Hej!
Skulle vilja göra enligt följande och undrar om någon kan komma med synpunkter.

Ta bort ett befintligt perilex(fullkopplat 2.5" med nolla, avsäkrat 16A) och sätta en anslutningsdosa där L1+L2 kopplas till häll. Från dosan går L3 vidare via utanpåliggande kabel till två VU. VU 1 går till ugn och VU 2 till DM. Vill helst inte ha kvar ett fullkopplat perilex ifall det skulle uppstå en situation med bakström.

Effekt:
Häll 7200W 2-fas
Ugn 2100W 1-fas
DM 1800W 1-fas

Till det hela hör att befintlig central är full samt att det är väldigt svårt att dra fram en ny kabel eller rör från centralen.

Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
Nästan alla ugnar har en märkeffekt runt 3000W, vad har du hittat för ugn?
 
Blev fel på effekten, rättat nu. Det är en rätt liten inbyggnadsugn.
 
Om du kopplar in hällen fast i anslutningsdosan kan du göra så, men ska du har ett perilexuttag så ska det vara fullkopplat utan undantag. Det blir inga problem med bakström så länge som 230 V-spisar används.

Så jag skulle rekommendera en kopplingsdosa varifrån installationskabel utgår till perilex och 2x schuko. En anslutningsdosa varifrån det utgår dels anslutningskabel och dels installationskabel går inte riktigt ihop.

Det är givetvis en nödlösning att koppla in DM på denna spisgrupp, men är det nödigt så får det gå... Men man kan ju också se det som att DM inte platsar här eftersom det inte går att dra fram en riktig matning till den.
 
Här är det kopplat precis som du vill ha det, TS, så funkar gör det garanterat. :)
 
S
Kommer ju inte gå att köra diskmaskin o ugn samtidigt men det tror jag du har förstått. Annars är det väl inga fel på den installationen, rekomenderat är ju att det föregås av 3polig dvärgbrytare, märkning är dock A och O i en sådan lösning.
 
Håller du på med köksrenovering så att all köksinredning är utslitet?
Jag tänker hur det ser ut med övrig el? Om det inte ens går att få diskmaskin på en egen säkring så måste det vara ännu omöjligare med alla andra matningarn som man brukar dra fram när man renoverar ett kök. Jag tänker på bänkuttag, micro, kyl & frys m.m.

Det finns ingen grupp i köket som det går att göra om till en 2-/3fasgrupp för att lägga diskmaskin på egen säkring? Elcentraler brukar vanligtvis gå att bygga ut alt. byta ut.

Det där är inte en praxislösning och då tycker jag att det ska vara den absolut sista utvägen! Jag har gjort en hel del olika kök och jag har aldrig behövt löst det så där i alla fall.

//Patrik
 
S
Patrik det troliga är väl att TS har en trefasgrupp för spisen idag och en enfas för övrig el, eventuellt en enfas för kyl/frys eller så ligger den på den andra gruppen.

Hur som helst så är det ju en helt annan sak att dra ut trefas i en befintlig enfasgrupp.

Finns det en separat säkring för kyl/frys så räcker en fas till bänkuttag, spisfläkt, allmänuttag och belysning. Ser inga problem där.
 
SueCia skrev:
Patrik det troliga är väl att TS har en trefasgrupp för spisen idag och en enfas för övrig el, eventuellt en enfas för kyl/frys eller så ligger den på den andra gruppen.

Hur som helst så är det ju en helt annan sak att dra ut trefas i en befintlig enfasgrupp.

Finns det en separat säkring för kyl/frys så räcker en fas till bänkuttag, spisfläkt, allmänuttag och belysning. Ser inga problem där.
Och övriga kåken på en annan säkring.
;)

Att göra om enfasgrupper till trefasgrupper vid köksrenovering är något som sker dagligen i Sverige. Inget konstigt.

//Patrik
 
Hej och tack för alla svar. Lite förtydliganden:

Bo: Jag vill ta bort perilexuttaget helt så ingen i framtiden kopplar in en trefasspis med risk för bakström. Uttaget idag matas med en utanpåliggande kabel. Tanken var att ta bort det helt och ersätta med en anslutningsdosa och sen gå med en anslutningskabel till häll samt installationskabel från dosan vidare till två schuko, du tycker det är en konstig lösning? Använder jag kopplingsdosa måste jag dragavlasta på något sätt istället. Med din lösning tänker du att jag kopplar hällen via en perilexkontakt?

