Hej,

jag har köpt ett hus från 1922 där det är naturstensgrund och oinredd källare/pannrum med platta på mark.
I ett av rummen i källaren har det dykt upp lite vatten på golvet, ingen stor pöl utan mer en tunn "hinna" på typ 0,5 mm. Detta är precis vid golvbrunnen men då det sluttar mot brunnen så verkar det snarare komma från något annat ställe än själva brunnen.

Det har varit sparsamt uppvärmt i källaren men det finns 3 el-element. I besiktningsprotokollet så står det att det ej är godtagbar ventilation i källaren. Förutom vattnet på golvet så är det inte någon synlig fuktproblematik i källaren men det är lite sprickor i plattan på sina ställen.

Mina frågor är:
kan jag få bort problemen genom att höja temperaturen och/eller förbättra ventilationen?
Hur bör jag tänka med ventilationen - jag vill ju inte riskera att dra in varm. fuktig luft?
Kan en avfuktare lösa problemen?
Eller (det värsta scenariot) måste jag dränera källaren?
Källare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är en pöl rund brunnen utan synligt tillopp till pölen så kan man ju misstänka att vattnet kommer upp från brunnen. har du öppnat den och kollat nivån?
Mät luftfukthalten i källaren (att mäta är att veta). Under 65% r.h. ingen fara.
Ventilation tror jag inte så mycket på. Vintertid drar det in kall luft, sommartid varm fuktig luft som kondenserar.
Jag kör med avfuktare (3000 kr) sommartid och inget vintertid.
 
Tack för svaret.
I brunnen är det vatten, men det når inte upp över brunnskanten (stannar 2,5cm nedanför kanten).
Det är en liten sockelkant i ena sidan av "pölen" där det eventuellt kommer fukt från.
Jag kommer att installera fuktmätare senare idag.

Det jag har tänkt angående avfuktare är väl att om jag inte löser källan till den inkommande fukten så kommer jag att få avfukta hela tiden....

Värt att nämna är att golvet är obehandlad betong, alltså inget trägolv eller plastmatta på.
 
Jag hade ställt dit en avfuktare. Att avfukta hela tiden är inget jätteproblem, avfuktaren fungerar ungefär som en värmepump med dåligt COP-tal (någonstans mellan 1 och 2) och tillför värme till huset.
 
Nej, avfuktaren drar inte mycket ström, den kan även ställas in på en viss fukthalt och går då intermittent. Jag har också betonggolv och vid starkregn sipprar det in på något ställe men alltigenom är klimatget därnere ganska bra.
 
Tack för alla svar.

Jag antar att avfuktaren bör placeras i rummet där golvbrunnen/pölen är?
Är det öppna dörrar mellan rummen som gäller för att få effekt i de andra rummen eller kan man dra ett rör eller nåt mellan dem för att få hålla nere fukten där med?

De två källarfönstren är lite slitna/gamla. Får jag bättre effekt om jag fixar dem samtidigt?

(det är inte lätt att flytta till hus när man bott i lägenhet hela sitt liv :surprised:)
 
Öppna dörrar, eller kanske ventilationsrör med en fläkt som skyfflar runt luften i källaren.

Källarfönstren har nog marginell påverkan på fukten.

Hus är roligare än lägenhet :)
 
varmvattenberedare brukar ha ett spillrör eftersom den kan droppa när varmvatten produceras= vatten värms upp och ökar i volym. Då blir det övertryck i vvb och det brukar rinna ut genom en trychkventil då och då för att sänka ner trycket i vvb. Din vvb står långt ifrån golvbrunnen men kolla om det inte finns ett rör som leder till eller mot golvbrunn för att leda spill från vvb till golvbrunn. Den kanske sitter vid taket och det kanske fanns en slang till golvbrunn men den var inte snyggt och någon har tagit bort den?
Det rinner ju inte hela tiden från vvb och då är lätt att besluta att röret/slangen har ingen funktion fast den har det :).
Hoppas det är vatten från din vvb du ser i din källare
gaia
 
Hur märker man om man behöver dränera?

Vi har en källarvägg i pannrummet som jag tror är jäkligt svår att dränera utanför (och förmodligen är ej gjort på länge). Anledningen är att vi har hus i vinkel och källaren är bara under ena huslängan. Väggen i pannrummet angränsar alltså till mark som ligger under den längan som ej har källare. Vem vet, det kanske går att gräva tunnel under huset men det känns risky. Har inte haft dit nån firma att kolla på det dock.

Det är lite färg- och marginellt med putssläpp på den väggen men det "luktar" inte fukt nånstans. Säger det nåt om man köper en fuktmätare och trycker in stiften i betongväggen eller är det meningslöst? Vilka indikationer/varningssignaler ska man ta som att omdränering är ett faktum? Är det först när man börjar känna att det inte är bra klimat i källaren? Nu skulle jag kunna ställa ner sängen och sova gott i pannrummet.
 
Hygrometer mäter relativ fuktighet i luften. runt 60% r.h. är OK.
 
Ok. Är det luftfuktigheten som är indikation på om omdränering behövs? Tänker att om man har god ventilation så kan ju i så fall betongväggarna vara dyngsura även om det inte är fuktigt i luften. Och för konstruktionen är det väl inte helbra med dyngsura betongväggar under lång tid? Det borde väl finnas armering i väggarna som tar stryk av sånt? Och kanske även betongen i sig?
 
Jag har köpt en hygrometer (Oregon Scientific) och den har visat 56-57% RF i källaren under en veckas tid. Då är den placerad ca 1, 5 meter ovanför mark, på väggen mellan pannrummet och golvbrunnsrummet. Det känns ju väldigt lågt med tanke på vattnet på golvet.
Innebär det att jag inte behöver oroa mig speciellt mycket?
 
Jag har en kompis som blev av med fukt i sin källare genom en metod för betongtätning. Jag har för mig att det var Svensk Betongkristallisering som hjälpte honom med hans fuktiga källare. Kanske kan det vara en lösning?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.