S
Hej, källaren är väl 35kvm och 1,7m djup om man står mellan bjälkarna. Över ligger en sal på 44kvm som vi ska byta golv på och lägga in golvvärme (vattenburret).

Som sagt vi har en odränerad källare som är hyfsat torr just nu, det ligger aldrig vatten på golvet men självklart blir kullerstensgrunden/väggarna fuktiga av jorden/sanden på utsidan. Det går inte att dränera utan att riskera total kollaps.

Så vi kommer att lägga 10cm isodrän mot golvet och 10cm cellplast mot väggarna under jord. Sen kommer vi ha en trygghetsvaktslinga runt om i källaren. En ventil finns i källaren och den kommer att vara kvar.

Sen kommer vi skruva upp cementbaserade skivor som trossbotten och sedan fylla golvet med 20cm cellulosa. Sen lägger vi på 22mm golvspånskiva som vi har över och sen skruvar vi panel 21x170 över golvspånet och lägger golvvärmeplåtar med vattenburen golvvärme mellan dessa.

Nu kommer snart min fråga... vi vill ha valnöt på golvet men priset för parkett 1-stav är över 1000kr/kvm. Medan man kan få samma i laminat för 100kr/kvm. Eventuellt kan man lägga in vanligt furugolv som man betsar och lackar.

Vad jag förstår så kommer det att bli torrare i källaren genom att det blir varmt och fukten pressas ut genom ventilen. Men jag gissar på att okänt antal procent kommer gå genom trossbotten och upp mot golvet. Vad jag hört så kan parkett och massiva golv klara av fukt något bättre än laminat.

Kan man lägga laminat och bör man så fall ha en diffusionstät foam under, eller blir det bara dåligt?

källare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
.Ventilen gör nog mer skada än nytta. Vintertid drar det in kallt, sommartid kommer in varm fuktig luft som kondenserar på kyligare väggar. Bättre att reducera luftflödet till ett minimum och sätta en luftavfuktare (3000 kr) i källare. Installera gärna en luftfuktighetsmätare av god kvalitet och loaa över året. Är fukten där nere under 65% r.h. så är det OK
 
S
Thomas_Blekinge skrev:
.Ventilen gör nog mer skada än nytta. Vintertid drar det in kallt, sommartid kommer in varm fuktig luft som kondenserar på kyligare väggar. Bättre att reducera luftflödet till ett minimum och sätta en luftavfuktare (3000 kr) i källare. Installera gärna en luftfuktighetsmätare av god kvalitet och loaa över året. Är fukten där nere under 65% r.h. så är det OK
Tanken är ju att trygghetsvakten värmer upp utrymmet och varm fuktig luft trycks ut genom ventilen.

Hur som helst så måste jag veta vilket golv och hur detta bör läggas.
 
S
bump?
 
S
Ingen som vet?
 
Meningen med isodrän på golvet är inte riktigt klar. Vill du kunna gå i källare? Använda den till någonting?
 
S
Nope, källaren ska inte användas. Jag vill bara minska uppvärmningskostnaden av utrymmet samtidigt som jag inte vill lägga något som är tätt.

Frågan rör sig främst om jag ska ha diffusionstät foam under golvet och detta golv bör vara av parkett eller om det går med laminat.
 
S
Bump...
 
S
Bumpa!
 
Om du är osäker lägg något diffusionstät under golvet.
Trygghetsvakt är någon form av uppvärmning? (Konstigt namn).
Jag skulle skippa isodrän för att ha bättre kontroll på pölar mm samt installera en luftfukthighetsmätare därnere som du kan avläsa från bostaden. Kostar några hundralappar och ger dig bra kontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.