Upptäckte en tjock bjälke i min torpargrund som ser helt svart ut. Min första reaktion var att: "har det brunnit här?". Huset är från slutet av 1800-talet och jag tänkte att man kanske en gång i tiden helt enkelt använt en "bränd"/förkolnat trä. Av vilken orsak man skulle gör det har jag dock ingen aning om. Aldrig hört talas om det.

Tänkte inte mer på detta, förrän nu. Läste nämligen om hussvamp och att den bryter ner virke så att det ser ut som rutmönster, som förkolnat virke..

Någon som vet?
Blir virke som angripits av hussvamp helt svart, som sot?
Hoppas innerligt att träet helt enkel är förkolnat av en annan orsak.

Om det är hussvamp, borde det inte även synas andra mer karaktäristiska "svampar" på bjälken, de där bruna hemska?

Tacksam för respons!
 
Åsa Lund
Nej, det blir inte svart som sot, goooogla du efter lite bilder så blir du lugnare;-)
Här är en riktigt kunskapsspäckad sida att läsa på: http://www.lfs-web.se/hussvamp.htm
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack Åsa!

Hade nämligen läst detta:

"Virket spricker mycket karaktäristiskt i fyrkantsmönster och ser ut som förkolnat virke på grund av svampens svartbruna färg".

Har även upptäckt helt murket virke, exempelvis runt glasveranda, någon bräda på fasade osv. Virket är liksom så murket att man enkelt kan smula sönder det i händerna. Rasar itu. Men detta behöver kanske inte vara svamp? Finns det former av "murket virke" som helt enkelt är murket virke utan angrepp av svamp? Eller är murket virke/rötskadat virke just svamp?
 
Stina71 skrev:
Huset är från slutet av 1800-talet och jag tänkte att man kanske en gång i tiden helt enkelt använt en "bränd"/förkolnat trä. Av vilken orsak man skulle gör det har jag dock ingen aning om. Aldrig hört talas om det.
Man kolar stolpspetsarna för att de inte skall bli svampangripna/ruttna. Alltså gamla tiders impregnering.
 
haavard, tack för att du just räddade min nattsömn! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.