Jag har länge läst på bygga hus och har lärt mig mycket, och vi planerar att bygga hus och har stött på problem med bygglovet. Vi har haft snabb och bra handläggning från kommunen men vi har blivit oense om vilken höjd huset ska ligga på. Vi har föreslagit en höjd som vi tycker passar tomten väl, det är ett sluttningshus som ska byggas på en tomt som sluttar ganska flackt.

Den första kommentaren vi fick från kommunen var att vi behövde sänka huset med motiveringen att det ligger för högt jämfört med granntomterna, och för att hamna på en lagom höjd i relation till gatan. De föreslog att huset skulle sänkas 1,2 m vilket vi tycker skulle vara en katastrof då vi förlorar all utsikt och måste schakta oss ner djupt.

Vi kompletterade med nya ritningar och argumenterade för att det inte alls ligger för högt, det ligger på samma nivå som ena grannhuset, som har ungefär samma nivåer på tomten men som har mindre nivåskillnad mot vägen. Den andra granntomten ligger lägre och har dessutom ett beviljat bygglov där de schaktar ur så att huset hamnar ännu lägre än vad skillnaderna i nivå mellan tomterna har idag.

Vi fick efter det tillbaka nya kommentarer från kommunen att vi måste uppfylla tillgänglighetskraven på tomten med en max lutning på 1:12. Vi tog då fram en ny ritning med en lösning som uppfyller kraven att kunna ta sig från gatan fram till entrevåningens huvudentre på en inritad gångväg som uppfyllde kraven på 1:12 i lutning. Den här ritningen tog vi med på ett möte med handläggaren för att diskutera igenom vad som var problemet och vad vi kan göra för att lösa det.

Mötet var bra men det blev inte speciellt konstruktivt, de kunde acceptera att tomten uppfyllde tillgänglighetskraven men det ansåg ända att den skulle sänkas med 1,2 m. Den argumentation som de ger är att de tycker att det ska ligga på den nivån för att passa in, och att det är så här de brukar göra. Det sades nåt om att då är det mot lämplighetsparagrafen som prövningen brister, vilket jag har svårt att förstå.

Vi ska nu komplettera med kompletta ritningar med tomtens tillgänglighet tydligt markerad, och ytterligare argumentation om varför vår nivå ska vara ok.

Hur får vi kommunen att acceptera vår argumentation? Och vilka bedömningsregler har de rätt att använda?
 
Bedömningsregler är Miljöbalken - Regionala Planer mellan kommuner (om sådana finns) - Översiktsplan - Detaljplan eller områdesbestämmelser (om sådana finns).

Annars är det upp till kommunen att göra en bedömning i bygglovsskedet. I det här fallet gäller det nog att tillsammans med kommunen komma fram till en lösning som är bra för både fastighetsägare, grannar och kommunen som region. Du måste nog tyvärr helt enkelt tillämpa lite psykologi och få kommunens handläggare att känna att de påverkar områdets utformning på ett positivt sätt. Kanske du kan bevara den höjden du vill ha, men ändra formspråket eller färgsättningen på fasaden så att inte huset är lika påträngande?
 
Jag ser det inte riktigt framför mig. Du skriver att huset ligger på samma nivå som grannhuset, betyder det att även den totala höjden är ungefär samma som för grannhuset?

Och hur ser det ut åt andra hållet, blir det större höjdskillnad jämför med grannen, mot andra riktningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.