Antar att vp-tillverkaren inte blir alltför impad om jag ger mig in och skruvar på deras grejer om det skulle bli någon form av garantiärende.
Dubbla hål är ju en variant men jag antar att det blir rejält dyrare kontra borra djupare.
Är det strömmningsmotståndet i kollektiven du avser?
 
GK100 skrev:
Du kan alltid byta till kraftigare cirkulationspump så är längderna inget problem. Men något att tänka på är effektiviteten för borrhålen, istället för överdrivet djupa är det isf bättre med flera grundare. Då får man också naturligt lågt strömmningsmotstånd. Att reda ut detta mer korrekt för en given installation är inte helt enkelt därav alla diverse tumregler som nasarna använder.
Eftersom det är (beroende på djupet till fast berg) dyrt med foderrör så borde det bli rejält dyrare med 2 eller fler hål i.f.h.t ett hål men lite djupare. Någon som tar hänsyn till detta??
 
Mattiaz skrev:
Antar att vp-tillverkaren inte blir alltför impad om jag ger mig in och skruvar på deras grejer om det skulle bli någon form av garantiärende.
Dubbla hål är ju en variant men jag antar att det blir rejält dyrare kontra borra djupare.
Är det strömmningsmotståndet i kollektiven du avser?
Ja du var ju inne på begränsningen i längd pga motstånd i slangen, och det går enkelt att gå utöver databladet genom annan pump eller en lämplig extra i serie om man vill. Men redan de tryckfall som anges som max ligger ganska högt satt mot flöde och värmetransport och att då öka pumparbetet blir snabbt oekonomiskt. Att sen minska den förlusten genom större area på kollektorn genom parallella rör i samma hål kommer på liknande sått att bli oekonomiska genom att effektiviteten inte ökar så mycket med djupet över vissa gränser.
 
roland53 skrev:
Eftersom det är (beroende på djupet till fast berg) dyrt med foderrör så borde det bli rejält dyrare med 2 eller fler hål i.f.h.t ett hål men lite djupare. Någon som tar hänsyn till detta??
Ja i hemmafallen är det relativt stor andel som ligger på fast kostnad per hål och då kan hellre djupet varieras inom rimliga gränser. Vid större uttag eller energilager är det däremot nödvändigt att se till en mängd parametrar, och givetvis är samma grund giltig även vid småanläggningar om man vill använda den.
 
GK100 skrev:
Ja du var ju inne på begränsningen i längd pga motstånd i slangen, och det går enkelt att gå utöver databladet genom annan pump eller en lämplig extra i serie om man vill. Men redan de tryckfall som anges som max ligger ganska högt satt mot flöde och värmetransport och att då öka pumparbetet blir snabbt oekonomiskt. Att sen minska den förlusten genom större area på kollektorn genom parallella rör i samma hål kommer på liknande sått att bli oekonomiska genom att effektiviteten inte ökar så mycket med djupet över vissa gränser.
Låt oss anta att borrhålet ska vara 220m. Då finns det, som jag förstår det, några alternativ då tryckförlusten överstiger vad som är lämpligt.

1. Borra dubbla hål. Detta borde vara det bästa om vi ser från värmesynpunkt. Nackdelen är att det blir ganska mycket dyrare och att hålen ska placeras med minst 20m isär vilket kan innebära framtida begränsningar i nyttjandet av tomten.

2. Använda dubbel kollektor. Kostnaden här borde inte vara så stor, en kollektor på 220m kostar ca 5500kr på nätet och borde innebära ett så pass mindre tryckfall att det inte blir ett problem. Här är dock frågan vad som är praktiskt möjligt mtp borrhålsdiametern. Antingen får man upp i borrdim eller så tar man mindre dia på kollektorslangarna.

3. Använda turbo kollektor. Verkar vara ca 30% högre pris dock är effekten tveksam av de studier jag tittat på. En norsk studie har tom påvisat högre tryckfall vid vissa omständigheter.

4. Byta kb-pump alt lägga en i serie
 
Det är väl ditt alt 2 som ligger närmast och enklast till i praktiken, att gå ner i dim för slangarna är inte fel om det finns såna val att det passar i de vanliga borrdimensionerna. Alt 4 kommer ligga som en ökad driftkostnad hela tiden dessutom kraftigt ökande om man behöver pressa gränserna lite.

Alt 1 kräver mer noggranna överväganden och faller därför normalt utanför vad man kan antas göra i dessa fall, vet du hur kostnaden faller ut vid borrningen, finns det fasta mallar som gäller för de olika momenten?
 
Jag skulle nog köra med alternativ 5 och låta deltat bli lite högre.
 
Mattiaz skrev:
Turbokollektorn fanns även som 4x32.

Vilken värmepump tittade du på, den jag tittade på hade ju 80kPa som max tryckfall. Eller är det andra faktorer som spelar in här?
Sparade inte kalkylen men tror det var en Compress 3500 11 kw jag valde.
 
[Det var en sådan jag tittade på också. Vad innebär det att deltat blir högre på kb?

Har också sett att det finns trelindade kollektorer, hur funkar en sån?
 
smurfen72 skrev:
Jag skulle nog köra med alternativ 5 och låta deltat bli lite högre.
Eller alternativ 6 och inte göra slingan så lång öht att man får mindre flöde än avsett. Ditt delta vet vi inget om, blir vad det blir beroende på en mängd okända faktorer. Du som är intresserad och insatt i de här installationerna hur ligger det till med borrkostnadsschablonerna?
 
Jo jag förstår att inte det går att säga ngt om mitt blivande delta men vad innebär det att deltat blir högre än det skulle varit?
 
Kan ju vara så att inte slingan behöver vara så lång beroende på huset effekt behov. Har dålig koll på borrkostnaden och trelindade kollektorer. Vid jordvärme finns det ju dom som lagt 500 meter enkel kollektor och det brukar funka bra men ska man ha stor vp kräver den högre kb flöde och då blir deltat lite högre.
 
Mattiaz skrev:
Jo jag förstår att inte det går att säga ngt om mitt blivande delta men vad innebär det att deltat blir högre än det skulle varit?
Ett högre delta gör att kb medel temp blir lite lägre men ingen katastrof men vilket effekt behov har huset.
 
Har eg ingen bra koll på effektbehovet då vi inte bor där ännu och jag inte litar på den energiberäkning som är gjord. Men totalt så räknade jag ut 28000kWh har jag för mig. Men då kan det tillkomma en liten verkstad som ska ha uppvärmning också så det vill jag ta höjd för.
 
Finns inte plats för tex 200 meter jordvärme i kombination med en borra på 200 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.