Vi håller på att inreda övervåningen på vårt 1½ plans hus (Hjältevadshus) och på ritningen finns en vindslucka (inspektionslucka?) med.
Vår fråga är nu om den verkligen behövs. Det kommer inte vara någon förvaring i utrymmet utan det skulle vara enbart för åtkomst/inspektion i så fall.
Några råd från alla händiga där ute?
 
Den dagen du vill upp på vinden för att försäkra dig om att den trasiga takpannan du hittat inte orsakat några fuktskador på taket är det säkert roligare att öppna en lucka än att starta sticksågen.....

1500spänn på bauhaus kostar det att slippa sticksågen.
 
Jag håller på att inreda min övervåning på mitt Sleipner ... jag tror jag struntar i vindslucka då det blir svårt att inspektera mer än en liten bit av vinden genom den ändå, det blir ju inte plats till att krypa omkring där med 3-40cm isolering. I snedtaket kan man ju dessutom inte inspektera ändå.

Vindsluckan ger ju dessutom sämre isolering och risk för att fuktig luft läcker upp på vinden när den blir äldre.
Ful är den också !

Jag bygger dock ordentliga sidovindsluckor till kattvinden (se bild) så jag kan lagra lite saker där (fukttåliga saker så klart)
 
  • DSCN0059_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär så tänker vi också... Man kommer inte kunna se speciellt mycket med hjälp av en lucka i taket. Vi har därför beslutat att göra som du med åtkomst vid sidorna istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.