Jag har länge gått och funderat på vad jag ska göra med vårt fula platta garagetak. I dagsläget är det täckt med tjärpapp och behöver göras något snarast innan det går läck.
En fundering jag haft är att delvis göra om det till en altan men har inte kommit vidare pga. kunskapsbrist.
Hur gör jag golvet, dvs, taket för att få ett långsiktigt skydd? Min tanke är ju någon form av permanent trall och under det en konstruktion som avvattnar taket och är långlivad.
Tacksam för förslag och idéer.
 
Först ska väl tätskiktet göras om, antingen ny papp eller plåt (falsat, ej korrugerad).
Sedan kan man placera ut klossar som ger en vågrät övre nivå. Klossarna ska ju av material som tål att stå i rinnande regnvatten (kanske gjutna i betong).
Sedan har du stödpunkter för att bygga din trall-altan.
 
Kolla bara så du har bärighet i taket innan du börjar bygga. Garage brukar inte vara byggda i de grövsta av dimensioner...

OM, du inte använder fribärande balkar som sträcker sig över hela garagetaket så att du kan hämta stöd i garagets yttervägg.

I vilket fall som helst så tycker jag du skall lägga ny papp på taket. det kostar inte många tusenlappar för en takläggare att lägga om ett garagetak, speciellt inte om du göra förarbetet med att ta ner takplåtar. Den gamla pappen behöver inte tas bort, då är jobbet gjort på ett par timmar.. Materiel + en halvdags jobb, 4-6.000:- är min gissning
 
  • Gilla
Tomainen
  • Laddar…
Nej, jag är rädd för att det kan vara klena dimensioner där. Detta har jag funderat en hel del över och räknat med förstärkningar. Det är mer "tätskiktet" som jag blivit lite villrådig över. Troligvis är jag också inne på falsad plåt under trallen. Jag kommer ändå få riva bort den gamla pappen och det tak som ligger under det inte var välskött innan.
Plåt tilltalar mig och utan att veta så gissar jag på längre hållbarhet i jämförelse med papp.
 
Ja plåt håller ju längre än papp. Det enda jag skulle oroa mig för om jag valde plåt är att om vatten blir stående så kan det frostspränga och läcka i skarvar och liknande. Jag tänker att det hamnar löv, barr och annan skit där under som bildar ställen för vatten att samlas. Med papp har du ett mer vattentätt membran. Sen vet jag inte med minsta lutning på plåt. Är det inte 8 graders lutning eller något liknande?

Underlagspapp och tjärpapp hade jag valt..
 
peternicklas
Jag hade nog inte satsat på en altan. Rädd för att läckor kommer som ett brev på posten. Om taket är fult så kanske ett sadeltak med plats för lite förvaring är mer lämpligt.
 
Thiger skrev:
Sen vet jag inte med minsta lutning på plåt. Är det inte 8 graders lutning eller något liknande?
Dubbelfalsad bandtäckning är godkänt ner till 5,7 grader.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Dubbelfalsad bandtäckning är godkänt ner till 5,7 grader.
Allrigt bra, viste väl att svaret fanns där ute =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.