Satsa på nytt för dom pengarna.
Har gått igenom renoveringssyndromet i äldre hus (byggt 1980) en gång tidigare och vill inte leva i ett renoveringsobjekt.
 
Vi funderade på liknande sätt. Ett begagnat hus i området kostar mellan 2,2-3,0 miljoner. Vi hamnade på 2,9 för ett nytt hus, slipper renovera, men måste anlägga trädgård. Vi har ett energieffektivt hus och slipper fastighetsavgift i 15 år. Så summa summarum är att vi tyckte att det blev mer ekonomiskt fördelaktigt att bygga nytt.

Men det gäller ju att huset får det värde som det kostat att bygga. Annars blir det ju lite tråkigt.
 
Redigerat:
Man skall kanske fråga sig vad man prioriterar och vad man gillar. Ett nybyggt hus är billigt i drift och du har en 10årig försäkring på bygget. Du kan få det så modernt du vill ha det med nätverkablar kors och tvärs, osv. Grov- och finplanering blir som du vill utan att ett hus är i vägen. Men å andra sidan går det inte att bygga in charmen från ett äldre hus, om man nu gillar det. Jag gör det. Men jag skulle inte i första taget köpa ett hus från 70-80talen.
 
AnnaAnka skrev:
Intressant

Finns ju en handfull med hustillverkare där ute, är väldigt förvirrad och hade självklart velat ta in offert från Samtliga men hör illa om tex Älvsbyhus, många med dåliga erfarenheter.

Vilka byggde du med? Jag har just nu lite över 200 000:- att lägga, men har lånelöste på 3miljoner med bara 200k i insats. Tomen för oss kostar inte mycket, 100k med vatten och el indraget där jag bor.

Klarar vi oss på 2.5miljoner , vi tänkte bygga en enplansvilla på ca 15kvm, med carport och förråd eller ett garage.

Vad jag läst och sett (både forum och Kalla fakta där de var med) så verkar det mest vara snickarnas misstag på plats som får Älvsbyhus att se illa ut. Mycket slarv med fuktrisker osv vid montering som man ser i Kalla fakta, sen får Älvsbyhus ta skiten även om det var felfritt från fabrik. Det finns säkert undantag där också, men i många fall känns det som man hänger ut hustillverkaren pga snickarna som monterar huset.

Vi har beställt ett Hjältevadshus Spira 168 och dubbelgarage på 57kvm ungefär, väntar leverans vecka 20 :) Med alla tillval och avgifter landar vi på ca 2,9, varav tomten inkl avgifter ligger runt 500000. Fördelen där med nybygge är att du kan dra av eget arbete som kontantinsats. Lite olika med hur mycket man får dra av på olika banker, vet att SEB tex har en gräns på 100000. Men det var lite så vi gjorde nu. Vi lägger bara 150 kontant, sen har vi fått rabatter att dra av.

Kan förklara lite utförligt. Huset kostade 1390000 när vi skrev entreprenadkontrakt för att få prisgaranti. Sen höjdes priset till 1410000, då tog vi den mellanskillnaden som en rabatt på 20000 i kalkylen till banken. Vi har också fått rabatt på liggande panel (11000), färdigmålad fasad (25000) och braskamin (27850 tror jag). Dessutom valde vi Gör-lite-själv, som innebär att de drar av 70000 på huspriset mot att tapeter, golv, innerdörrar inkl karmar, och byggstädning utgår. Samt att alla lister och foder levereras löst. Detta ger en total rabatt på 154000 ungefär i "eget arbete" som vi kan tillgodoräkna på kontantinsatsen. Med våra egna pengar har vi alltså en total insats på 304000, resten tar vi ett tilläggslån på (alltså ett blancolån). Sånt går inte göra med begagnade hus där du måste ha hela insatsen eller låna upp med hjälp av blancolån.

Däremot tror jag det blir tufft att hitta en 1-plansvilla i den storleken till det priset. Tänk att det är alltid billigare att bygga på höjden. De flesta 1-planshusen ligger nog en bit över din budget, men ett tips kan ju vara Eksjöhus Prio 2 kanske? Annars har ju Älvsbyhus några till bra pris men då är standarden betydligt lägre än med tex Eksjöhus.
 
  • Gilla
Fjällöparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.