Thomasx: trevligt att höra att fler har nödlösningar...blir lätt så när man har lite äldre hus.

SueCia: Har 16A diazed så borde nog kunna köra DM och ugn samtidigt även om det är några watt över gränsen.
 
Patrik:
Har en 10A grupp för kyl och frys samt en 10A grupp för uttag samt trefasgruppen för spis. Håller med om att det inte är helt optimalt. Allt ska inte rivas men ny diskbänk och nya skåp så att en diskmaskin får plats. Det finns tyvärr inga lediga rör för att dra fram nya grupper så det ska borras genom 40cm sten och viss eternit för att dra fram ny el plus att centralen behöver kompletteras med en liten din-kapsling eller dyl.
 
Redigerat:
Fast då är det väl nästan bättre att ta kyl o frys till DM. Kyl o frys drar i princip ingen ström alls. Enda skälet att man brukar vilja ha dem på egen grupp, är för att minska risken att ex. en lampa som går sönder skall lösa ut säkringen till kyl o frys.
 
frlise skrev:
Bo: Jag vill ta bort perilexuttaget helt så ingen i framtiden kopplar in en trefasspis med risk för bakström. Uttaget idag matas med en utanpåliggande kabel. Tanken var att ta bort det helt och ersätta med en anslutningsdosa och sen gå med en anslutningskabel till häll samt installationskabel från dosan vidare till två schuko, du tycker det är en konstig lösning? Använder jag kopplingsdosa måste jag dragavlasta på något sätt istället. Med din lösning tänker du att jag kopplar hällen via en perilexkontakt?
Och jag vidhåller att risken för bakström inte på något sätt föranleder fast inkoppling, som heller inte är något skydd då det går utmärkt att koppla in en 400 V-spis fast också... Men det är heller absolut inget fel med fast inkoppling, eller fullkopplat perilex :) Det gör du som du vill.

Är det utanpåliggande så kanske det finns en möjlighet att gå ut med en installationskabel på sidan av dosan. Det hade sett konstigt ut om installationskabeln gick ut igenom utloppet för anslutningskabeln.
 
S
Patrik_Hed skrev:
Och övriga kåken på en annan säkring.
;)

Att göra om enfasgrupper till trefasgrupper vid köksrenovering är något som sker dagligen i Sverige. Inget konstigt.

//Patrik
Är elektriker och har jobbat som det i 8 år. Jag vet exakt vad som gäller, och enligt elsäkerhetsverket är det _INTE_ lämpligt att göra om en 1fasgrupp till 3fasgrupp i en privatbostad. Att det ej är lämpligt betyder inte att det är förbjudet.

Kan du inte säga mig varför det skulle vara fel på att köra köksbänksuttagen, allmänuttag i kök och belysningen i kök på samma grupp? Det är mängder med kök som kör så utan några som helst problem.

Vid en nyinstallation hade jag dragit egen matning till micron och köksbänken, men vid befintligt kök står jag fast vid att det är en fullt duglig lösning utan att man måste in med riskfyllda lösningar.
 
Redigerat:
Riskerna med en trefasgrup kan göras mindre om man delar den i första kopplingsdosan till tre enfasgrupper. Enbart driver enfas 230 v laster. ( även spishällar med nolla är ok). Om den flerfasiga gruppen passerar dosor med vägguttag bör man inte överkoppla skyddsjord och nolla på vägguttaget. Man använder istället t.ex wago. Det minskar risken fel om en lekman byter vägguttaget.

Man skall inte glömma att den synes fulla centralen kan disponeras om i många fall.. Detta eftersom gamla villacentraler innehöll en stor mängd trefasgrupper för vvb, tvättmaskin, cirkpump. oljepanna , gammal trefshandske o.s.v Flera av dessa maskiner använder idag enfas eller ibland rvå fas. Det gör att fem säkringar helt plötsligt kan bli lediga efter lite bortkopplingar av onödiga fasledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.