Hallå, hade tänkt mig endast golvvärme (elslinga)i vårt tilltänkta badrum (ca 12kvm) på övervåningen. Visst borde det räcka? enl en röris jag pratade med skulle han rekomendera att även sätta in ett element! En motivering var att om elslingan skulle gå sönder.
Jag vill till det yttersta slippa dessa fula element.
Vad tycker ni, ligger det nån vettig ranson i hans idé?
 
Idén är väl inte helt fel. Och kostnaden kan inte vara särskilt stor. Jag skulle dock fundera på att sätta dit en handdukstork i stället för ett element.

 
Förbered för radiator, sätt dit det om golvvärmen pajar...
Eller sätt ett uttag (på fuktsäkert sätt, bla, bla, bla) och ha en lösradiator som du kan sätta dit när det är smällkalla vintern.
Vi har värmegolv i vårt badrum, utan isolering ner mot varmgrunden. Detta ihop med den nämnda handdukstorken räcker gott.
Till och med utan handdukstork är det helt ok.
Badrummet är 10 kvm...
 
Jepp, hade tänkt ha en handdukstork oxså. Så det får räcka, inga element tack.
Förbereda för ett ev element vill man helst inte heller. Går säkert att dölja rören som sticker ut ur väggen iofs, men en skönhetsmiss blir det säkert.
 
Förbered för elradiator då??
 
Ahha kan man ju göra, jag var så helt inne på vatten radiatorer.
 
Förstod nästan det ;D
Men en stackars elradiator kan du nog ha råd med :D
 
Det ska nog budgeten klara
 
Varför inte en vattenburen handdukstork?
 
Lade elslingor och trodde det skulle räcka, men förberedde med elkontakter. Visst, det räcker med golvslingorna, men för att få riktigt varmt och mysigt fick vi sätta in ett elelement också (inköpt billigt på Clas Ohlson). Nu är vi helt nöjda!
 
Aaaaaaarrrggghhhh.... ;D
Varför ska allt vara så svårt?.
Vattenburen golvvärme vs elslinga....
Elhandukstork vs vattenburet...
Förberett för elelement vs vattenburet.....

Hur f-n ska man kunna bestämma sig.. Och alla tycker olika saker.

Husbygge ger mig gråa hår. ;D ;D ;D
 
Ska banne mig lägga till "husbygge ger mig gråa hår" i min profil...

;D ::)
 
Reno, du ska nog prata med en elektriker, men om jag inte är helt ute och cyklar så är der 240 V både mellan två faser och mellan en fas och nollan. Frågan är om man får koppla så bara.
 
Ja såklart är det 400 V mellan faserna. Var skulle man annars få den spänningen? Jag var ute och cyklade med en nattmössa på huvudet.. Jag får skylla på att jag var nyvaken eller nåt :) Tur att du var vaken i alla fall.

Handdukstorkar har ju ganska låg effekt så det lär nog bli svårt att hitta nån som går på 400V. Däremot finns det 400v-radiatorer (200W i lågtempläge och 400W i högtempläge) med maxtemp 60 grader i gjutgranit, men det är ju ganska långt från en handdukstork. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.