Hej,

Ska försöka förklara mitt problem i text, men jag lägger med en bild också. Vi bor i en radhuslänga och har fått på oss av samfälligheten att utföra en brandskyddsåtgärd. Denna åtgärd innebär att takfotsventilationen ska sättas igen en meter åt vardera håll, räknat från gränsen mellan grannarna. På bilden syns åtgärden utförd på ett grannhus. Detta ska göras på ventilationen på framsidan, och på de två som finns på baksidan. De röda strecken på bilden ska symbolisera takstolarna. Min fundering är om det kan bli fuktproblematik när man stänger igen "facket" som finns mellan dessa takstolar? Ventilationen sätts ju igen helt där.
Jag hade en tanke om att det vore bättre att sätta igen en meter räknat från de röda strecken och lämna öppet mellan de röda strecken för att behålla ventilationen mellan takstolarna. Är det någon som har bättre koll än jag på detta? Oroar jag mig i onödan och man kan göra så som på bilden, eller är det bättre med mitt förslag?

takfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte öppet ovan takstolarna uppe på vinden?
 
Nej,varje hus ska ju vara som en brandcell så tänk dig en vägg som går genom hela huset ända upp till taket. Så de röda strecken är alltså som två väggar som går genom hela huset från grund till tak.
 
Ja det fattar jag men i dina takstolsfack på din vind.
 
Noseone skrev:
Ja det fattar jag men i dina takstolsfack på din vind.
Bra fråga, men det tar jag för givet. Det borde vara ett öppet utrymme ända till nästa vägg mot grannen på motsatt sida. Hur tänker du?
 
Om de röda strecken är den brandavskiljande väggens sidor så är det förhoppningsvis en vägg bestående av någon brandskyddande skiva typ gips på vardera sida och isolering, typ stenull, mellan dessa. Alternativt att det är en murad eller gjuten vägg hela vägen upp. Annars lär inte väggen uppfylla kraven på avskiljning, vilket är EI60 mellan lägenheter. Alltså finns det inget att lufta just där väggen är - det ska vara fullt med något (isolering/tegel/betong) där bakom.

Så en lite nyfiken fråga till trådstartaren - är detta i Uppsala?
 
Zedo skrev:
Bra fråga, men det tar jag för givet. Det borde vara ett öppet utrymme ända till nästa vägg mot grannen på motsatt sida. Hur tänker du?
Är det öppet på vinden kan du ju sätta igen hur mycket du vill i takfoten.
 
Nej, inte Uppsala, däremot Kungsängen. En hel länga brann ner i januari förra året, och brandkåren har tydligen fastställt att spridningen gick så snabbt tack vare att elden spred sig genom takfotsventilationen mellan husen. Så vi har fått som krav att åtgärda detta. Samfällighetens brandgrupp fick in offerter i storleksordningen 20 000/hushåll för att åtgärda detta vilket har gjort att i stort sett ingen har åtgärdat detta ännu.
Vad som finns mellan dessa brandavskiljande väggar vet jag faktiskt inte, det är möjligt att det är som du säger, dock inte murat utan möjligtvis isolering. Det jag vet är att det är träväggar ända upp, eventuellt med en gipsskiva på sidan in mot husen.
 
En samfäldighet kan ej utfärda krav liknande detta. Samfälldigheten berör gemensamma tillgångar och anläggningar, tex gator, lekytor etc.

fukttekniskt finns risk att försämrad ventilation i facket medför mögel om facket är igenbyggt alt det är ett parallelltak.

Hur ser åtgärden ut? Sätter man endast en läktbräda för takfotsintaget, om ja då borde inte det hjälpa altför mycket mot brandspridningen
 
Jo, takfoten är en av de tyvärr ganska många svaga punkterna i ett radhus brandskydd. Det är välkänt, men svårt för räddningstjänsten att göra något åt när det väl brinner. Det var därför jag var nyfiken på om det var Uppsala eftersom förebyggarna på brandförsvaret där gjort en stor drive för brandsäkerhet i radhus. Bra att det sker även på andra ställen.

Är det luft i den avskiljande väggen så är det riktigt illa för då är det i stället ett dolt utrymme där brand kan sprida sig.
 
Fel av mig, det är inte samfälligheten utan brandförsvaret som tydligen kan kräva sånt här.
Facket är igenbyggt, därav min oro. Åtgärden är precis som du säger, att lägga en läktbräda för ventilationen och täta upp mot takstolen. Detta för att branden inte lika enkelt ska kunna "hoppa" mellan fastigheterna utan du får ett två meters språng. Brandkåren skrev i sitt utskick att det var den åtgärden de rekommenderade men att de inte kunde garantera att det inte skulle orsaka fuktproblem utan det fick någon annan utreda i såna fall. Jag tror de flesta har gjort enligt bilden, det kanske bara är jag som är onödigt orolig men det känns dumt att riskera mögel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.