Csv fil nedladdad, tack för utmärkta instruktioner!
Får se om jag orkar bearbeta infon också.

(Har så låg elförbrukning så det känns inte så jätte-angeläget just nu :)
Det är mera i teorin som det är viktigt)
 
freitag skrev:
Frågan är egentligen enklare än tidigare formulerat: är det rimligt att ha ett vattenburet system i ett litet nybyggt hus, och i så fall - hur dimensionerar man det? Jag pratade med ett företag i veckan som säljer kamin/acktank/solfångare och som menade att jag måste ha minst 750l-acktank om jag vill koppla köksspis + solfångare till. I andra trådar jag läst på forumet verkar det överdrivet...

Huset kommer isoleras ordentligt och ha större fönster mot söder oberoende av vilket värmesystem det blir.
Javisst är det rimligt. Dimensionering av golvvärme fixar leverantörerna av dessa system. De bistår med en fin ritning över hur slingorna ska ligga och flödena i systemet.

Ett annat beslut som också påverkar är hur du tänker angående ventilation. Boverket ställer krav på luftväxling - i praktiken innebär det att du behöver värmeåtervinning för att klara kraven. Valet står (något förenklat) mellan ett FTX-system eller en frånlufts-värmepump. Den senare är ju populär bland alla småhustillverkare. Alla är dock inte övertygade om dess förträfflighet (mig själv inkluderad).

Förslag:
  • FTX-system för ventilation
  • Vattenmantlad kamin eller köksspis
  • Ackumulator-tank där du kan koppla in kamin + eventuella solfångare

Själv har jag valt CTC EcoZenith i550 PRO som ackumulator-tank. Den är på 550 liter men kan kompletteras med en slavtank om man behöver ännu mer volym. Innehåller också all styrning man kan behöva.

Men.... Huset är inte så stort så kanske finns det inte plats?

Andra tankar:
Sjövärme? Luft/luft-värmepump? Passiv-hus-nivå?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Javisst är det rimligt. Dimensionering av golvvärme fixar leverantörerna av dessa system. De bistår med en fin ritning över hur slingorna ska ligga och flödena i systemet.

Ett annat beslut som också påverkar är hur du tänker angående ventilation. Boverket ställer krav på luftväxling - i praktiken innebär det att du behöver värmeåtervinning för att klara kraven. Valet står (något förenklat) mellan ett FTX-system eller en frånlufts-värmepump. Den senare är ju populär bland alla småhustillverkare. Alla är dock inte övertygade om dess förträfflighet (mig själv inkluderad).

Förslag:
  • FTX-system för ventilation
  • Vattenmantlad kamin eller köksspis
  • Ackumulator-tank där du kan koppla in kamin + eventuella solfångare

Själv har jag valt CTC EcoZenith i550 PRO som ackumulator-tank. Den är på 550 liter men kan kompletteras med en slavtank om man behöver ännu mer volym. Innehåller också all styrning man kan behöva.

Men.... Huset är inte så stort så kanske finns det inte plats?

Andra tankar:
Sjövärme? Luft/luft-värmepump? Passiv-hus-nivå?
Tack för förslaget! Jag är nu inne på det du säger acktank/vattenmantlad kamin (tvivlar nu istället på om man verkligen ska satsa på en stor klumpig kökspanna eller en liten smidig vattenmantlad insats/braskamin) + ftx. Förmodligen kommer huset byggas på plint, så då blir radiatorer bättre än golvslingor. I mitten av huset (entréplan) har jag lyckats rita in så att kök/badrum ligger emot varandra + litet teknikrum för acktank. Så allt bör vara centrerat där. Hoppas kunna använda spillvärme från acktanken till övervåningen. Men det bör väl vara radiatorer på övervåningen (halvplan) också?

Har varit inne på luft/luft-pump men det kräver en del av planlösningen för att funka bra + att det inte löser någon med tappvattnet. Fördelen med acktank är ju att man när väl kassan tillåter kan utöka med solfångare, luft/vatten-pump (när man tröttnat på att elda, fast det tar lång tid för mig). Sjövärme kräver väl sjötomt? Det här är en stor ö, sjötomt kan jag bara drömma om...

Något jag läste om var Nordenberedaren, som man tydligen kan koppla solfångare till också... Men hittar mest gamla trådar i ämnet. Någon som har koll?

Det kommer inte vara passivhus-nivå eftersom jag inte vill bygga med plast. Det är 250 mm vägg med lättbalkar och cellulosaisolering, ångbroms istället för plats. 400 mm isolering i tak. Så det håller nog rätt tätt och varmt ändå, men tror inte det blir passivhusnivå.

Angående budget hoppas jag klara värme/ventilation för 200 000.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.