösningar.
Det brukar också lösa massor av problem om man tänkt igenom sin lösning innan man startar och också om beställaren har sett och godkänt ritningarna så att designen är såsom denne tänkt sig.
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Jag har en oberoende KA och ingen tanke på att snickaren skall vara det, fick bara en tankeställare då jag inte själv vet vad för något man skall kräva när det gäller konstruktion.
Finns det några standardval man bör gå efter? Vill ju ha bra ljudisolering mellan våningarna speciellt då sovrum skall vara ovanför badrum. Även väggarna är viktiga.
Kom på att vår KA hade någon lista har jag för mig angående konstruktion, men har dåligt minne efter en svår sjukdom.
 
Tyvärr är det nog som i alla yrken...det finns dåliga yrkesmän, en granne anlitade en KA när dom byggde hus och han var en riktig sopa från början till slut.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Anlita en konstruktör för att rita, en KA för att kolla och en byggare för att bygga, det innebär att du har tre oberoende personer som vet hur det ska vara och troligen upptäcker någon av dom om det är nått som är fel.
Det är lika med yrkesmän som med multiverktyg, vill man ha nått som verkligen är bra så skippar man multivektyget, som inte är riktigt bra till nått, och skaffar verktyg som är bra till var funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.