Spräckta klämringkopplingar i vp är inte helt ovanligt fyll gängan med tex locher pasta så får inte den ev kondensen plats där men isolera rejält. Att beställa från rinkaby är billigt bra kvalitets grejer till troligtvis samma pris som låg pris grejer från jula eller biltema.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Är presskopplingarna bättre i detta avseendet? Rinkaby är bra 👍

Hur vet man hur djupt hål en vp klarar? Tänkte på cirkpumpen.
 
De flesta brukar rekomendera max 400 meter slang dvs ca 200 meter borra men lite till går antagligen bra om det behövs.
 
Skulle 220m innebära problem?
 
Problem tror jag inte det blir men deltat kan ev bli lite högre än rekommenderat om det är en kraftig vp troligtvis inte om det är en mindre vp som kräver mindre flöde.
 
Tillåtet externt tryckfall på en bosch 11kW är 80kPa och nominellt flöde är satt till 0,57l/s. Enligt Uponors nomogram skulle det innebära ett tryckfall på ca 150Pa/m som ska multipliceras med en faktor på 1,29 för bioetanol. 80000/(150*1,29)=413m

Rätt tänkt?
 
Helt rätt så, om nu ingående data är rätt. Och resultatet verkar också rimligt.
 
Om jag nu kopplar in vattenbatteriet till aggregatet parallellt med vp, hur påverkar det? Får vp draghjälp av den cp?
 
Kollade lite i bosch VPW 2100 och med 11 kw vp och över 196 meter borra så rekommenderar dom dubbla borrhål och det finns 6 kpa över till transportledning vid 196 meters borra. Antar att dom räknat med 40 mm standard slang.
 
Vad är bosch vpw2100? Kan man ha dubbla kollektorer i ett hål? Tryckförlusten borde minska rätt rejält isf.
 
VPW2100 är Bosch kalkylprogram vilket återförsäljarna använder för att dimensionera. Jag menade dubbla borrhål men det finns 4 rörs kollektorer vilka sänker tryckfallet tror det är 4*32 mm slang i dom.
 
Tror bestämt att smurfen seglade upp till min bästa kompis på forat:cool:
Har inte hittat ngn fyrvägs-kollektor, däremot något som kallades turbo-kollektor som skulle reducera tryckfall och dessutom fånga upp mer energi.
Det får inte plats rent fysiskt med dubbla vanliga kollektorer antar jag då?
 
Nej dubbla vanliga får nog inte plats och tror 4 rörs kollektorer är väldigt ovanliga vet inte vem som tillverkar dom.
 
Turbokollektorn fanns även som 4x32.

Vilken värmepump tittade du på, den jag tittade på hade ju 80kPa som max tryckfall. Eller är det andra faktorer som spelar in här?
 
Du kan alltid byta till kraftigare cirkulationspump så är längderna inget problem. Men något att tänka på är effektiviteten för borrhålen, istället för överdrivet djupa är det isf bättre med flera grundare. Då får man också naturligt lågt strömmningsmotstånd. Att reda ut detta mer korrekt för en given installation är inte helt enkelt därav alla diverse tumregler som nasarna använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.