Y
Idag så är bildäcken klassade likt vitvaror men betygen gäller bränsleförbrukning och grepp på våta vägar samt bullernivå.


Kollade på två däck nu, samma fabrikat och modell men ena var extra förstärkt samt godkänd för högre hastighet. Lustiga var att den extraförstärkta hade fått en bättre klassning.

Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 94W XL (= extraförstärkt och godkänd för 270kh/h)
= Bränsle: A ... Grepp: A... 68dB ... Pris: 845kr

Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R16 91v (= 240 kh/h)
= Bränsle B ... Grepp: A ... 68dB ... Pris: 617kr


Min fundering är om jag märker skillnad mellan dessa två?
 
Nu skriver jag utan att veta, men som alltid kan man ha en teori :)
Om däcket är extra förstärkt blir det nog lite hårdare, precis som när man pumpar mer luft i så minskar bränsleförbrukningen något lite.
På min bil så ser jag skillnad om jag pumpar från 2,2 till 2,5. Så går bränsle förbrukningen ner med 0,1dl/mil.
 
Y
Då borde ju däcket låta någon promille mer också rent spekulativt sett. :)
 
Helt sant men det kan dom göra då det är ganska stor skillnad på 67,6 och 68,4 db
 
Dom där är ju rena drömmen mot mina,
Bränsle G grepp C ljud 74db
 
Y
Jag har den vanliga, billiga. Kan inte påstå att jag tyckte dom var tysta men kanske var för att dom inte var inkörda än likt som med vinterdäck.

Råkade körapå ett utstickande metallfäste på billyften och fick då en stor punkterande reva i däcket.
Dom extraförstärkta kanske är värda sin extra kostnad. - fast jag värderar tystnad högre iofs och då kanske dom tunnare är bättre.. hum hum..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.