De har du nog rätt i..
Har inte lyckats å hitta nån som säljer den pannan..
 
Trådlån...

Håller på med samma sak som TS

Men jag Lurar på 10M3 total tankvolym och 100KW panna till 340m2 lokal

Ved ,70cm längd ( bara å hämta i skogen )

Till Akk tanken Nu,
Det är riktigt att En 10 bätttre än 2 st 5 pga skiktningen i den ensamma tanken blir "enklare" har jag fattat rätt ?
 
Har du 2st 5m3 tankar så går det att serie koppla tankarna. Siktningen får du till ändå.
Det blir lite mer förluster, men det kommer huset där de står i tillgodo.
Du kan se min systembild som ett ex, nu skaffade jag begagnade tankar på blocket för att håller nere kostnaden.
Systembild_ver2_solfangare_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du få väga kostnaden 10m3 mot 2st 5m3
 
Blir det inte rätt bökigt med expansionskärl till en tank på 10 000L?

Det blir väl 500L som skall upp på vinden.
 
10 kubik acktank och panna på 100 kW. Jag vet att få gillar reklam för dyra Österrikiska vedpannor men dessa har reglerbar effekt och brinner med bra verkningsgrad även när effekten är låg. Det betyder att man inte behöver så gigantiska ackvolymer, utan pannan brinner närmare det effektuttag huset har.

Jag har bara 3 kubik till min ETA och jag var helt inställd på att öka ackvolymen när jag satte in pannan. Men upptäckt nu att det inte är nödvändigt...
 
10 m3
Exp tank jo 500l låter väl rätt

saken är att jag har en 10 M3 tank 220b x 420 H i Rostfritt för 3 Atö ( tjöpte på speck för 20' )

tänkte komplettera den med en panna , typ Atmos 100 DC Lr nått sånt

spikade om "emwgrni" skiss lite snabbt ,,,
tank1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här har jag tänkt... ( lite hastigt )

skall börja med plattan till pannrumet nu snart så höjden är inget problem ....
"Man ställer upp allt med rör och allt ---- Sen bygger man huset runt om !"


åsikter ?
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Om du nu redan har en bjässetank på 10 kubik är det bara att köra på. Förstärkning av plattan behövs när du gjuter. Planera för rejält med isolering runt tanken. Ett tips är att fylla med lösull.

Överväg även pannvalet noga. En vedpanna ska vara lättskött och lätteldad. Underlättar avsevärt om fler än en person i hushållet kan starta upp en brasa.
 
En fråga, när du har 340 m2 och bygger nytt, varför inte en flisanläggning?
 
kulle
Ja även jag som är atmos anhängare tycker nog att du ska överväga pannvalet, det är rätt stor volym o värma upp.
 
SSDD skrev:
Ved ,70cm längd ( bara å hämta i skogen )
Men om det bara att hämta ved i skogen för honom så finns det en poäng i att ha en anläggning som kan elda ved. Det går alltid att hänga en brännare i pannan i efterhand om man skulle gå bet på att elda ved,
 
iof kan jag "Korta ner tanken till 7-8 m3" men det blir en j-a massa svetsande ,,,

Ved jo ,,Hela skogen e full å det växer mer än vad jag hinner såga ner

och precix på med isoleringen, jag tänkte faktiskt ställa in tank/arna och sen bygga in dem och "hälla på" lössull uppifrån,å sen korka till
 
Det finns väl inget som säger att hela volymen måste eldas upp? Det är väl det som är den stora fördelen med en stor tank?
 
  • Gilla
Stenolofanders och 3 till
  • Laddar…
Vad skulle ni rekommendera för storlek på en tank till en flispanna på 120kw?
 
SSDD skrev:
Ved jo ,,Hela skogen e full å det växer mer än vad jag hinner såga ner
Bara för att du tar ner en massa träd är det ju inget som säger att du måste göra ved av det!
Flisa upp det istället, mycket enklare än att hålla på med ved.

Tycker flis är det självklara valet i ditt fall.
Enda nackdelen är väl investeringskostnaden.

Finns några trådar på forumet om folk som satt in moderna flispannor.
Fungerar otroligt bra.
Går typ 2-3 månader helt utan arbetsinsats, sen är det dags att tömma asklådan...
 
A.Holm skrev:
Bara för att du tar ner en massa träd är det ju inget som säger att du måste göra ved av det!
Flisa upp det istället, mycket enklare än att hålla på med ved.

Tycker flis är det självklara valet i ditt fall.
Enda nackdelen är väl investeringskostnaden.

Finns några trådar på forumet om folk som satt in moderna flispannor.
Fungerar otroligt bra.
Går typ 2-3 månader helt utan arbetsinsats, sen är det dags att tömma asklådan...
Jo fördelarna är många ,,,, Men Investeringen är ju LITE DYRARE...

Troligen går jag på Ved iaf Just pga jag bor i mitt i skogen (Roslagen) och har traktor med vagn o kran ,samt klyv så...

Men det är dåligt med flistuggar på i verktygsbon,
och ska man hyra in flistugg så ska det till ganska mycket flis på en gång , Som skall lagras , Torrt , för att inte mögla

Och just mögel "i Lagret" av flis är det som de flisanläggningar runt omkring upplever som en stor risk.

Så vedvarianten får det bli, men sen Vilken Panna, Det är inte avgjort än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.