Vi har konstaterat nån form av vattenläcka i vårt fyra år gamla hus. Vi upptäckte svarta fläckar i parketten under tröskeln in till vårt sovrum. Eftersom badrummet ligger vägg i vägg, duschen är nära dörrkarmen och det var blött och svart mögel i dörrkarmen misstänkte vi såklart att det läcker från duschen.

Vi kontaktade försäkringsbolaget och tog hit en som konstaterade att det var blött lite här och där. Idag var en besiktningsman från Länsförsäkringar här och hävdade bestämt att det INTE berodde på nåt med badrummet, då det var 'torrt' närmast badrummet och blött längre ifrån (vid tröskeln in till sovrummet).

Började prata om golvvärmen så vi kollade trycket i den och såg då att den stod på noll. Han testade att vrida på påfyllningsventilen, men först sitter den som berget och när den lossnade händer ingenting.

Går det att göra nånting åt det här innan vi ringer ansvariga för fjärrvärmen?
 
tommib
Vanligen är det så att man har värmeväxlare för fjärrvärme som fungerar som den gamla pannan. Jag har svårt att se att fjärrvärmeleverantören skulle ha något med saken att göra om det inte läcker från deras rör. Troligare är att ni har en läcka i golvvärmeslangarna. Tråkigt, beklagar detta. Vad sa försäkringsbolaget mer? Skulle de hjälpa er?
 
Jag har för mig de var här vid ett annat tillfälle när det rörde fjärrvärmesystemet, men kan minnas fel. Får ringa och prata med de iallafall. Vem är det annars, rörmokaren?

De sa att vi ska undersöka det här med att trycket står på noll, att vi ska få igång det igen för att se om det går ner igen eller inte. 'Vi måste hitta orsaken' som han sa.

Eftersom det inte verkar vara badrummet lät det som att de kommer hjälpa oss, men eftersom vi inte vet exakt vad som är felet får vi inga klara besked. Vi ska nog ringa imorrn om att de får skicka hit nån som kan riva upp parketten och en del av väggen åtminstone, så vi kan se hur det ser ut under.
 
tommib
Jo, tillägg...

Det viktigaste i detta läge måste väl ändå vara att ta reda på var det läcker och se till att det slutar göra det. Golvvärmeslingan är klart misstänkt då det var trycklöst. Har ni märkt några problem med värmen?
Ett fyra år gammalt hus och följdaktligen fyra år gammal golvvärme ska inte läcka. Antingen är det ett produktfel eller så är det dåligt installerat. Som sagt, vad sa försäkringsbolaget? Kommer ni få hjälp av dem att utreda eller behöver ni göra det själva?
 
tommib
Jag kanske ska förtydliga mig ang fjärrvärmen. Normalt har man en värmeväxlare som "flyttar" värme från fjärrvärmeslingan till er golvvärme samt för att göra varmvatten. Det är alltså inte fjärrvärmebolaget som äger era golvvärmerör (om ni inte har någon ytterst märklig konstruktion). Hur ser det ut vid golvvärmefördelaren? Är det några läckage där?
Tur i oturen att vi går mot varmare tider i alla fall.... men trist ändå.
 
Det är ju det som är märkligt, har inte märkt av nåt med värmen. Och med tanke på att det blivit mögel borde det läckt ett bra tag, så tycker ändå det låter märkligt. Att det skulle va dåligt installerat skulle INTE förvåna mig då rörmokaren kändes som en klåpare.

'Vi börjar där' sa han, så det låter som vi kommer få hjälp när vi fått igång trycket och kan (hoppas jag) utesluta det. Men som sagt, inga tydliga svar. Vi vill helst veta igår vad som händer.

Men frågan är hur vi ska få igång trycket när påfyllningsventilen inte verkar fungera. Syns ingenting i skåpet som skulle tyda på läckage.
 
karmat skrev:
Men frågan är hur vi ska få igång trycket när påfyllningsventilen inte verkar fungera. Syns ingenting i skåpet som skulle tyda på läckage.
Har ni inte fyllt systemet på fyra år, kan ventilen ha kärvat. Plocka bort plastvredet och öppna ventilen med en skiftnyckel. Fyll upp systemet till ~ 1 bar.
 
Tack, ska prova det!
 
Det gick ju bra, tack för hjälpen!

Om det nu är en läcka i golvvärmen, hur fort sjunker trycket då?
 
tommib
Omöjligt att säga. Det beror på läckans storlek. Trycket varierar också lite naturligt när slingan värms upp och kyls av. Håll ögonen öppna efter vattendroppar någonstans...
 
Jo det är klart. Tack för er input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.