Funderar på att bygga ett Attefallshus för att hyra ut och få en extra inkomst. Men nu börjar jag istället fundera på att bygga ett separat garage och renovera källare och nuvarande garage i källaren och göra det till 1 eller två lägenheter. Ett annat alternativ är att bygga Attefallshuset och renovera hela källare förutom garage. Källaren är ca 100kvm. Vet inte vad som blir bäst :confused:
Attefallshus verkar kosta ca 300000kr och källarrenovering 500000kr, har bara råd med en av dem till att börja med. Så vad är bäst att börja med? Vad gör att huset ökar mest i värde, att det finns ett Attefallshus och att garaget är i källaren? Eller att garaget är separat och källaren inredd till två bostäder?
:confused:
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Jag fick inte riktigt ihop det.

Du har en källare som inrymmer ett garage i huset?

Om jag skulle ha en inneboende så skulle jag helst ha denne i ett fristående hus på tomten.
Dela för att slippa störa varandra, men också för att jag skulle vilja ha tillgång till hela mitt hus.

Nackdelen med Attefallshuset är att det säkerligen blir dyrare. Du ska dra ut el, avlopp, vatten.
Och hur ska den värmas upp?

Som jag uppfattar det så vill du ha ett garaget kvar? Antingen i källaren som idag, eller ett fristående på tomten?

Varför inte bygga garage med en bodel som du kan hyra ut?
 
Ja det stämmer, nu har vi garage i källaren. Utöver detta är resten av källare ca 100kvm.

Har också funderat på separat garage med uthyrningsdel t ex ovanpå, men då går det inte med Attefall som bara får vara 4 m högt. Jag tycker också det känns bäst med hyresgäster mer separat i annat hus, men skulle också kännas bra att få källare renoverad.
 
Om du renoverar källaren och gör 2 st separata lägenheter med separata ingångar, då kan du fortfarande ha kvar garaget i källaren till dig själv?
Det måste ju vara det mest ekonomiska alternativet.
 
Jo, men om jag behåller garaget i källaren blir det bara en separat ingång till källaren. Men kanske kan två personer dela lgh med ett kök och badrum i källaren, och så bygger jag även ett litet separat hus. Jag fick en offert att det skulle kosta 3000kvm att bila upp källargolvet och lägga golvvärme, känns för dyrt...
 
För dig spelar det ju ingen roll rent ekonomiskt om det bor 1 eller 2 pers i en lägenhet.
Dock så kanske man kan göra en liten farstu innanför entrédörren i källaren. Och i den gör man 2 st separata ingångar till 2 st lägenheter.
Ja 3000kr låter dyrt. Men måste golvet bilas upp? Och måste du ha golvvärme?
 
Ja måste man det? enligt firmor måste man det för att få upp värmen och få bort "källarkänslan". Jag vet inte. Jag har hört om väldigt tunna golv med golvvärme i. Jag vet att det blir ganska lågt i tak då högst 2m, men å andra sidan kanske det är bra om man inte vill ha högre fastighetsskatt i framtiden? 300 000 bara för ett golv känns för mycket, det säljs ju hela hus för det priset!

Ska fundera på möjligheten med två entréer efter ytterdörren, men jag tror det är för smalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.