Har funderat länge och har till sist kommit fram till att jag vågar slänga ut mitt utkast till hus här för lite synpunkter!

Tomten är "Skutan 4" på denna kartan: http://www.tibro.se/PageFiles/2151/Bråbacka_lediga tomter.pdf?epslanguage=sv

Om bygget blir av så kommer huset ligga längs med vägen, alltså nära norrorientering, (för att få vardagsrummet mot sjön)
Tomtens bredd styr att huset max får bli drygt 22 meter.

Jag är osäker på om utrymmet vid BAD och Groventré/tvätt är en bra lösning eller om det blir för trångt?

Vardagsrummet är 7,2 meter brett, är det tillräckligt för både matsalsbord och soffgrupp?

Jag har skickat underlaget till några husleverantörer för att få pris. Hur är era erfarenheter med att gå direkt till en snickare och själv hålla ihop hela bygget? Jag inbillar mig att de inte är så sugna på att lämna ett fastpris på ett hus, utan hellre vill göra det på timme. Det skulle ge oss för stor osäkerhet med priset?

Fönstersättningen är högst ihopslängd, så den får ni ha överseende med i detta läget..

Övriga tankar??


Var nu lagom snälla!


Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasader.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy utsida Baksida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy utsida kökssidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kommer jag tyvärr inte med några konkreta råd men ett antal spontana reaktioner och åsikter kanske kan ge lite input i alla fall.
Hallen är lite liten för en barnfamilj (antar jag att ni är med tanke på antalet sovrum), det blir en flaskhals. Dessutom inte mycket utrymme att hänga av sig kläder...
Jag hade aldrig placerat hallen så att jag ser dden från vardagsrum eller matsal eftersom den ofta är stökig och ger ett stressat intyck.
Personerna som sover i sov 1 (föräldrarna?) måste gå ut i hallen för att komma till toaletten, alternativt tvärs igenom hela huset. Känns inte optimalt.
Jag hade spegelvänt barnens sovdel så att sovrummen hamnade i norr och dessutom fick sjöutsikt (?).
Men det här är ju bara mina åsikter, hur jag skulle vilja ha ett hus planerat...
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Gör ett av badrummen större, sätt in badkar, guld värt med barn. Flytta vänstra badrummet närmare sovrummet.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Gillar huset. De enda jag hade ändrat är att jag hade bytt plats på badrum och tvättstuga och fixat ingång från både sovrum och hall. Då hade ni även kunnat nyttja tvättstuga som avhängning.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Tack för åsikterna.
Jag kan ju utveckla mina tankar med de olika lösningarna, det är ju mycket för eller emot och prioriteringar som styr..
Kanon att få lite input från er som inte sett ritningarna tidigare. Mina kollegor och vänner tycker jag har ältat detta så länge så de håller med mig om vad jag än säger.. :rolleyes:

Hallen: Helt riktigt med barnfamilj. en liten nu och en till på jäsning.. Dessutom en hund.
Vi bor idag med en ingång för alla ärenden. Denna ligger dessutom mitt i husets flöde. Något som är helt värdelöst när man har hund och barnvagn som ska släpas in och ut hela tiden. Det är ständigt grusgång inte bara på dörrmattan utan också hela vägen in i köket och vardagsrummet.
Därför är meningen att garageingången ska bli den mest frekvent använda. Där får barnvagnen stå och där kommer hundgrejerna förvaras. (Bilen får bli en andrahandsprioritering, kanske blir det en carport så småningom) Hallen blir därmed mer av en traditionell "finingång" som gäster använder och således tänker jag att platsbehovet blir betydligt mindre där.
Tanken att man ändå inte vill se hallen från vardagsrummet har slagit mig och möjligheten att slå upp en innervägg och därmed göra hallen till ett helt eget rum finns. (Det samma gäller köket som skulle gå att göra till ett litet U-kök med ett mindre matbord om man tröttnar på den öppna planlösningen)

Toalett/groventré: De har varit ritade så att toaletten ligger mot sovrummet och med öppning in till sovrummet. Detta ändrade jag i sista utkastet innan jag la upp här. Vi saknar idag någonstans att hänga vår tvätt, det får vi här genom ett utrymme som är dedikerat till tvätten. (om än väldigt litet) Det utrymmet går inte att få till om man spegelvänder och ändå ska få plats med dörr från groventrén och in i huset. Kanske är det bättre med en mer normal uppställning med en avlång tvättstuga kombinerat med ett mer avlångt badrum?
Jag tror inte att det är så farligt att gå ut i vardagsrummet för att gå in på toaletten. (eller?) Speciellt inte om man ställer det mot vad min stackars fru skulle få lida om hon var tvungen att lyssna på mina toalettbestyr när hon försöker sova..
Gällande avståndet säng-toalett tror jag inte det spelar så stor roll då det blir en minimal skillnad om man byter plats på bad och tvättstuga. (skillnaden blir ~1 meter), eftersom vi ändå inte vill ha en dörr direkt in i badrummet.

