Har kollat en del på nätet hur de installerar fönster i USA. De sätter tejp runt hela fönstret så att inget vatten skall ta sig in.

Varför gör vi inte det i sverige?

Det verkar också ha att göra med att någon byggfirma har blivit stämd, så nu måste alla nya fönster tejpas.

Eller är det bara för att de kör så mycket liggande panel där som gör att det lätt kommer in vatten kring fönstret?

Vore det fel att här i sverige tejpa med diffusionstejp runt fönstret?
 
Det görs här i Sverige med , inget konstigt. Dock på insidan och dör ska inget vatten in utan varm fuktig luft ska inte ut.


Med vänlig hälsning, fremax
 
Det finns även vissa fönstertillverkare som kräver att det tätas helt från utsidan, en metod framtagen tillsammans med SP (inte fönstertillverkaren). Titta tex på Tanumsfönsters aluminiumfönster.
 
här i bodö tejpar vi. först bottenfyllningslist, sen fog och sen tejp utanför det igen. överblecket tejpas mot pappen. men det är firman jag jobbar i som har som mål att aldrig ha inträngning av vatten runt fönster. men då regnar det underifrån här med tryck som högtryckstvätt...
 
det är absdolut inte fel att tejpa utsidan. men använd ett fabrikat som inte krashar med papproducenten, då lösningsmedlen i limen kan lösa upp pappen. de flesta vindduksproducenter har sin egen tejp. difföppen och difftät.
 
Var har du sett liggande panel i USA? Tycker det till 99% är plastfasader där borta.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
vectrex skrev:
Var har du sett liggande panel i USA? Tycker det till 99% är plastfasader där borta.
Liggande träpanel och liggande PVC-panel brukar de ha i USA
 
Klicka skrev:
Liggande träpanel och liggande PVC-panel brukar de ha i USA
Träpanel har jag typ bara sett på gamla (historiskt gamla alltså) byggnader. Jag har bott där i 3 år och rest en hel del i landet så jag har sett rätt mycket.

Men visst, liggande PVC panel är ju vanligt.
 
Snailman
Fiskarheden tejpar på utsidan numera har jag för mig, kolla deras instruktionsfilm på Youtube eller deras hemsida.

http://www.mittnyahus.tv/
 
Blir allt vanligare att man tejpar om 5 år är det nog dom flesta som gör så.
 
Vad ska man tejpa mot?
Isoleringen, spikregeln?
 
vindduken
 
Har satt in mängder med fönster på jobbet har aldrig tejpat ett fönster från utsidan. Däremot tejp i botten på fönstret som viks ner över väggen.Vanligt drev och fog på insidan. Eller nån form av list som sväller. De behöver man ej foga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.