Hej,

Har flyttat in i ett hus med ett Latte-Oy FTX system från 70-talet.

Kort om systemet:
Det är ett plattvärmeväxlar-system, som stått i halvisolerat utrymme utan någon kanalisolering. Eftersom utrymmet inte är ett kallutrymme, har jag isolerat röret för den kalla in-luften (samt röret för kondensvatten) varvid temperaturen i utrymmet också steg markant. Systemet verkar fungera förhållandevis bra efter det (förutom lite stomljud i rummen närmast systemet). Vid 5 graders utetemperatur har systemet en uppskattad verkningsgrad på ca 70%, mätt från de 4 olika luft-temperaturerna och uppskattat in- och utflöde (från fläktarnas varvtal och specifikation).

Nu till frågan:
Det sitter en givare till en termostat i in-röret för till-luft (där den kalla uteluften kommer in i systemet):
- När in-luftens temperatur sjunker under ca +4 grader, så stänger systemet av fläkten för frånluften (dvs fläkten som suger varm luft från toalett och tvättstuga i huset).
- Fläkten för till-luft (som suger luft uteifrån) regleras inte av termostaten.

Jag tycker det hade verkat mer logiskt att reglera fläkten som drar in kall luft i huset och låta fläkten som pumpar ut fuktig luft ur huset vara igång hela tiden. Detta borde ju skapa ett undertryck i huset vid kallt väder, vilket borde vara att föredra. Nu så pumpas ju endast kall luft in i huset utan att värmas upp nämnvärt, medans ventilationen i våtutrymmena inte fungerar.

Kan det vara så enkelt att termostaten reglerar fel fläkt?

Min tillfälliga lösning har varit att öppna ett spjäll på in-föret för att blanda den kalla till-luften med viss procent varm luft inneifrån, för att få upp temperaturen på till-luften >+4 grader, så att båda fläktarna går. Dock så har jag varit tvungen att justera spjället något under vintern, beroende på hur kallt det har varit ute.

Tacksam för tankar.
Vänligen,
Beida
 
Din slutsats verkar mycket rimlig!

Det som gäller är ju att hålla värmeväxlaren isfri vid kritiska temperatur/fuktighetslägen.
Antingen genom att minska intaget av kall uteluft, eller genom att öka utflödet av varm inneluft.

I mitt FTX-aggregat ökar frånluftfläkten varvtal när det är risk att det fryser pga kall och fuktig tilluft.
Den kan öka nästan 100%, vilket gör att värmeväxlaren värms upp så rimfrosten i frånluften tinas bort.
Tilluftfläkten ändras inte alls vad jag förstår.
Det är bara några minuter i taget som den här regleringen sker.

Har du någon manual/bruksanvisning, och vad säger den i så fall?
 
Ja, inte helt orimligt att ett aggregat från 70-talet (fanns det FTX då???) troligtvis har ett eller ett par elfel. Sitter det ingen förvärmare där inröret för friskluften kommer in i aggregatet? Kanske har den gått sönder och och någon slags säkerhets termostat slår till, bara en tanke att avstängningen av frånluften inte är ett normalt förfarande i ett vent- aggregat.

Kanske e dags att kika på ett nytt istället för att hålla ett nästan 45 år gammalt vid liv? Ett nytt är dessutom tystare, effektivare återvinning och ger garanterat ett mer hälsosamt inneklimat.
 
Hej och tack för snabbt inlägg!

Toppen att du beskriver funktionen hos ditt system för jämförelse. Det verkar ju stödja slutsatsen att det är fel att frånluften stängs av vid kyla.

Bra fråga om manualen. Denna är dessvärre tämligen enkel och på ett tiotal sidor ger den bara en överblick av ett generellt system installerat i kallutrymme eller varmutrymme samt ett system dit köksfläkt är tillkopplat. Någon fläktstyrning med termostat nämns inte för något av systemen.

Förutom den beskrivna regleringen av ena fläkten med termostat, så styrs varvtalet för båda fläktarna av en Östberg VRTE 1 (manual 5-step control of single phase motors).

Vänligen,
Beida
 
Hej,

Tack för inlägget!

Nej, det sitter ingen förvärmare i systemet. Bra förslag dock att se ifall fläkten stängs av pga något elfel/icke fungerande annan funktion.

Vänligen,
Beida
 
Har hittat ett lösblad som visar en "inre elanslutning" för Latte-oy aggregatet:
FTX.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan "T" vara termostaten? - Kan någon i så fall list ut hur det denna bör påverka fläktarna från kopplingsschemat?

Vänligen,
Beida
 
Ja T verkar vara termostaten som ska stoppa tilluftsfläkten. Om du kollar på anslutningen för el till aggregatet verkar det som att man lagt fasen till plint 2 i stället för 1, då blir det omvänd verkan som du beskriver. Flytta den så blir det på andra önskade sättet.
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
Jag är helt ställd :(

Vi får anropa Bo.Siltberg.
Han om någon kan tyda sådana där ritningar.

PS
Opps!
Här kom en annan elkunnig in, GK100 (y)
 
Redigerat:
Hej,

Tackar för hjälpen med tolkning av kopplingschemat! Skönt att höra om det är så pass enkelt!

Kopplingsdosan sitter på baksidan av aggregatet, så det får bli till helgen innan jag kan titta närmare på det. Jag återkommer när jag ser hur fas är kopplad till plinten från varvtalsstyrningen (VRTE 1).

Vänligen,
Beida
 
Redigerat:
Hej,

Fasen satt mycket riktigt på 2:an - Med fasen på 1:ans position så stänger termostaten av tillluftsfläkten vid kyla!

Tackar och vänligen,
Beida
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.