Ska sätta liggande lärkpanel på huset men blir inte riktigt klok på hur man gör avslutet i nederkant. Är det bara att såga med 15 grader som på stående panel, sätta en vattbräda plåt eller hur 17 gör man?
Huset är ett ett 70-tals mexitegel och jag tror plåt skulle passa in bäst rent estetiskt. Idag finns dock ingen på den stående panelen.

Till saken hör att panelen sitter c:a 5 cm utanför källarmuren och idag är det "fritt drag" upp under vilket väl inte direkt är så energismart - det är rätt kallt på golven utmed den väggen... Men ska jag dra fast en horisontell regel i underkant eller hur löser man detta? :p
 
Ingen som har några glada tillrop? :surprised:
 
Heja heja!

Jag tror det kommer gå bra om du bara låter bli att blanda ihop siffrorna. Rätt ska vara:

Är det bara att såga med 17 grader som på stående panel, sätta en vattbräda plåt eller hur 15 gör man?
 
same, same but different :)

17 grader och vattbräda i plåt alltså?
 
Heja heja :)

Men varför vill du inte ha "fritt drag" bakom panelen?
Det är ju så det skall vara för att panelen skall kunna torka ut.
Sätt musband nederst i stället
PackshotBanner-Museband.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vid närmare inspektion nu ikväll verkar det vara lite si och så med vindpapp vilket nog förklarar det fria draget under galoscherna. Musband ska det bli!
 
I den videon görs inget speciellt vad jag kan se med nedre fasadbrädan?
 
Dom sågade bara av den inre sponten (eller vad det nu heter).
 
Har man en sådan här Z-panel har brädan ju redan en naturlig droppnäsa:
7442343-origpic-3bbb1f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och om draget genom väggen.
Om det inte är lufttätt, utan drar in och kyler, skulle jag allvarligt överväga att ta ner panelen och ordna till detta först.
Men det verkar konstigt att det skulle dra in.
Mexiteglet är väl tätt, och huset har stått och fungerat några år ;)
 
Ja, detta är på ett parti där inte är mexitegel utan träfasad och eftersom panelen ligger c:a 5 cm utanför källarmuren blir det mer eller mindre öppet in i bjälklaget. Det sitter asfaboardskivor med dessa ser ut att vara monterade lite märkligt.

Den befintliga panelen åker ner i vår så då får jag ju se vad det hela beror på eller om det bara är jag som är frusen om tårna :)
 
mexitegel skrev:
...eller om det bara är jag som är frusen om tårna :)
Jo, ibland kan det vara enklare och billigare med ett par tofflor från ICA Maxi :)

Men jag instämmer, lufttätning är nog egentligen viktigare än isolering.
När jag tilläggsisolerade och bytte panel på ett hus 1983 (oj, över 30 år sedan)
så använde vi Sundolitts spontade styrencellplastsskivor, 8 cm tjocka.
Tror de var 1,2 x 2,4 m stora. Spontningen gjorde skivskarvarna täta.
Då var det bara att se till att det inte läckte in luft längs väggarnas kanter.
Speciellt i underkanten i springorna mellan den gamla panelen drevade vi ordentligt.
Kanske en klutt fogskum hade varit ännu bättre.
 
Osäker hur du har det men jag var en läkt skruvad i syllen. Den läkten tog jag handcirkeln och drog några 'jack' i så att varje panelfack fick lite möjlighet att bli av med eventuellt vatten som kommer dit + kanske lite ventilation? Rätt eller fel, ingen aning. Det får vi se om 20-30år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.