Någon som bet vart man köper en bra fil att fila mina handsågar.
Funder på om det finns något ställe i Göteborg eller Stockholm som man kan köpa en över disk.
Jag skall slipa Sinksåg 14 tpi. en fogsvans, 4 1/2 tpi, klyvtandad och en fogsvans, 4 1/2 tpi, kaptandad.

Sedan skall man väll inte erkänna, men utseende har en viss betydelse så inga plasthantag och smäck...
 
Kan inte hyvlar.se hjälpa dig? Har svårt att tro att någon annan har sådant.
 
Filar är förbrukningsvara brukar räcka till någron/några sågar beroende på hur mycket du måste fila så plast eller trähandtag är oväsentligt. Men hittar du en med plasthandtag så ta bort det och ha ett löst trähandtag. Vid en sågrenovering så gick det två filar och att då hålla på att byta plasthandtaget till ett trä för att det "ser" rätt ut är i min värd onödigt arbete.

Jag brukar köpa nålfilar till min sinksåg och billiga winsent eller bahco till lite större sågar. Det man vill ha är att trekantsfilens sidor är dubbelt så höga som sågtanden så man kan utnyttja alla sidor på filen och enkel huggna filar.

Pär
 
Känns inte som jag kommer att slita ut filar så ofta, då man har allt för liten tid i verkstan mot vad man önskar.
Och då blir det ofta bandsågen som får jobba för att spara tid istället för handsågen, men till vissa saker så blir det handsågar.
Men i denna tackten så lär jag inte behöva slipa sågen mer en några ggr/år tyvärr
 
Fina handtag undrar om dom själva har monterat dom.
Bahco filar måste väl finnas här i svedala till bra priser?

Pär
 
får med andra ord leta lite
 
Här är en svensk firma som sälja dylika Bacho filar

http://www.maskinochverktyg.se/#!m=v&l=5950&pg=1&p=5505&r=1559426

Men dom kosta säkert dubbelt så mkt som utomlands ... .

Man kan köpa sådana hära Oregon sågfilhandtag - passa
alla sågfilar

DSC00883.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostar nästan inget - jag har typ 12-20 styck tror jag -
och är trevliga nog även för den aningen kräsne ... .

PS. Vill man ha finare är det väl kanske bäst göra dem
själv - så få man precis vad man villa ha :) ... .
 
Redigerat:
Ja oregon handtag har jag en hopp ligger efter gamla motrsåg filar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.