Hej allihopa,

Jag tänkte bara lägga upp några bilder på hur min allra första köksrenovering blev. Jag gjorde 90% själv och allt förutom fläkten är köpt på IKEA. Fläkten är en Cylinda-alliansfläkt och luckorna heter Veddinge. Totalpriset hamnade på ca 71 000 kr (inkl. elektriker- och ventilationsjobb). Vi har valt att inte ha något kakel (vem vet, kanske blir det i framtiden) utan vi har bara målat väggarna. Färgen på väggen vid diskhon och spisen har en högre glans (dock samma kulör som de andra väggarna) för att man lättare ska kunna torka av vatten och smuts. Glansskillnaden syns inte mot de andra väggarna. Sambon blev nöjd med resultatet, så jag får väl se det som ett godkänt projekt. :)

Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. Blev sämre när jag gjorde "Före- och efterbild".

// Ragsan
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Grodgatan och 8 till
  • Laddar…
Fundera på att sätta en glasskiva? Du kommer torka bort färgen tillslut.

Snyggt blev det iaf!
 
Snyggt! Happy wife = happy life!

satsa en tusenlapp på fler och snyggare vägguttag så blir det perfekt.
 
Eftersom du publicerar bilderna antar jag att du är beredd på synpunkter.
Vi har alla olika smak och det är väl bra. Lite för "minimalistiskt" för min smak. Och infälld diskho tycker jag är opraktiskt när vatten hamnar utanför. Jag gillar "före" bättre men om du själv är nöjd är det huvudsaken.
Vägguttagen tycker jag också är väldigt iögonfallande.
 
Personligen tycker jag att det nya har potential, nu ska det bara "möbleras" =)d
 
Tack för svar! :)

Glasskiva har vi också funderat på men väljer att vänta och känna efter lite. Kan mycket väl bli så att vi sätter upp det vid ett senare tillfälle.

Vägguttagen behåller vi som de är just nu, men ska absolut kika efter "snyggare". Tips?

Vi båda var ute efter att få det "stilrent" och inte för plottrigt med massa grejer framme. Vi håller på just nu för fullt och "inreder" köket så det blir mer personligt. Bilderna är tagna direkt efter jag var klar, så självklart ser det tomt ut. :)
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Väggen ovanför spisen är ju som gjord för att hänga upp grytor och stekgafflar, och då menar jag förstås fingrytorna i rostfri Schweizisk design - inte IKEA 365 prylarna man slabbar runt med egentligen :)

Vilken färg har du använt på väggen bakom spis och diskho? Även om den är lite blankare än övriga väggar så ser den inte ut som en våtrumsfärg (minst VA), vilket är vad jag skulle använda på en sådan yta. Runt spisen kan det bli besvärligt eftersom färgen sannolikt är termoplastisk och kommer att bli mjuk av värmen. Det leder till att flott och sot sätter sig lättare och blir svårt att tvätta bort.
 
Färgen på väggen bakom spis och diskho är inte en våtrumsfärg utan en färg med glans 20. Övriga väggar har glans 7. Detta tyckte Happy Homes var tillräckligt. Jag glömde nämna att jag kommer i de absolut värsta fallen (när/om man slabbar med t.ex. köttfärssås) sätta upp en laminatskiva med handtag mot väggen som stänkskydd. Det blir som en köksacceessoar. Sen får vi fundera på om vi ska fixa en glasskiva eller inte lite längre fram. Men just nu känner vi att det är bäst såhär. :)
 
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Ragsan
  • Laddar…
S
Ragsan skrev:
Tack för svar! :)

Glasskiva har vi också funderat på men väljer att vänta och känna efter lite. Kan mycket väl bli så att vi sätter upp det vid ett senare tillfälle.

Vägguttagen behåller vi som de är just nu, men ska absolut kika efter "snyggare". Tips?

Vi båda var ute efter att få det "stilrent" och inte för plottrigt med massa grejer framme. Vi håller på just nu för fullt och "inreder" köket så det blir mer personligt. Bilderna är tagna direkt efter jag var klar, så självklart ser det tomt ut. :)
Jag tror inte han menade vägguttagens modell, utan placeringen utav dom. Jag tycker vägguttagen ser väldigt felplacerade ut i det nya köket tyvärr. Hade själv satt vägguttaget till vänster om diskhon cirka 15cm från hörnet, om jag absolut hade velat ha vägguttaget till höger om diskhon så hade jag satt ett sånt uttag som man drar upp ur bordsskivan istället.

Vägguttaget till den högra diskbänken är också konstigt placerad, det borde ha setat längst in i högra hörnet.

I övrigt är det snyggt, men jag hade velat haft överskåpen kvar, alla är vi olika! :)
 
Okej. Då förstår jag.

Placeringen av uttagen ville vi ha kvar på samma ställe då det varit mest praktiskt för oss hur vi "arbetat" i köket. Personligen vill jag INTE ha något uttag i vinkel under skåp eller ha något för nära hörn. Det ser mer konstigt ut/inte vår smak. Men som sagt, alla vi är olika. :)

Överskåp hade bara blivit onödigt då vi fick plats med allt i våra nuvarande skåp. Det har ju kommit mer praktiska lösningar jämfört med 80- och 90-talsskåp. Sen känns köket mycket luftigare och större idag, vilket vi också var ute efter.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Jäkligt snyggt! Vi byggde nytt kök i somras och byggde också med Ikea Veddinge. Tycker det är bra luckor, stilrena och lätta att hålla rena.
 
R
Det ser bra ut men som någon annan varit inne på, det ser lite för klinikst ut. Jag är övertygad om att om du sätter dit kakel så kommer du få en helt annan känsla. Att kakla är enkelt. Köp en burk kakellim så kan du i lugn och ro sätta upp lite plattor då och då och kakellimsburken är återförslutningsbar.

bild på en jag känner när vi renoverade hans kök med samma luckor.
bild (2).JPG
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.