Hej!

Varning för jättelångt inlägg!

Vi har en central 3:a i Uppsala på 76 kvm. Huset byggdes 1982 och vår lägenhet är lite "extra" speciell på så vis att nästan inga hörn är 90° (och då menar jag inte att de är lite skeva som i många äldre hus, nej, de är ritade så). Lägenheten ligger på första våningen och det naturliga ljusinsläppet är begränsat (höghus som skymmer allt ljus från ena hållet och en loftgång som skugga fönstren från det andra). Köket och badrummet är i "original" och original från -82 innebär att det behöver uppdateras rejält.

Frågan är, hur gör vi? Vi kan både tänka oss att göra en del själva och att ta in hantverkare, så det är inte så mycket arbetet som hur vi ska tänka som vi behöver hjälp med. Vi har ganska mycket dörröppningar i lägenheten och nu när jag sitter i soffan i vardagsrummet så ser jag direkt in i köket och ut i hallen. Det skulle ju vara trevligt om alltihop bildade någon form av "harmoni" så att det inte blir totalt kaos, men vare sig jag eller min sambo är så bra på det här med inredning och vet inte riktigt var vi ska starta. Nu har vi bott här i mer än fyra år, men det här projektet känns så stort att vi aldrig riktigt kommer ur startgroparna.

Finns det typ inredningsarkitekter som arbetar med så här små projekt? Alla jag hittar verkar syssla med företag och offentlig verksamhet. Skulle ju vara guld om någon som har lite koll kunde titta på lägenheten och tipsa om färger, golv och tapeter. Känns som jag har tusen frågor jag behöver svar på:
-Vilken typ av golv ska man ha? Är det alltid bäst med klinker?
-Hur ska man tänka i ett badrum? Vad kan man göra?
-Vad ska man göra med en lång, smal, "spetsig" (som sagt, inga 90°) hall?


Jag förväntar mig inte att någon här ska ha svar på alla mina frågor, men är det någon som varit i en liknande situation? Vad gjorde ni? Vet ni någon man kan vända sig till? Finns det någon bok man kan lösa?

Alla tankar mottages tacksamt. :)




Om någon undrar hur vår just nu ganska förskräckliga lägenhet ser ut så är det här en beskrivning:
Köket består av (slitna) smutsvita skåp, rostfri diskbänk (med sånt där klassiskt rombmönster, tänk hemkunskapen i skolan) och plastmatta med korkmönster (tappar du något på den kan du glömma att hitta det, men det fastnar för eller senare under dina strumpor).

Badrummet är helt inklätt i plastmatta i olika blå nyanser. I tapet finns limfläckar som säkerligen inte syntes från början, men nu har det börjat anta en trevlig brun nyans.

Hallen tapetserade vi om när vi flyttade in, men även här finns en otrevlig plastmatta i någon brun-orange nyans som mest får mig att tänka på offentliga miljöer.

Vardagsrummet har relativt sliten ekparkett (kanske kan fixas till genom slipning) och behöver åtminstone tapetseras/målas om.

Sovrummen har vi tapetserat om och lagt klickgolv i så de är relativt nyfixade och ser rätt okej ut.
 
Och om någon undrar hur en lägenhet utan 90° hörn ser ut, så kan den t.ex. se ut så här. :)

Skärmklipp 2015-03-10 20.21.00.png
 
Ser ut att kunna vara Ritargatan? :)

Det finns säkert en inredningsarkitekt eller stylist som jobbar mot privatpersoner. Nån som kommer hem till er och tittar, ritar upp ett förslag och presenterar borde inte behöva kosta allt för mycket. En uppskattning 7-800:-/h x5 kanske är rimligt.

Kolla med t.ex. http://madeleinegesar.se/ , hon är verksam i Uppsala.

Hade jag haft fria händer, tid och pengar så hade jag gjort om planlösningen till att börja med.
Jag hade tagit bort väggen i hallen efter dörrhålet som går till köket. Även vägg mellan vardagsrum och kök.
Hallen skulle ha fått klinkers första metern. Jackhängare/förvaring i hallen skulle kanske gå att få till genom att minska ytan på sovrummet.
Köket skulle man kunna ha bardisk mot vardagsrummet och köksbänk hela vägen mot yttervägg.
Om allt det här är möjligt är svårt att säga utan att ha sett lägenheten på plats såklart :)

Finns massor av saker att göra, det är bara budgeten som sätter gränsen.
 
Attans, mitt svar gick visst inte iväg!

Nej, det är inte Ritargatan, lägenheten ligger precis vid tågstationen. :)

Madeleine Gesar verkar vara precis något sådant som vi letar efter. Spännande att jag googlat hur mycket som helst och missat henne.

Riva väggar ligger nog lite utanför, om inte budget så i alla fall tidsramarna, men spännande idéer! :)

Tack! :)
 
På dig låter det som att ni vill ha tips på VAD ni ska göra, men jag tror att det ni behöver är egentligen tips på HUR ni ska göra det. Hade jag varit du så hade jag satt mig med min partner och skrivit upp varje sak som ni är missnöjda i varje rum, exempelvis: Kök - fula luckor, gamla vitvaror osv. När ni har denna lista kan ni sedan välja ETT rum som ni vill börja med. Antingen väljer ni då det som kräver mest arbete (för att få det värsta klart tidigast) eller så kan ni ta det som kräver minst (för att komma igång lite försiktigare och inte tröttna direkt). Sedan är det "bara" att planera upp detta arbete, kanske inte med spikade deadlines men åtminstone en skissad tidplan. När ni nu då har en lista på vad ni inte är nöjda med är det mycket lättare att sätta fingret på vad ni faktiskt vill förändra och vad som då blir snyggast enligt er.
Det kanske låter fånigt med såhär mycket "pappersarbete", men jag tror att problemet många har är att de vill göra allt NU och när man då påbörjat 18 projekt samtidigt så är risken otroligt stor att inget av det blir färdigt (och det som trots allt blir det blir slarvigt gjort pga stress).

Lycka till med er renovering! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.