Bygger om badrum och har flyttat en gammal avluftning. Kvar är ett oisolerat järnrör med tät takgenomföring, exakt på den plats där nya badrumsfläkten skall sitta.

Fråga: Funkar det att ansluta en fukt och tidsstyrd badrumsfläkt typ PAX till denna befintliga kanal? Röret går direkt ut utn någon passage genom isolerat utrymme, om man inte räknar trätaket förstås.

Kommer det att bli problem med frost? Måste man köpa svindyr isolerad takhuv??

Tacksam förreda i funderingarna.

Tim
 
Finns stor risk att lyften från badrummet kondenserar invändigt sista biten av järnröret (den som är ovvanför taket).
Detta leder till att det kommer att droppa/rinna vatten från din PAX-fläkt (vanligt problem vid dåligt isolerade huvar/kanaler).
Tyvärr :(
 
Så svaret är en takhuv enl ovan eller? Finns annan smart (läs billigare lösning) på problemet?
Dvs mitt sneda inner tak är alltså direkt för bundet med yttertaket, genom takstolstjockleken förstås, men ingen isolering därigenom, frånsett ett eller annat spån kanske.
 
Frågar igen: Någon som har ett bra förslag på hur göra enl ovan med utförsgången genom taket till den anslutna fläkten? Isolera järnröret? Tacksam för tips. :-?

Eller skall jag ge upp tanken ovan och dra ut alltihop genom nuvarande ventilationsrör som går i imkanal i skorstenen. Problemet då är att det blir en del kringelikrokar och betydligt längre väg och då förlorar väl fläkten i effekt, eller? Allt dett för att jag vill ha utloppet från badrummet så nära duschen som möjligt. Men att flytta utloppet 1,25 m kanske inte gör något egentligen? Då blir det ca 1m horisontellt från badrummet in i skorstenen, 90 graders böj och sedan ca 2,5 meter till mynningen på skorstenen. Är detta ett bättre alternativ än ut genom taket. Tacksam för svar innan jagsliter mitt hår.

:-X :'(
Tim
 
Någon???

Bästasättetatt ventilera ut genom taket?
 
Hejsan..

Röret vad du än väljer måste isoleras..

Men annars går det väll bra att använda det röret. Men det måste isoleras.. Bästa vore ju att byta ut det gammla röret mot ett riktigt spiro ventelations rör. 100 rör tex.

Sen på yttertaket (utomhus) bör du ha en huv typ http://www.ventilationsbutiken.se/o...category_id,472270c1d001e648b734eb3ec44d2386/ i denna huv ska du också isolera. på röret sätter du en kina hatt.!

Detta är mycket bättre änn att dra det via skorstenen.

viktigt är det iallfall att du isolerar.. annars får du kondens som rinner ner in i badrummet.. lika så på utsidan av röret får du konsens som sedan ditt trä tak sugeråt sig och till slut ruttnar.. (jo jag vet hur det är, förra ägaren hade inte isolerat hos mig)
 
Vilken dimension är det på ditt gamla rör, misstänker att dimensionen kan vara för liten, för visst är det ett gammalt rör för avloppsluftning som du avser och som är några meter.
 
Tim skrev:
Kvar är ett oisolerat järnrör med tät takgenomföring, exakt på den plats där nya badrumsfläkten skall sitta.
Det vore ju fint att kunna använda det där järnröret. Och slippa krångla med ny takgenomföring.
Om dimensionen är tillräcklig borde det väl gå att dra ett plaströr inuti järnröret, eventuellt isolerat med något varv sådan där foam man lägger under laminatgolv. Då skall du nog slippa kondensproblem.
 
Dimensionen på mitt gamla järnrör är ca 110 ca. Jag får inte in ett rör med tillräcklig dimension inuti. Och det är inte några meter långt utan snarare ett par decimeter. Ingen krök är det heller.

Men att sätta ett 100 spirorör, är inte det att byta ner sig då ju fläktdimensionerna är på 125? Är dessa spirorör förisolerade? Annars vad använder man som isolering? Känns inte som golvfoam är det bästa.

Tim
 
Beror ju på vilken fläkt man köper..

http://www.pax.se/broschyrer/009-089275g=2.pdf

finns till 100mm också.

Spirorör är inte isolerade! Så den måste isoleras. Det finns speciell isolering som har ett nät på ena sida och isolering på den andra.. Den är perfekt att ha runt rör.

Dock så har du endast 1 cm att leka med.. vilket inte är mycket..
 
Kan man inte försöka med att fogskumma? Om det sedan visar vara problem med kondens och ev dropp får man åtgärda det utifrån. Vad har du för takkonstruktion, är det takpannor med spontat virke? Då kan man ju lyfta av några pannor och såga upp runt röret och trä på isolering och så täta igen taket på nytt, normalt inget krångligt.
 
Såg just att den PAX jagtänkt mig har dimensionen 100 mm...

Det blir nog som så att jag köper en huv och ställer på taket, som för övrigt är spontt med betongpannor (tyvärr) och drar rör från huven till fläkten, endast ca 50 cm.

Men jag trodde dock att huvarnas fördel var att de var isolerade?? Och sen finns det ju huvar med någon slags "hatt", typ den i länken ovan. Behövs då verkligen Kina hatt på huven dessutom??? :-?

Ett anat alternativ är att sätta fläkten på en yttervägg istället, ca 1 m från duschen, det är enklare men längre från fukten. Kanske inte spelar någon roll med golvvärme?

Många frågor... Allt ska vridas och vändas hundra gånger innan man kan ta ett beslut, tar tidd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.