...eller "bara" fukt / kondensutfällning?
Bilder från vinden på ett radhus från '76 där gavlarna är mot andra hus och det verkar tätt vid takfoten.
Det är ett hus som är till salu som i övrigt verkar OK men mina egna bilder från vinden gör mig tveksam. Vad säger den samlade expertisen? :)
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Mvh
pelig
 
Sajten där jag laddat upp bilderna verkar vara nere för tillfället. Här är en representativ bild: DSC_0047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon bild indikerar väl lite mögel medans de övriga mest visar tecken på kondensutfällning.
Hur är det tänkt att ventilationen ska fungera? Inga gavelventiler heller?
 
Inga gavelventiler, tätt vid takfoten. Hur ventilering ska funka? Tja, you tell me. Men det verkar ju fungerat i snart 40 år?
 
Nja.. så där tycker ju inte jag det ska se ut..

Det klassiska för en kallvind är ju öppet i takfoten och gavelventiler alternativt nockventilation.

Det material (kartonger m.m.) som också syns på bilderna bidrar naturligtvis till att binda fukt där.
 
Det är möjligt att det är öppet i takfoten, min "besiktning" gick ganska snabbt... Jag har hört att man ibland leder upp inomhusventilation på vinden, men då måste väl vinden å andra sidan ha nån form av luftgenomströming? Vet dock inte hur det är gjort här, har som sagt inte kontrollerat särskilt noga.
 
Leda upp inomhusluft till en kallvind är ingen hit..
Det blir kondens och mögel ganska snabbt.

Är yttertaket original?
I så fall är det väl dags för ett byte snart, och då hade i alla fall jag bytt skivorna mot lite riktig råspont..
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Jo yttertaket är original så byte är säkert en bra idé. Men priset drog iväg så jag hoppade av budgivningen denna gång. Hursomhelst, tack för engagemanget, alltid bra att veta att man får vettiga svar här...
 
Det där var väl inte så farligt? Har det inte hänt mer på 40 år så skulle då inte jag oroa mig eller lägga pengar på att byta nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.