Det blir lätt någon granskningsavgift eller vad man kan kalla det på några tusen. Sen får du riva, och om du inte gör det så...
 
Njaa. Jag kan ha fel, men jag har för mig att man skall slippa sanktionsavgifter om man vidtar rättelse. Dvs. river. Om man däremot söker bygglov efter att ha blivit påkommen, så tror jag att avgiften utgår oavsett om man då får lovet.

Men detta bör du kolla innan du ger dig på det. För byggsanktionsavgiften är inte "några tusen" numera. Lite beroende på omständigheterna så blir dte totalt snarare 50 - 200 000. Den består i princip av 3 olika avgifter. Dels en för att du äverhuvudtaget gör ett svartbygge. Och det handlar då om 22 000 + någon tusenlapp per kvm. Sedan är det en avgift för att du påbörjar ett bygge utan startbesked, det är 11 eller 22 000, beroende på exakt vad man påbörjat. Och samma storlek på avgift för att man tar bygget i bruk utan slutbevis.

Dvs. som jag ser det så kan man numera inte chansa "det är nog ingen som ser det". Det är för stora straffagifter även för rätt triviala överträdelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.