Min granne har en Emco-hyvel han vill sälja till mig, och jag vill köpa av honom! Men ingen av oss vet vad som är ett rimligt pris? Det är alltså bara rikt/plan, inga andra tillbyggnader. En extra uppsättning med stål följer med. Vad är rimligt att betala?
 
En koll på blocket kanske kan ge svar? Har en emcostar med massa funktioner men den fick jag gratis när svärfar uppgraderade till rejäla separata maskiner.
 
Tja, själv tycker jag emcorex b20 är mer attraktiv ån 2000 modellen, ex gjutna alubord på b20 vs bockad plåt på 2000 modellen. B20 modellen går för allt mellan 1000:-och 4000:- på blocket, 2000 modellen brukar läggas ut aningen dyrare än så av någon anledning. Om den funkar bra och du är nöjd med hyveln kanske 2000:- är ett pris som båda kan vara hyfsat nöjda med?
 
Bra info där Ola, kanske kan vara värt att vänta på en B20 istället. Vi får se vad prislappen slutar på, får jag den till ett tillräckligt bra pris slår jag nog till ändå.
 
Jag har en B20 och är relativt nöjd med den för 1000:-, men knivarna är dyra och höjden på planhyveln är begränsad. När jag sett på t.ex. inca hyvlar i liknande design så verkar dom har dubbelt mera kapacitet på höjden. Det skulle jag gärna haft.
 
Med "all due respect" Dennis så är väl din hyvel ingen B20? I alla fall inte den B20 jag menar som ser ut som på bilden nedan och har 130mm max planhyvelhöjd, Incorna har 160mm.

max,w=1024,h=768.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är några mindre skillnader, men jag fick den identifierad som en B20 av en holländsk snubbe som driver en emco blogg, jag köpte bl.a. B20 knivar och det var vad som passade.

Det verkar ha varit många varianter av B20an genom tiderna som jag förstått det. Kan också hända den har hört till en kombimaskin och är litet annorlunda p.g.a. av det, men grundkonstruktionen tycker jag är en B20 då jag haft isär den i småkomponenter och det har varit endast smärre skillnader från den officiella B20 manualen jag har.
 
Som trådskapare så tar jag mig friheten att omformulera frågan lite: Vilka rikt/planhyvlar ska jag hålla ögonen öppna efter på begagnatmarknaden? Den där B20 ser ju tex himla trevlig ut, men jag antar där finns fler i samma klass?
 
Jag hade velat ha en Inca själv, med tersa knivar. Nån lite större luna/ejca eller stenbergare hade jag inte haft något emot heller.
 
Kan ju tillägga att det är just en mindre hyvel, typ bänkhyvel som är av intresse. En fin gammal stenberg hade jag inte haft något emot, men det finns ingen plats för något sådant tyvärr.
 
Jag har sett mindre modeller även av stenbergare nån gång på blocket som inte var så farliga i mitt tycke. Skulle klart passa i mitt garage på ca 30m2.

Annars är det nog Inca som är förstahandsvalet, en 570 helst. Men nu då jag har min emco så blir det snarare att jag fortsätter med den som rikthyvel och vill jag uppgradera blir det förmodligen en modern "lunch box" design som dedikerad planhyvel istället.
 
Finns ju Luna RH 200 också som bänkhyvel men den är ju som beteckningen säger bara rikthyvel. Har en sådan och den funkar bra till mina behov. Kombinerad med en emcostar så har man en bra kombo tycker jag.. (y)
 
Kity 636 är väl en annan trevlig liten hyvel. Har även fått uppfattningen att Scheppachs gamla Hm1/Hm2 är ok, personligen tycker jag dom har en deprimerande färgsättning om man nu tycker sånt är viktigt.

Dock tycker jag inte du ska dissa den där Emcon du frågade om i första inlägget, du har ju chans att testa den grundligt innan köp och funkar den som den ska är den väl inget dumt köp.
 
Det stod en Emco Rex 2000 i snickarboden i huset jag köpte. Den duger fint åt mig, jag har inget att klaga på. Så jag tycker gott man kan överväga att köpa grannens om han har en till salu.

Däremot vet jag inte hur stor del av priset på mitt hus som var för hyveln, så jag vet inte vad jag gav för den.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det stod en Emco Rex 2000 i snickarboden i huset jag köpte. Den duger fint åt mig, jag har inget att klaga på. Så jag tycker gott man kan överväga att köpa grannens om han har en till salu.

Däremot vet jag inte hur stor del av priset på mitt hus som var för hyveln, så jag vet inte vad jag gav för den.
Hej såg att du har en emco rex 2000. Har precis kommit över en själv. Där var även en frästillsats med. Vet du hur man kopplar på den på maskinen? Tack på förhand.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det stod en Emco Rex 2000 i snickarboden i huset jag köpte. Den duger fint åt mig, jag har inget att klaga på. Så jag tycker gott man kan överväga att köpa grannens om han har en till salu.

Däremot vet jag inte hur stor del av priset på mitt hus som var för hyveln, så jag vet inte vad jag gav för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.