Jag förstår inte riktigt detta erbjudande som säljaren gav dig.
Du har inte bestämt vilket hus du vill ha i deras katalog, men fått viss rabatt på lite saker. En sån rabatt är värd noll kronor, så länge du inte fått slutpriset på hela beställningen.
 
Vi har fått pris på huset med. Huspriserna är fasta. Det som styr slutpriset är egentligen vilka tillval vi gör. Avtalet vi skrev under trodde vi gällde prislistan för tillval samt rabatten på tillvalen. Den prislistan skulle då vara aktuell i 1 år.

I avtalet stod även huspriset med på den modellen vi var intresserade av. Jag frågade
-om vi skulle vilja byta husmodell?
-då river vi vara det här och skriver ett nytt

Snacka om att man blev lite förvånad när fakturan kom. Vi är inte klara med våra beräkningar ang övervåning och tomt. Har inte hunnit gå igenom tillval heller för den delen
 
Stentrappa skrev:
Plåthuset. Nu går vi på ett långt sidospår. Men vi tänker så här. Hoppsan min handpenning försvann på en blött ålandskryssning. Eller vad som helst. Köpte en bil. Hjälpte en släkting i nöd.

Har jag ingen handpenning så får vi knappast lånelöfte.

Som sagt långt sidospår som jag inte ens tycker vi behöver fortsätta diskutera. Jag tycker man ska komma överens ändå. Han har sagt så mycket muntligt till oss som vi har tolkat på ett helt annat sätt

Och återigen så poängterar jag att jag inte smutskastar någon. Dom har varit jätte bra och förhoppningsvis är allt bara ett missförstånd
Men du hade ju redan fått lånelöftet som förbinder banken att låna ut pengar till dig. Vad du sen super bort resten av dina pengar på kanske inte spelar någon roll.

Men du gör som du vill. Det har ju gått superbra hittills.:D
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Huspriser är aldrig fasta!
Givetvis finns det marginaler och sköter du dig, så kan du förhandla till dig betydligt bättre pris än den rabatt de lockar nya köpare med. Varje husförsäljning är mycket viktig för hustillverkaren och de gör hellre en mindre vinst, än riskerar att du inte köper av dem.

Hade jag fått ett sådant erbjudande som de gav dig, så hade jag enbart noterat det och sen lagt fram det, när jag fått klart för mig vad hela husleveransen kommer att kosta.
 
Stentrappa skrev:
Haha är det så illa menar du :(
Nej så illa menar jag inte att det är men när man ger sig in i sitt livs kanske största affär, som dessutom är så pass komplex som ett husbygge, tror jag de flesta har en liten klump i magen. Och osäkerhet i viss mån är nog också naturligt. Jag tror att de flesta husbyggen bjuder på en del oväntade händelser.

Men för de allra flesta slutar det nog rätt bra ändå. :)
 
Hemmakatten
Har du nu, stentrappa, läst igenom avtalet noga? Vad innebär avtalet och vad är det du egentligen är bunden till? Om du beskriver det här så kan du kanske få mer specifika råd.
 
murak
Har ni frågat säljaren om ni kan häva kontraktet?
Nämnde han verkligen ingenting om att ni skulle få en faktura? Fick ni inte leveransbeskrivningen där betalningsvillkoren står?

Jag hoppas att det går bra för er, hur ni än väljer att göra!
 
P
Säljaren är med största sannolikhet inte anställd av SMV. Hen är en fristående handelsagent. Handelsagenten har inte rätt till ersättning för kontrakt som aldrig fullbordas. SMV har således inte haft några "försäljningskostnader" i detta fall. Handelsagenten kan inte heller göra några anspråk då du inte ingått något avtal med Hen. Det bästa är att skippa säljaren/handelsagenten och tala direkt med SMV. Jag tror att ni kommer hitta en lösning på problemet som du blir nöjd med.
 