Den mer "traditionella" badrumslösningen:

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badkar: Är uppväxt med badkar och vet att i min familj användes det ungefär 1 gång per år. Men det är ju många som uppskattar badkar, så man kanske skulle se till att möjligheten finns att sätta in ett om man ångrar sig! Förslag på hur man skulle kunna ändra storlekarna så att det passar? (Osäker på hur mycket plats man behöver? Kanske räcker platsen i den alternativa bad-lösningen?)

Barndelen: Att spegelvända denna är ju klockrent! Det skulle dessutom tvinga dörren mellan vardagsrum och barndelen något mot köket och göra vardagsrummet mer möblerbart. Tack!
 
Gillar senaste upplagda ritning, ser ut som ett badkar kan få plats där duschen är inritad, ca 150-160 är de mindre badkarens mått. Om ni har torktumlare lär ni inte behövs stora ytor för att hänga tvätten? Ser ut som att ni kan ha tvättlinor längs långsidan mittemot T/T-maskinerna? På vår/sommar ska ni hänga ute tycker jag, funkar kanon.
 
Skjortor och tröjor går inte i tumlaren så det blir tyvärr ganska mycket hängtvätt även med tumlare. Den som hänger mest tvätt är så allergisk mot allt från pollen till gräs, så någon utehängning är det tyvärr inte tal om. Idag står det alltid ett tvättställ i vardagsrummet och det vill vi gärna slippa..

Har inte måtten framför mig, men tror att det är 170, så då borde det funka!
 
Ok, vad synd, riktigt fräscht annars och oldstyle att kunna hängs ute :) Hur stor BOA blir det och vad har ni tänkt för uppvärmning och vent-system?
 
Röstar fortfarande för att köra på den traditionella badrumslösningen. Tror den kommer vara bättre i längen på alla sätt. Sen så behövs ingen dörr från sovrummet egentligen.

Badkar hade jag satsat på men kanske i utförandet att det går att kasta ut när barnen blivit större. Tex montera blandare på duschhöjd, 1100mm. Finns bra badkar med duschplats för en liten peng, de kanske kan vara något.

Har själv två små och ett till i ugnen och jag byggde nytt badrum med badkar enbart för dem och har inte ångrat mig en gång.
 
BOA nästan exakt 140kvm (och garaget ~35kvm)

Det blir golvvärme i plattan med (TYVÄRR) frånluftsvärmepump. Eftersom det inte finns fjärrvärme i området har jag inte lyckats lista ut hur vi ska kunna räkna hem något annat med det lilla energibehovet ett modern hus har. Är i ventilatonsbranschen så jag hade väldigt gärna velat ha ett FTX-aggregat.. Men att installera bergvärme för 100 000 extra barra för att få ett speciellt ventilationssystem känns lite väl kaxigt. Räknade lite överslagsmässigt på det och det tar långt över 20 år att räkna hem den extra investeringen..
Slog mig nu att vi inte funderat över jordvärme. Någon som har koll på vad detta kan tänkas kosta? (Tomten är 1200kvm så det borde inte vara något problem?)

Det finns ju en anledning till att en viss typ av lösningar är vanliga och vissa är obefintliga, så det kan säkert vara rimligt som du säger ;) Får nog suga på det ett tag till!
Har dålig koll på badkar med duschplats, men efter lite snabb googling verkar det vara ett smart alternativ! Man kanske skulle försöka få till det i "barnens badrum"..
 
Personligen tycker jag att lite naturligt ljus i badrummet är väldigt trevligt, kanske ett takfönster om man skulle köra på den "traditionella" planlösningen?
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Luft/Vatten-VP kanske
 
Jag tänkte luft/vattenpump till golvvärmen och ftx-agg för venten, är inte det ekonomiskt försvarbart?
 
Tycker det ser bra ut! Men håller med om att den "traditionella" badrumslösningen nog är bättre.

Vad har ni tänkt att ha för material och färger på ytskiktet? Jag tycker personligen inte att svart/ vitt är optimalt. En ljusare grå/ vanlig grå och vit passar kanske bättre ihop?
 
Är tyvärr bränd på stora fula utomhusdelar till luftvärmepumpar. Vi har ett luft/luft aggregat i nuvarande bostaden och varenda gäst undrar varför det står en lastbil på halvvarv utanför vår entré. Vibrationerna från denna är så stora att vi allvarligt funderat på att gå tillbaka till enbart direktel för att slippa dessa. (Det kanske inte är ett normalfall, men det har satt min bild av aggregaten och den är nog svår att ändra på tyvärr)

ArkErik: Huset är faktiskt inte ritat svart utan mörkbrunt.. ;) Från början var vi inne på falusvart, men just nu lutar det kanske åt deras grå kulör istället. (även den är ju nära svart..) Alternativt något brunare.
ljusgrå/vitt blir det inte. Ska vi bygga detta huset så ska vi inte fega ur på färgsättningen! ;)
Något osäker på hur det blir om man kör slamfärg på delar av huset och sedan annan färgtyp (vet inte vad för någon?) på resten av huset..

Edti: Det blir en liggande panel, oklart exakt vilka dmensioner..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.