Hej!

Äntligen börjar nya köket bli klart och jag hoppas på hjälp från alla er duktiga hobby- och proffshantverkare vad gäller takhuv. Med ny placering av spis/fläkt och ny imkanal får det bli ny takhuv också. Men vad bör man köpa och vad ska man tänka på? Jag erkänner att jag varken googlat eller letat runt på proffssidor utan hoppas på input härifrån istället!

Det här är off topic men i korta drag revs väggar, golv och tak stomrena och fick nya ytmaterial, mellanvägg revs, det blev nya fönster och altandörr med nya placeringar (spännande med bärande karmar), ny el, ny dragning av vatten/avlopp och vent inkl nytt ventschakt samt ombyggnad av värmesystemet. Sen var det bara lite montering kvar :-D.

Jag gillar själv kuriosa så jag bjuder på de topp tre oväntade upptäckterna under projektet
1. Felaktig elinstallation original -72 som slutade med ny el i 25% av huset. Det blir 100% innan vi är klara.
2. fukt-/rötskada på bjälklag under mellanväggen som revs. Hängmatteformat golv, tjohoo!
3. ektröskel som visade sig vara en ekklädd stålbalk på 5x10x120 cm.

Det är ibland nästan för spännande med modulhus ;)
 
  • Gilla
Masse73
  • Laddar…
Utan att veta vad du har för tak eller typ av pannor går det inte säga vill du ha något som garanterat passar och är snyggt kontakta en plåtslagare.
 
Såklart är taktyp relevant, haha, att just det föll bort. TAck för påpekandet!

Sadeltak, ca 27* lutning, 2-kupiga betongpannor, mörkgrått. Har inte kontakt med någon bra plåtslagare här i trakten så jag tänkte mig något färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.