Har skickat pm
Lena
 
phälle skrev:
Säljaren är med största sannolikhet inte anställd av SMV. Hen är en fristående handelsagent. Handelsagenten har inte rätt till ersättning för kontrakt som aldrig fullbordas. SMV har således inte haft några "försäljningskostnader" i detta fall. Handelsagenten kan inte heller göra några anspråk då du inte ingått något avtal med Hen. Det bästa är att skippa säljaren/handelsagenten och tala direkt med SMV. Jag tror att ni kommer hitta en lösning på problemet som du blir nöjd med.
Nej, en handelsagent har normalt rätt till provision så fort ett bindande avtal finns. Dvs. då är affären ur agentens synvinkel att betrakta som fullbordad. Det går att avtala om en annan ordning.

Men i ett fall som det här där köparen egentligen inte bundit sig till en specifik vara så är det ju vårt att hävda att det finns ett fullbordat kontrakt. Men fullbordat betyder alltså inte att det skall ha skett en leverans. Om en affär som kontraktsmässigt är klar, senare inte blir av för att ex. köparen ändrar sig, eller säljarens fabrik brinner ned eller vad som nu kan hända, så har handelsagenten ju redan slutfört sin del av "leveransen" och har rätt till sin provision. Men som sagt hustillverkarna kan mycket väl ha andra klausuler som åsidosätter lagen i sina avtal med sina agenter.
 
Nu är ju den delen av historien lite överspelad, men jag tycker hela upplägget som säljaren presenterar känns så bisarrt. Man skall skriva på ett kontrakt för att "låsa" rabatten på en del av kostnaden, och för att sedan kunna ta ställning till totalkostnaden ..? Det är så klart omöjligt att ta ställning till priset utan att se totalpriset. Det är lite som när hantverkaren leker affär - att jag förhandlar ner timkostnaden är oväsentligt om han tar ut 300% på materialet. Så vad spelar det roll om man får 50% på fönster, om stommen blir 20% dyrare?
 
Jag har kollat på konsumentverkets tolkning av konsumentköplagen och citerar:
Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Säljaren har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader säljaren har haft i samband med beställningen, till exempel provision till försäljaren.

Men det står även att konsumentköplagen inte gäller fast egendom. Kan vara konsumenttjänstlagen. Men om jag ska gissa är detta leveransen och egentligen är den största frågan vad står det i avtalet du satte din signatur. Det som står där är i första hand vad avtalet gäller och den texten är i första hand intressant. Står det inte något om villkor i det avtalet gäller lagen. Tänk på det man tycker inte gäller, det är avtalet och i andra hand lagen, om nu inte lagen föreskriver att lagen gäller och inte går att avtala bort. Sen kan man tycka mycket och det är oftast det som skapar konflikter mellan hantverkare och konsument. Skriftligt på allt man tycker, minskar frågetecknen.

Om det du skrev på bara gäller tilläggen för kampanjpriset är provisionen inte så stor, men om du skrev på avtal om husköp, kan det vara tal om provision om du hoppar av avtalet. Det intressanta är vad som står i avtalet om avbeställning och ska jag gissa har de flesta färdighustillverkarna liknande texter.

Uppställning montering använder man normalt ABS 09 som avtal (se konsumentverkets sida).

Avbeställ aldrig utan att du talat med jurist, med tanke på att det kan bli dyrt i affärer med så stora summor.

Skriv aldrig på något avtal utan att läsa det finstilta och förstå vad det innebär! Och om du inte förstår, ställ skriftliga frågor vad som gäller. Och be om avtalet långt innan du skriver på, och avtalstexter är förhandlingsbara innan man skriver på.

Gör aldrig muntliga avtal!!!

Lycka till, med ett av livets största affär.
 
Redigerat:
Smålandsvillan säljer inte några hus med inredd övervåning så för deras del så finns inget att räkna på mer utan säljaren vill ju gärna få i hamn affären med ett "tidsbegränsat" erbjudande, verkar vara rätt vanligt, något liknande för oss.

Priset på övervåningen inredd och klar går att få uppgifter på forumet på; supermin med allt jobb själv ligger kanske på 150", en hel del jobb själv medelnivå 350", allt gjort av hantverkare med takkupa, takfönster och lite lyx 600". Allt beror så klart även på var i landet man bor och om man väljer något extremt.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.