Y
Det har varit mycket prat om lån nu det senaste.

Tänkte höra med er hur ni hade gjort i mitt fall.

Jag har nog 4 mindre lån delat på 2 banker (SBAB + landshypotek). Allt rörligt. Totalt ca 7-800tusen

Behöver nu ett lån på 150.000 för kommunalt avlopp samt fiberinternet.

Hur hade ni tagit detta lånet?

Satsat på ny bank med lägst ränta. Eller vilken bank som helst och rörligt.
(rörliga har jag valt för alla säger att det lönat sig i längden samt att jag inte gillar stället jag bor så kanske får någon knäpp och flyttar i framtiden)
 
Har du någon rabatt i de befintliga bankerna?
Kan bli svårt att få rabatt på så lågt lånebelopp i en annan bank, men kanske möjligt att bibehålla rabatt från äldre lån.
 
Om lånen är rörliga så innebär de att de kan lösas på en gång. Så ta och boka möten med SEB och Handelsbanken (de ger bäst ränta just nu) och fråga vad de kan ge dig för ränta på hela lånet, dvs både de gamla och de nya lånen. Erbjud dig också att flytta hela din bankaffär (lönekonto, sparkonto, ISK mm) till nya banken. Om en bank har chansen att få dig som helkund så kan de ofta erbjuda lite bättre ränta.
 
Y
Har nog inga rabatter.
Har lön,aktie och andra konton hos handelsbanken men tycker deras bemötande är dåligt när man besöker kontoret eller som idag när jag ringde. Funderar på pröva grannstadens kontor men vill minnas att dom gnäller då att man inte tillhör den aktuella staden.

Funderar lite på om jag skulle binda 5år som mest. Vore är rörligt det som gäller ifall man inte ser 10-15-20år framåt?
 
Det är bäst att välja rörligt ifall du inte är bättre än banken på att sia om framtida ränteutvecklingen. Banken sätter sin fasta ränta så att de tror att de tjänar på den. En annan fördel med rörlig är att du kan byta bank ifall du skulle få ett erbjudande med bättre ränta. Som du beskriver din bank så skulle jag byta bank, varför ha en bank som bemöter en illa, det finns garanterat andra banker som vill ha dig som kund.
 
Y
Jag har tidigare tänkt att rörligt är rörligt oavsett bank, men kan det skilja sig stort även på den punkten?

Alltså, att den rörliga kostnaden för stunden är den samma på samtliga banker, inte att ena för stunden är 2 och andra är 3...

- finns det lista över banken med bästa rörliga genomsnitt med måntro?
 
SBAB är den bank som har högst bolåneränta i genomsnitt.

1) Fyll i "dina två" bolån på http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/form (fyll i formuläret två gånger) och jämför hur du ligger till i förhållande till andra bolånetagare. Det är det som boräntetabellen är till för.

2) Kör rörligt på allt.

3) Skillnaden mellan bankerna listpris och det du får betala om du prutar är väldigt stor. Lättaste sättet att få ner räntan är att byta bank. Så byt bank.

Om du absolut inte orkar att ta tag i detta själv skulle jag överväga att kontakta Lånbyte eller någon annan lånbytesajt. Jag har inget personlig erfarenhet av dem annat än att de har en sponsrad sida hos oss på den här adressen. http://www.byggahus.se/ekonomi/jamfor-lan

Listan över alla vad andra bolånetagare har i ränta finner du här: http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Och listan över vad olika bankers kunder får betala i genomsnitt finner du här: http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan
 
Yrrol skrev:
samt att jag inte gillar stället jag bor så kanske får någon knäpp och flyttar i framtiden)
Fel tänkt.
Du flyttar i morgon!
 
Missförstod trådrubriken helt. Trodde du hade 150 000 att placera.

Men det är ju banken som ska placera 150 000 i ditt VA och fiber.

Det är ju ganska liten peng att låna så jag skulle kört rörligt. Ansök på nätet och se vad du får för bud, går snabbt och lätt.
 
H
Samla alla dina lån till ett lån. Kolla med ett antal banker och kör rörligt.
 
Har ingen erfarenhet, men kostar inte lånbyte-tjänster en slant? Några hundringar för ett förmedlat lån? Kanske framstår som snål nu, men det är ju faktiskt sjukt lätt att fixa själv för 0 kr...
 
Y
Ja jag valde väl fel ord i frågan.

När jag pratade med Handelsbanken om att flytta alla mina lån till deras bank så sa dom att det inte kostar något, iaf inte när mina befintliga lån är rörliga. Men deras engagemang var minimala. Hänvisade mig till att fylla i formulär på nätet för senare se mina krediter osv.

När jag kollade en lista över aktuella räntor så var SBAB lägst (rörligt) så jag ringde dom och blev väldigt trevligt bemött, kreditkoll på direkten via telefon, trixade så att jag kunde få ut hela önskade belopp och så vidare.

väntar bara på ett brev jag skulle signera sen kommer pengar in på kontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.