Jag har en putsad mur som ser ut som den vore 20 år när den egentligen är tre...

Antar att underarbetet är risigt gjort eftersom färgen släpper på många ställen, men innan jag sätter igång hade det varit nice med lite tips. Ovansidan på muren är slät, men där samlas alger och skit. Häller man vatten på muren, så blir det ståendes ovanpå. Jag kan tänka mig att göra den svagt konvex istället för att vattnet skall rinna bort snabbare, samt lite slätare finish så att det inte samlas så mycket smuts i porerna.
Frågan är - hur ska jag gå tillväga? Går det att lägga på ett lager bruk ovanpå som man formar konvext?
Misstänker att de som byggde den antingen har fuskat med underarbetet, eller använt fel sorts färg. Går det att skilja åt, eller är det bara att försöka få loss all färgen oavsett vad?

Är den dåligt dränerad eftersom färgen släpper i nedankant? Vill egentligen nog inte ha svar på den frågan, för jag vet inte om jag är så sugen på att börja riva upp stenen och försöka göra bättre dränering. :confused: :D
 
Lite bilder. Närbilderna är tagna ovanpå muren.
 
  • IMG_6329.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6330.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6328.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6327.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det är svårt att göra ovansidan så slät/tät så att det inte kryper in vatten, lock av plåt eller betong vet jag att det finns många som har.
 
Ja, att muren suger upp fukt som sedan inte torkar bort pga att färgen är felaktig = för tät, tror jag är ganska sannolikt.

Tyvärr är det nog blästring som gäller eller möjligen en högtryckstvätt för att få bort färgen.
Använd sedan en färg som andas, typ silikatfärg.

Jag hade nog kostat på att låta en plåtslagare lägga en snyggt falsad plåt på murkrönet i en färg som bryter mot det vita.
Du får då ett skydd och något som bryter mot den ganska enahanda muren. ;)
 
Plåt på muren går tyvärr bort. Jag tycker det är väldigt snyggt som den ser ut nu (jaja, vitt och tråkigt tänker säkert många).

Så, all färgen skall bort och sen måla med silikatfärg.
Hade den inte gått att runda svagt ovanpå för att i alla fall slippa stående vatten på den?
 
  • Gilla
Carlhoffstedt
  • Laddar…
Anders299 skrev:
Hade den inte gått att runda svagt ovanpå för att i alla fall slippa stående vatten på den?
Klart att går att runda av krönet, men om du tex lägger ett lager bruk ovanpå nu, så blir det en "kaka" som riskerar att frysa loss på vintern.
 
Putsa om med genomfärgat bruk. Kanske är ett alternativ?

Blås av färgen med en rejäl högtryck först.
 
Yes, det får väl bli och testa med högtryckstvätt. :)

roland53 skrev:
Klart att går att runda av krönet, men om du tex lägger ett lager bruk ovanpå nu, så blir det en "kaka" som riskerar att frysa loss på vintern.
Jo, det är jag också rädd för att det skall hända. Men du föreslår vad då? Diamantklinga och vinkelslip?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.