Garanterat inte spa-helg.
Om ni hör något som knakar så är det min rygg. Precis hemkommen från huset där jag grundat all panel på fyra dygn. Varav tre utan radio och då hinner man fundera en del. Samt gå från känslan "vad långt vi hunnit" till "vad mycket vi har kvar". Hade ju egentligen tänkt börja snickra trapphus men när en av byggarna ringde och sa att 2 km panel kommit var det bara att jaga färg (ljusröd slamfärg, inte helt enkelt så här på hösten) och sätta igång. Kan man dressera apor till detta? Efter ett par dagar, vansinnet kröp bara närmare och igår kväll visste jag inte om det var morgon eller kväll, såg plankor när jag blundade och sen.. plötsligt, allt klart.

Mblogg: Taktegel blir nytt. Begagnat är jättefint men vi har gott om träd runt om som kommer färga in dom ganska snart. Enkupigt ja. Trapphuset, trots att jag nu öppnat upp ytterligare börjar jag tvivla på att det får plast så som jag hoppades. Eventuellt blir det bara halva viloplanet, vi får se.
Pohlman: Inget instagram.
Odjuret: Två dörrar gör att om vi har gäster låser vi den vänstra = gästen får eget badrum.

Entréverandan saknas, annars all konstruktion klar på utsidan.

DSC_0052.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0048.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Apan

IMG_2831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nageek och 6 till
  • Laddar…
Har snickarna vingar eller gör dem allt från skylift?. Du vet att byggherren är BAS-U om du inte skrivit av dig det. Om någon gör sig illa pga saknaden av ställningar eller dylikt är byggherren ansvarig.
 
byggolle skrev:
Har snickarna vingar eller gör dem allt från skylift?. Du vet att byggherren är BAS-U om du inte skrivit av dig det. Om någon gör sig illa pga saknaden av ställningar eller dylikt är byggherren ansvarig.
Jawohl, alles ist in ordnung!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej på er. Äntligen börjat med trappan. Byggde upp väggarna i trapphuset först och ritade sedan trappan hela vägen upp och jo det verkade stämma. Det finns en formel för idealförhållandet mellan steghöjd och stegdjup som jag frångått helt och hållet och därför byggde jag upp en provisorisk provtrappa och den kändes hur bra som helst. Trappstegen kommer att ha höjd 178 och djup 288 + nos. Bredd 1030. Utrymmet i trapphuset som inte upptas av själva trappan kommer att bli ett litet förråd.

DSC_0092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2894.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murarna kom tillsammans med 2500 tegelstenar och började mura skorsten. Vi la även ett varv lecasten på plattan där ladan senare ska byggas. Ladan blir 11x6,5 meter och halva blir snickeri med loft och resten garage/pingis/biosalong.

DSC_0062.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter kom transporten med takpannorna. 33 tons mäktigt mothership rullade ner på vår lilla väg, tack för att chauffören vågade pröva, att vägen höll och att vi slapp lasta om. Nu kunde dom lasta av det med kran direkt upp på taket, riktigt smidigt.

IMG_2884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa gång har jag förhoppningsvis trappan klar.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vad använder du för dimension på planstegen? Ska bygga en liten trappa själv nästa år..
 
Hur går det? Ge oss en uppdatering! :)
 
Wow! Ser fram emot fortsättningen! Ta det lugnt bara med ryggen, hjärtat, förhållandet och huvudet :)
 
Smidigt att lyfta upp pannorna. En annan bar upp ett helt tak via stege xD
Trappan ser snygg ut men känns som att det blir väldigt udda steg?
 
Vänner! Det har hänt mycket, och ingenting, beroende på var man tittar. För att slippa tvåfrontskrig har vi sedan sist riktat in oss på att göra klar lägenheten, vilken nu är klar efter drygt två år - det projektet (150 kvm fd Systembolag) har varit omfattande och kommer att beskrivas i annan tråd lite senare. Huset får nu "full uppmärksamhet" d.v.s. mellan simskola, läxläsning, arbete, kalas, bilen på verkstad, matlagning, hämta/lämna och allt annat som fyller dygnen.
Panel, fönster, skorstenar och taktegel är i alla fall på plats nu och bilder på det kommer snart. Överst på att-göra-listan är morgondagens KA-besök tillsammans med någon kontrollant från kommunen och sedan kan vi förhoppningsvis isolera huset och efter det forsätta med innerväggar och el, VA, värme osv.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Spännande, ser fram emot fortsättningen!
 
Takteglet på plats och plåtslagaren har börjat med utbyggnaderna som får aluzinkplåt. Allt kommer som sagt nog färgas in ganska snabbt av alla träd. Kändes riktigt bra att få på första färgen på huset också, ljusröd Falu slamfärg.

DSC_0054.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av någon outgrundlig anledning började vi först nu med skorstenarna.. lätt att glömma småsaker i ett stort bygge. Två prima murare med 2500 tegelstenar och det löste sig. Skorstenarna är för kommande eldstäder samt ventilation. Och känslan - mäktigt med två åttameters stockar genom huset.

DSC_0059.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R0013960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska hålla minst tio centimeters avstånd till (brännbart) stomvirke.

IMG_3229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det en tur till byggshopen. Skönt att bara vara där inne någon timme, titta runt bland verktyg och pinaler, vila. Köpte 100-plaströr för inluft till rummen och 100-spirorör för inluft kamin på övervåningen. 160-spiro till frånluft badrummen.
Till eldstäderna på undervåningen finns redan tre 100-spiro i plattan.

vent1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nerlagd i mellangolvbjälklaget med kondenssäker isolering (folien).

vent2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Trappan. Tog några dagar och det spelade ingen roll hur många gånger jag kontrollräknade - det poppade ändå upp några felräkningsöverraskningar. Nåväl, efter lite "gör om" så satt den där. Jag frångick redan från början det rekommenderade höjd/djup-receptet men det blev ändå hur bra som helst. Bekväm och utan att man kommer i otakt, något jag var lite skraj för då den har ett speciellt halvplan. Stegen har ca 180 höjd och 290 djup. 1 meter bred.

trapp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trapp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trapp3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trapp4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trapp5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår trappnos och linoljefärg.

trapp6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Äntligen fönster, panel, färg!
Fönstren, från snickeri i Hälsingland, kom så äntligen. Några månader försenade men det gjorde inget när vi såg detaljarbetet :).

fönster1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fönster2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fönster3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår lite fix med förstukvisten och att måla knutarna och snickerierna. Sen börjar vi inomhus.

fönster5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 58 till
  • Laddar…
Kul med en uppdatering, ser verkligen ut att bli ett fantastiskt hus det här!
Trappan va extra fin.
 
Mycket snyggt och smakfult.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.