Hitta denna handhållna cnc fräs, spännande om man inte har plats för en stor cnc fräs.

http://taktia.com/

[video=youtube;-UmL7xZZSUk]https://www.youtube.com/watch?v=-UmL7xZZSUk[/video]
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nu börjar vi snacka. Jag har alltid funderat på när el- och handverktygen ska börja digitaliseras.
 
Jag vet inte vad jag ska ha den till men ändå, cool.
 
Den va fräck. Trodde först det bara va en kamera som visade hur man fräste jämfört med en förutbestämt kontur och var inte så impad. Men läste på och förstod att den va betydligt smartare än så och faktiskt väldigt användbar. Dock är det nog mycket mek innan man kommer till själva fräsandet.
 
Vilken fantastiskt smart grej! Det är lika bra att börja lägga undan stålar redan nu. Tänk vad framställning av mallar skulle underlättas av sen sån där. Tänk att kunna fräsa kugghjul i plast eller björkplyfa med riktig evolventflank. Tänk att kunna... Jag kunde inte se att metoden var patentsökt? I så fall hoppas jag på en riktigt snabb utveckling av tekniken.

Jag menar, när man snickrar möbler så är det ju mallarna som tar tid, i alla fall som jag jobbar. Jag har funderat länge på en CNC som kan göra mallar i mdf, så att jag kan jobba själv i det riktiga materialet med bandsåg och kopierfräsning. Tyvärr finns inte platsen för en CNC i vettig storlek.
 
Eller en så enkel sak att fräsa raka spår, utan att ha skena. Då fräsen justerar för mina fel.
 
En så enkel sak som att fräsa raka spår ter sig ytterst komplicerat med den där manicken. Datorn ska vevas igång, strecket ska ritas, navigeringslappar ska tejpas fast på ämnet, antagligen med väldigt stor noggrannhet om fräsen ska ha nån chans att fräsa rakt och sen ska systemet kalibreras. Därefter ska fräsen köras i rätt hastighet så den hinner styra rätt. Jag hade fräst 10 spår på gamla viset, druckit kaffe och käkat wienerbröd innan jag ens tejpat fast hälften av navigeringslapparna(y)

"Konstiga" former däremot ser jag en stor användning för den.
 
  • Gilla
climber
  • Laddar…
Om jag förstod det rätt så var det inte så noga med remsornas placering. Manicken behövde bara referenser med hög kontrast, så kan den beräkna sin relativa förflyttning utifrån det. Dessutom är det bara PC som tar lång tid att veva igång. Speciellt om man har en massa konstiga säkerhetsprogramvaror som i sig själva mest fungerar som någon typ av virus. För övrigt tror jag att en telefon idag har tillräckligt mycket beräkningskapacitet för att styra en sån där manick. Jag tror på framtiden, och jag mår nog för övrigt bättre av att inte fika och äta wienerbröd.
 
Visst har Ola C rätt men tanken att bra slänga upp fräsen, klicka på pekskärmen på fräsen och sätta den till rakt sträck utan att datorn är på, enkla former borde vara inbykt så som cirklar linjer mm. Sedan bara köra fram en cirkel med rätt radie eller ett sträck.
 
Jag är helt inne på att det är en bra pryl av samma anleding som du skrev ovan Mattias, fräsa ut komplicerade former och mallar. Då är ju relativa förflyttningen det viktiga, var sen kugghjulet eller vad det nu är man fräser hamnar på skivan spelar mindre roll. Men ska det fräsas ett rakt spår på ett visst avstånd från en kant så är absoluta positionen minst lika viktigt och för sådan användning tror jag manicken har både sämre noggrannhet och tar mer tid än gamla metoder. Fräser man ytterkanterna i samma setup som invändiga spår borde den däremot ge bra noggrannhet.

Nä, dags att käka wienerbröd.
 
Det är inte ofta jag känner att jag vill ha något men den här var super duper användbar för just enstaka saker.
Sa jag att jag vill ha en.

Mattiasp du får snickra lite fortare så du förbränner wienerbrödet om det nu var beach 2015 som gällde :)

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.