R
Jag har markiser som jag fäller in och ut med en strömställare på vanligt sätt. Jag fick då syn på ett trådlöst system som heter AMA. Då ska man kunna styra markiser från mobilen och som även har en automatik som känner av sol och vind. Är det någon som har erfarenhet av denna?
1. Det jag undrar är om automatiken fungerar även när appen är avstängd?
2. Kan detta kopplas in på mina befintliga markiser som är ca 15 år gamla?
3. Som jag tolkar det ska inte elmotorn ha någon radiomottagning utan fjärrkontrollen som ingår
pratar bara med styrenheten som ingår i kittet?

http://www.amadesign.se/upload/AMA/Installationsanvisningar/AMA SC21-Installationsguide_120419.pdf
 
Fråga 1: Ingen aning men jag tror att själva kontrollenheten sköter automatiken, appen sätter bara parametrar samt manuellt upp/ned
2: Troligen. Jag har en gammal med och dess motor har två matningar, en för vardera riktning, och det går att ansluta till styrenheten.
3. Så uppfattar jag det med.

Interessant grej! Men efter studie av manualen är jag glad att jag har mina knappar på väggen - fan så mycket enklare, behöver aldrig att letas efter, inga batterier...
 
R
Men alltså den stora fördelen som jag ser det är ju automatiken som ingår, dvs den enhet som mäter vind och sol på utsidan huset. Då behöver man ju aldrig trycka på de manuella knapparna mer för då är redan markisen ute när solen lyser tidigt på morgonen och infälld på kvällen när natten kommer.

Nån som testat att installera detta och vad är erfarenheten? Finns de andra liknande styrsystem? jag har sökt lite på nätet men kan inte finna några priser någonstans.
 
Redigerat:
R
ingen som provat detta dvs?
 
Jag har ett system från Somfy, dock inte styrt via fjärrkontroll eller App. Det sköter in och ut efter sol och vind. En automatik som sköter markiserna är klart värt pengarna eftersom den ser till att markiserna alltid är ute när de behövs.

Har man motor på sina markiser så skall man ha en styrning som per automatik skickar ut markiserna när solen skiner och tar in dem igen när solen går i moln eller försvinner för kvällen samt tar in dem om det skulle börja blåsa mer än vad markiserna klarar.
För skall man sköta detta själv så blir det alltid fel, dvs markiser inte ute eftersom solen kom först efter lunch när man är på jobbet eller att man drog ut dem innan man åkte till jobbet men det blev inget soligt väder utan vind och regn istället osv.........
 
R
jo jag har redan ett gammalt somfy system på andra sidan huset som styr markiserna där. Det jag tyckte var intressant med denna lösning jag länkade till var att det verkade relativt enkelt att installera själv. FInns de andra billiga styrstystem tro? Typ från ebay eller conrad eller liknande?
 
bumpar denna tråd,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.