Hejsan

Har ni några raka tips på hur man renoverar vanliga tvåglas fönster?

(Vissa glas ska bytas, men alla ska putsas, målas och kittas om etc.)
 
Mycket jobb... Jag har gjort det så jag vet!

Jag har lyft av bågarna och täppt till fönsterhålet med en plywoodskiva som jag satte fast med ett par byglar runt mittstolpen. Detta gjorde jag för att kunna jobba med bågarna, oberoende av väder, i garaget.

Jag plockade först ur alla glas. Kittet värmde jag försiktigt med värmepistol för att få det att mjukna innan jag tog bort det med stämjärn. Bänd mot bågen, inte mot glaset! Det påstås att fönstren spricker om man använder värmepistol istället för kittlampa. Jag har haft sönder glasrutor på många olika sätt men aldrig med vämepistolen! Jag har plockat ur 46 glasrutor med vämepistol. (De flesta cirka 50 * 110 cm.)

Bågarna gjordes trärena. Jag tog bort de tjockaste färglagren med vämepistol och skrapa. Jag använde bandslipmaskin för renslipning och en varioslip på mer svåråtkomliga ställen. Sedan var det dags att byta ruttet trä och sönderrostade beslag/skruvar. Kåken är byggd -42 och det är fantastiskt bra virke i fönstren så det var inte mycket som var ruttet. Innan rutorna sattes i så provade och justerades bågarna på plats i karmen. De ska ju inte ta i någonstans när de hängs upp efter målning.

Efter grundoljning så sattes glasrutorna i igen. Orginalglaset om det var helt eller nytt maskindraget glas i ytterbågen om orginalet var trasigt. Obs! Inget floatglas i ytterbågen det försämrar/förändrar utseendet på huset ganska mycket! Maskindraget kostar tyvärr dubbelt så mycket som float :'( I innerbågen satte jag float för att spara pengar. (Jag kanske skulle satt energiglas där för att spara ännu mer pengar men å andra sidan sätter många energiglasen bakfram så att de får motsatt effekt ;D Jag kom i alla händelser alldrig på tanken då.) Jag kittade med rent linoljekitt för att det är så suveränt bra att arbeta med jämfört med andra lösningsmedelbaserade otäckheter. Nackdelen med det är att måste vänta flera veckor innan man kan måla över kittfalsen.

Målning enligt färgtillverkarens instruktioner. Jag använde alkydfärg. Linoljefärg torkar alldeles för långsamt och dessutom måste man måla om mycket oftare.

Karmarna skrapades slipades och målades p motsvarande sätt.

Resultatet av renoveringen är kanon och fönstren kommer hålla sextio år till, minst :) Men jag är lite less på fönster. Jag har källarfönstren kvar... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.