Såga inte ner hela trädet, såga det 1m över marken så kan man kalla det beskärning! Problemet löst😄
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Ja, kommunanställda är väl inte kända för att arbeta snabbt och effektivt :cool:
Jomen, du förstår vad jag menar. I ett större marklov är det kanske 5% administration, i det här fallet blir det 98% administration, som tyvärr också kostar pengar.
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Om trädet är 50+ cm i brösthöjddiameter och har riktnr 08
031 040 eller liknande så lär nog fällning, bortforsling mm
ofta kosta mycket mera än omtalade 4000 kr?
 
H
martinhedin skrev:
Jomen, du förstår vad jag menar. I ett större marklov är det kanske 5% administration, i det här fallet blir det 98% administration, som tyvärr också kostar pengar.
Nu var jag långsam eller så var det andra som var snabba, skrev lite mer på sidan 2. :)
 
Tur man inte har de reglerna här där jag bor. Tog för ett tag sen ner ca 300 träd på tomten (STOR tomt) varav ca 100 var över 50 cm grov och ett trettiotal var över 80 cm.
 
Jaså - vad gjorde du med den resulterande "biomassan" då :) ?
 
C
Den som hugger ner flest träd vinner, eller? :D
Tror dock inte kommunen skulle debitera 4 000 per träd om man vill fälla mer än ett. Som framgår av artikeln handlar det om timdebitering.
 
Måste man gå ut i skogen och räkna träden innan man börjar avverkningen?
Hur hade SCA råd med flygplanet egentligen :confused:
 
I många stora företag med stor kassa mm kan "kapitalförvalt-
ningen" (av kassan) generera potentiellt betydligt mera är kärn-
verksamheten - det finns mer eller mindre "helsäkra" strategier
för att generera (mer eller mindre stort) plus ... portföljoptimering
mm ... det finns typ tusen gubbs (och gumms) som sysslar med
dylikt tex på banker (fast de syns ej på bankkontoren) med inrik-
tning på företagsklinter mm
 
Redigerat:
Hej
I Uppsala tog de 24.000:-, själv åkte jag på 4.500:- för inspektion av en A4-sida, tror aldrig denna tjänst skulle klara en privat konkurrens, därav skyddad verkstad SUCKS
 
  • Gilla
Malin R
  • Laddar…
Gunnar Bendreus skrev:
Hej
I Uppsala tog de 24.000:-, själv åkte jag på 4.500:- för inspektion av en A4-sida, tror aldrig denna tjänst skulle klara en privat konkurrens, därav skyddad verkstad SUCKS
Det vore ju en idé.
 
Kommuner har börjat att arbeta mot sina kommuninvånare. Lidingö gjorde hela ön till kulturmark för att invånarna skulle bli tvungna att söka bygglov med de gamla vanliga reglerna för attefallshus, dvs ingen får bygga, för kommunen vet alltid bäst! Vissa får kapa träd som dom vill, andra får böter och blir uthängda i tidningar. Varför, jo för att man anser sig kunnigare och vill bestämma vad kommuninvånaren behöver, och det till ett pris som inte motsvarar kostnaden. Men så blir det när myndigheter har veto och missbrukar sin makt!
 
Våra grannar skulle göra något åt ett antal träd som stod i tomtgräns, utmed en väg, men de blev jobbigt medvetna om följande av en förbipasserande:

(från länsstyrelsens hemsida:)
Vissa biotoper (mindre mark- eller vattenområden) är särskilt skyddsvärda, för att de kan utgöra livsmiljö för hotade djur- eller växtarter. Dessa biotoper är generellt skyddade i hela landet. Följande biotoper omfattas av det generella biotopskyddet:

Alléer (minst fem träd, längs väg eller i öppet landskap)
Källor med omgivande våtmark i jordbruksmark (våtmarken får vara högst en hektar)
Odlingsrösen i jordbruksmark
Pilevallar
Småvatten och våtmarker i jordbruksmark (exempelvis kärr, gölar, öppna diken)
Stenmurar i jordbruksmark
Åkerholmar (areal högst 0,5 ha, omges av åkermark/betesmark)

Det är förbjudet att skada naturmiljön i dessa biotoper. Exempel på skadliga åtgärder kan vara grävning, schaktning, markbearbetning, avverkning av träd i alléer, deponering av jordmassor eller gödsel samt kulvertering av öppna diken.

Jag har inte pratat med dem om det på länge, men vad jag förstod så måste de söka dispens för att få göra något åt träden, och för att ansöka om dispens tar de ut avgift oavsett om dispens beviljas. Men det kanske är billigare än böter för att ha förstört en skyddsvärd biotop.

Så varning för att plantera fem eller fler träd på rad. Ni kanske inte kommer få ta ner dem längre fram.

Nu undrar jag bara om granhäck räknas som allé i det här sammanhanget.
 
bakterie skrev:
Så varning för att plantera fem eller fler träd på rad. Ni kanske inte kommer få ta ner dem längre fram.

Nu undrar jag bara om granhäck räknas som allé i det här sammanhanget.
Säkert! Med rätt (=fel) kommunal tjänsteman så... :(
 
Man undrar om det är samma kostnad om man får avslag. Då står man ju där med både fakturan och granen.:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.