Vi har ett hus från 60-talet, fram- och baksida är i rött tegel medan sidorna är gråa eternitplattor (minst två meter höga plattor). Jag vill nu måla eternitplattorna men vilken färg ska jag välja? De är gråa nu så hade varit kul med nån annan men det kanske inte matchar teglets gråa fogar då? Nån som har något färgförslag?
Tack! /Karin
 
Det är svårt att matcha färger till klassiskt rött tegel. Spontant skulle jag säga att svart, vitt eller olika nyanser av brunt funkar ganska bra.

Vi har också ett rött tegelhus som tidigare också hade eternitplattor på ena sidan. När vi för något år sedan tog bort plattorna och satte upp träpanel istället så våndades vi länge och väl innan vi bestämde oss för att måla panelen vit. Det är ju inte direkt "modigt" att välja vit färg men det var det som vi tyckte funkade bäst.
 
Tegelrött?
 
En brun nyans liknande det röda teglet, om ni inte vill att det skall skilja alltför mycket.
Jag målade plastskyddet påväggen till min luft/luft anläggning brun och den "försvinner" på min röda tegelvägg. Fråga i färgbutik så vet de vilken kulör som är mest lik tegelfasad.
 
Jag tänkte säga grått, men det var visst det du redan hade.
 
Ta med en tegelsten till färgaffären så kan de mäta av vilken nyans teglet har, och blanda en färg som har samma nyans.
 
pelpet skrev:
Ta med en tegelsten till färgaffären så kan de mäta av vilken nyans teglet har, och blanda en färg som har samma nyans.
Jag håller inte med. Bättre att bryta av än att försöka få samma nyans, för det blir alltid bara nästan rätt färg.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jag tror att du bör ta med hela husets färgsättning i beräkningen, dvs taket, grunden, plåtarbetena och annat som kan spela in. En bild på huset hade hjälpt mycket för att kunna tycka till!
 
  • Gilla
Karin h och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar! När jag tittar på bilderna på vårt hus så inser jag att eternitsidorna kanske inåt där riktigt gråa utan skiftar i flera nyanser. Bifogar bilder: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha sett bilden undrar jag om det inte vore snyggast att mura dit en vägg med fasadtegel.
 
Janus82 skrev:
Det är svårt att matcha färger till klassiskt rött tegel. Spontant skulle jag säga att svart, vitt eller olika nyanser av brunt funkar ganska bra.

Vi har också ett rött tegelhus som tidigare också hade eternitplattor på ena sidan. När vi för något år sedan tog bort plattorna och satte upp träpanel istället så våndades vi länge och väl innan vi bestämde oss för att måla panelen vit. Det är ju inte direkt "modigt" att välja vit färg men det var det som vi tyckte funkade bäst.
Du råkar inte ha någon före och efter bild på ert hus? Hade varit kul att få se!
 
pelpet skrev:
Efter att ha sett bilden undrar jag om det inte vore snyggast att mura dit en vägg med fasadtegel.
Är inte det ett väldigt stort projekt? Med tanke på att det egentligen bara är en estetisk anledning till att jag vill ändra på fasaden!
 
H
Grått tegel, ojämna, finns det beklänadstegel i Sverige för utomhusbruk?
 
Jag skulle nog spara fasaden som den är men kanske ta dit en firma som kan göra rent den ordentligt.
 
Karin h skrev:
Du råkar inte ha någon före och efter bild på ert hus? Hade varit kul att få se!
Jag har bara en före bild i mobilen så jag ska försöka att komma ihåg och ta ett foto ikväll. Men om jag känner mig själv rätt så lär jag glömma bort det helt, påminn mig varje dag i en 4-5 veckor så kommer jag kanske ihåg att fixa efterbilden.
:)
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.