Jag tänkt sätta upp en mineritskiva som brandskydd bakom min kamin. Kollade på Beijers sida, där står att man inte kan kakla på "normal" minerit, utan endast på Minerit VT, som vad jag förstår inte är brandklassad? Nån som vet vad problemet med att kakla på "normal" minerit är, lossnar det, eller har det bara med våtrum att göra? De har semester hos tillverkaren...
 
Förmodligen har det bara med våtrum att göra, kan inte tro att kakelfixen inte biter på minerit.
 
sccarber skrev:
vad problemet med att kakla på "normal" minerit är, lossnar det, eller har det bara med våtrum att göra?
Det som var problem hos oss var att minerit sög upp vatten från fixet innan det hunnit härda ordentligt och kakel ramlade av sej själv där det var som varmast/ torrast dvs runt rökröret. Vi rev av det hela eftersom dom andra kakel som inte ramlat ner av sej själ satt ej så hårt heller. Sen försäglade vi mineritytan med någon vätska som en slags fuktspärr .... och kaklade igen och det håller än. Prata med dom i butiken vad som behövs. Det är i alla fall inte en badrumsfuktspärr som krävs.
gaia
 
Det är kanske en vanlig primer som behövs?
 
Minerit VT är en förprimad minerit skiva. Primern är en vattenspärr/fuktspärr. Problemet med minerit är att den får en enorm rörelse vid fuktbelastning. Lämpligast är nog att skruva/limma en renoveringsgips (som skall primas/förbehandlas med en vidhäftare) utanpå skivan innan du sätter keramik. Se till att du använder en fästmassa som tål stora variationer i termisk rörelse gärna klass S2, dock bör inte fästmassan någonsin bli varmare än 80°C.
 
  • Gilla
Majpaj
  • Laddar…
Gäller det samma sak för masterboard? det är väl i princip samma skiva förståss... har det någon betydelse vilken tjocklek? Jag har köpt en 10mm
 
Tänkte på en sak, om jag sätter renoveringsgips, får jag inte problemet att det vittrar som det stått i andra trådar på forumet? Iom värmen...?
 
  • Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Vi kaklade på prajmad minteri i köket (murstock bakom), kan inte tänka mig att det inte skulle funka.
Gips var godkänt, men sades vittra sönder med tiden och värmen.
 
  • Gilla
Peter 64
  • Laddar…
"Problemet" här är väl att den är "frihängande" då vi måste ut 3 cm från vägg med någon form av distans. Iof är det ju en hel skiva, borde ju inte kunna röra sig. De sa inget om att det skulle bli problem vare sig hos kakelleverantör eller byggvaruhus (just byggvaruhuset kanske inte man skall lita på dock..) Jag får väl testa!
 
FredrikR skrev:
Vi kaklade på prajmad minteri i köket (murstock bakom), kan inte tänka mig att det inte skulle funka.
Gips var godkänt, men sades vittra sönder med tiden och värmen.
hur fäste du/ni mineriten på murstocken?...med Lim?.... om isåfall med vilket?

Mvh
Tommie
 
thebringer skrev:
hur fäste du/ni mineriten på murstocken?...med Lim?.... om isåfall med vilket?

Mvh
Tommie
Jag minns inte tyvärr, men är ganska säker att det var något standard montagelim.
Undrar om det inte sattes en spikplugg i varje hörn.
 
Tar du tex en 5 cm skamotec-skiva och fäster den direkt på väggen så har du en brandvägg som du kan ställa kaminen helt nära. En minerit med luftspalt halverar bara montageavståndet som är föreskrivet för kamin mot brännbart.
 
Prova med PL400 lim. Dock max +100 graders värme enl datablad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.