Hur roligt känns det här ?

Gjorde allt för att bygglovsansökan skulle handläggas utan omstart.

1. Ritningarna kopierades med fel scala av hussäljarna som skulle "hjälpa" till med bygglovet för 35000 kr. Det tog två veckor extra med omstart.

2. Originalritningarna som jag gjort i blyerts över situationsplanen kopierades av dem och kompletteras med nya uppgifter. Jaha, där fick vi ett nytt original som inte går att ändra.

2. Huset ifråga är ett sk
standardhus där inga ändringar kan göras. Det klarade inte rörlighetskraven hos kommunens bygglov. Omstart efter att nya ritningar inkommit. Och hur lång tid tar det ?

Visst är det dåligt ?

Som att köpa en volvo för 1070000 och sen går den inte igenom bilprovningen.

Det handlar om A-hus och huset Vinga.

Jag jobbar som testledare inom IT med inställningen att ställda krav ska uppfyllas.

Tydligen är det inte så noga. Klantigt och rent oprofessionellt av a-hus.
 
Mikael_L
Missen kan också vara olika tolkningar av tillgänglighetskraven.

Ritar man badrum som en av typbadrummen i standarden SS 914221 så stöter det som regel ej på några problem. Men däremot blir nog många bygglovshandläggare skraja om det inte är ritat exakt så, för då måste dom plötsligt själv göra en tolkning.

Så samma badrum kan alltså godkännas av en handläggare och få avslag av en annan.

Jag tycker ni börjar med att få reda på anledningen till avslaget, dvs inte "att det inte uppfyller kraven", utan vilka mått osv som inte fungerar.
Sen får ni konfrontera den på A-hus som ritat, och kolla hur denne tänkt.

Det kan hända att det hela kan bli godkänt med lite förnyad kontakt med tjänstemannen, ev tillsammans med stadsarkitekten eller någon handläggare med lång erfarenhet.

Det kan ju vara A-hus som klantat sig rejält också, då är det bara att bita i sura äpplet.



Förövrigt tror jag inte A-hus är störst. Jag tror att åtminstone både Älvsbyhus och Myresjöhus är större (levererar fler småhus). Men det är åtminstone ingen liten aktör heller.
 
  • Gilla
LäsLus
  • Laddar…
Ja, vi har inte prata med handläggaren än.
Men det rör sig om dörrblad i verandadörren som han mindre än 80cm bredd. Och ett städskåp som inte är 80cm brett.

Men slarvfel tycker jag inte ska uppstå av dem som söker bygglov som en del i sitt arbete .
Man ska inte behöva komplettera/rätta inskickade handlingar pga
slarvfel. Med fördröjningar av bygglovet som som konsekvens.
 
Jag håller med om att dörrbladet skall vara minst 80 cm, men städskåpet borde kunna vara 60 cm enligt mig.

(Dvs.: Om det finns flera verandadörrar räcker det om en av dem är 80 cm.)
 
Jag är mycket inne på Mikael_L spår. Kan vara så att exakt samma hus utan några ändringar skulle vara godkänt i grannkomunen så be dem förklara vad som inte har blivit godkänt och be A-hus att ta ställning till det.
 
O
Städskåpets bredd finns det verkligen krav på det? Ska man parkera rullstolen i det?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Verandadörren är väl en pardörr i Vinga ?
 
JO det är en pardörr. Som jag förstår 2 x 75 cm.
 
errorbugg skrev:
JO det är en pardörr. Som jag förstår 2 x 75 cm.
Ni får nog ta ett snack med den där bygglovshandläggaren.
 
Ahus får ta diskussionen om byggnaden. Det har dom betalt för.
 
errorbugg skrev:
JO det är en pardörr. Som jag förstår 2 x 75 cm.

Bara som en kommentar så har jag en dubbeldörr som huvudingång med 2x75 cm men det är godkänt (iaf ingen kommentar på det) eftersom haspen för att öppna dörr 2 sitter mitt på dörren och alltså är tillgänglig för någon i rullstol så då har man ju gott om plats för passage med rullstol.

Fiskarhedenhus Tranan färdigställt 2014.

/Ola E.
 
Om handläggaren envisas så får du väl rita in en enkeldörr på 150cm, och senare "upptäcka" att sådan finns inte att köpa, så det bidde en 2x75 dubbedörr..
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Mikael_L
hempularen skrev:
Om handläggaren envisas så får du väl rita in en enkeldörr på 150cm, och senare "upptäcka" att sådan finns inte att köpa, så det bidde en 2x75 dubbedörr..
Men då blir det lite beroende på vad KA kan känna att denne vill godkänna (/blunda för).
 
Mikael_L skrev:
Men då blir det lite beroende på vad KA kan känna att denne vill godkänna (/blunda för).
Ja men pardörr är ju godkänt. Många villor med pardörr som skulle vara underkända i så fall.
 
Lycka. Nu hittade jag ett likadant hus som är besiktat och nyss godkänt som tom ligger ute till försäljning.
Det ligger 1.8 km från min tomt med samma områdesbestämmelser.

De har katalogdörren :) Och dessutom fått bygglov på BTA som är större än min. Med samma Nockhöjd.
Det var också anmärkningar från bygglov. Ska träffa dem om en halvtimme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.