image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enligt bilden ska jag bygga in ett vinställ i väggen där jag ska fusktegla kring det. Köpt Golvabia brick som är en ganska mörk cementbaserat kakelplatta. Syns på bilden. Som fog tänkte jag använda murbruk och min fråga är om jag kan lägga murbruk på tegelkanten av vinstället för att slippa se den stora nyanskillnaden. Tänkte sätta vinställen ca 1cm djupare in i väggen och lägga på 1cm murbruk på tegelkanterna. Tror ni att det kommer att fungera eller är risken stor att murbruket inte vill fästa?
 
Det kommer sitta, men vad ska du fästa kaklet på? OSB är inte lämpligt.
 
OSB, spånskiva och andra material som rör sig går inte kakla, det kommer att trilla ner, inte första året kanske men ner kommer det.

Sedan som elskadad ser jag strömbrytarna, sitter redan för djupt och sedan kakel på det, kommer att se ut som en pizzeria med fusktegel och fuskel.

Protte
 
Tack för svaret! Ska på dubbla gipsskivor där kaklet ska sitta. Är bakom en kamin. Dosorna är VP-2 så de går att skruva ut i nivå med gips. Ska inte vara kakel ända ut till brytarna.
 
Nu kan jag inget om vin, ska du förvara det i närheten av en kamin?
Blir det inte varmt då?
Jag har läst om vinkylar på forumet men att värma vinet?

Jaja, inte mitt problem.

Protte
 
Får väl bli glögg då...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Haha har tänkt samma tanke men får väl ha billigt vin i det och läsk :p
 
Varm läsk?
 
Tur då att kylskåpet har en ismaskin ;) Nä men det går ju att förflytta vald dryck till kylen innan den ska brukas om man nu inte gillar varm dryck :)
 
Tänk på att vattna kanten ordentligt innan du smetar på bruket.
Tegel suger ganska så mycket och sugs all fukt ut ur bruket så brinner det inte ordentligt.
 
Bra påpekande! Hade säkert missat att göra det om du inte nämnt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.