Bor i ett litet samhälle med bra kommunikationer. Har i nuläget ett mindre äldre hus och det är trångbott och man börjar bli trött på alla renoveringar. På orten kan man få en tomt på 1000 kvm för 300-400k och jag hade tänkt att bygga nyckelfärdigt (Älvsbyhus eller Smålandsvillan). Jag räknar på att allt kommer att kosta c:a 2,5 milj, inflyttningsklart (exkl anläggning trädgård) Finns få hus till salu på orten och ska man ha ett hyfsat fräscht hus får du ge mellan 1,7-2 milj. Hur göra?:confused:
 
Jag hade nästan samma dilema, ville köpa hus i ett område men jag komm fram till att jag har inte råd att köpa ett äldre hus. Vi köpte en tomt 5km från området och bygger nytt hus från vårgårdhus för knappt 4miljoner istället för att köpa ett 30-60 år gammalt hus (2,8-3,8mille) där det alltid finns renoveringsbehov.
När jag säger att jag inte hade råd med gammalt hus så menar jag att driftskostnaden är rejält lägre på ett nytt hus och sedan är det ju inget renoveringsbehov på det under bra många år.
Trädgård och garagebyggnad kan bli väldigt dyrt om om man inte lägger ner eget arbete.
 
Vi valde att bygga nytt. Räkna på lite mer än 2,5 miljoner dock. Vår tomt kostade 360 000:- och vi har köpt det målningsförberett (Villa Kalmar från Smålandsvillan) och med tillval (inte speciellt lyxigt) så går det på 2,5 miljoner plus att vi fick lite rabatt mot att vi har visning när det är klart. Och det är oinredd vind.
Det som avgjorde var att vi får räkna av vårt arbete på handpenningen och att Nordea bara kräver 10% i handpenning. Så vi har betalat 5% i handpenning och arbetar av motsvarande 5%.
 
Priset beror ju också på hur kräsen man är med tillval. Vi har beställt ett Hjältevadshus Spira 168, och allt landar på 2,8 ungefär. Då ligger tomten på 300 och vi har även med ett dubbelgarage för 260 inkl allt. Tar du ett basic nytt Smålandsvillan eller Hjältevadshus så kan du landa runt 2-2,1. Med Älvsbyhus blir det givetvis ännu billigare, där ingår ju grund också. Men kvalitet skiljer. Vi resonerade som så att alla begagnade här ligger på 1,8-2,5 och då ser vi ändå att vi måste renovera en hel del. Tar vi då ett nytt för 2,8 och slipper renovering på förhoppningsvis 20 år, extremt mycket lägre drift, fri fastighetsavgift i 15 år, bara det är över 100000. Du får placera allt på tomten precis som du vill, hus, garage osv. Det enda negativa är väl egentligen att du måste färdigställa tomt och övervåning på ett nytt (förutsatt att du inte bygger 1-plans).

byggakoja.blogg.se
 
mike85 skrev:
. Det enda negativa är väl egentligen att du måste färdigställa tomt och övervåning på ett nytt (förutsatt att du inte bygger 1-plans).

byggakoja.blogg.se
Beror inte det på hur man skrivit i bygglovet? Jag menar om man bara förberett för ovanvåningen så finns det väl inte krav på att den ska inredas innan inflytt?
 
Hej

Vi var i ungefär samma situation som ni. Här gick halv sunkiga 70-tals hus för runt 2,5 och de hade då ofta djupa renoverings behov. När vi hade varit på typ 10 olika visningar så var valet ganska enkelt. Vi byggde en Smålandsvilla Gränna och har klarat oss på under 3 miljoner inkl. trädgården och garage. Tomten ca 1000kvm och admin avgifter låg på ca 700kkr. Uppvärmningen är hälften mot mina föräldrars 80-tals Modulenthus. Då har vi fjärrvärme och FTX på luften. Ångra inget fick ett stor ljust och modernt hus till en rimlig kostnad. Även om dessa lågprishus är lite enklare så är dom hästlängder bättre än alla 70 och 80-tals kåkar. Kanske inte roligt så man hoppa av glädje men när man vill kunna lägga pengar på annat så är det helt ok.

//Calle
 
Är det inte så att det bara löner sig att bygga nytt om man gör det i en storstad?

Annars är det alltid mer ekonomiskt att köpa ett begagnat hus. Tror det finns ngn index om var att det "löner sig" att bygga nytt.
 
Ewald skrev:
Är det inte så att det bara löner sig att bygga nytt om man gör det i en storstad?

Annars är det alltid mer ekonomiskt att köpa ett begagnat hus. Tror det finns ngn index om var att det "löner sig" att bygga nytt.

Hej

Man får nog tänka lite själv här med när det gäller bygga nytt kontra begagnat. Ser man framtid tyngre renoverings behov 10-20 år fram på ett begagnat hus måste man ju ta med det i kalkylerna. Överstiger husets värde och renoverings behovet de närmsta 10-20 år vad marknadspris är på huset så är det ju en dålig affär. Bygger man nytt så har man 30 år utan något tyngre underhåll.

Sedan får man nog vänja sig vid att hus affärer inte alltid går med vinst beroende på var man bor i landet. Kanske finns en anledning till amorterings och kontantinsats krav numera på hus!

Banken brukar numera stoppa om det är helt galet när riskerna blir förstora för banken.

//Calle
 
Man köper något för att bo i men också som en investering för framtiden.
Nytt är alltid nytt och man kan påverka i större utsträckning.

Själv skulle jag dock aldrig bygga nytt på en ort där PU senaste åren är dålig.
 
CalleSpeed skrev:
Hej

Man får nog tänka lite själv här med när det gäller bygga nytt kontra begagnat. Ser man framtid tyngre renoverings behov 10-20 år fram på ett begagnat hus måste man ju ta med det i kalkylerna. Överstiger husets värde och renoverings behovet de närmsta 10-20 år vad marknadspris är på huset så är det ju en dålig affär. Bygger man nytt så har man 30 år utan något tyngre underhåll.

Sedan får man nog vänja sig vid att hus affärer inte alltid går med vinst beroende på var man bor i landet. Kanske finns en anledning till amorterings och kontantinsats krav numera på hus!

Banken brukar numera stoppa om det är helt galet när riskerna blir förstora för banken.

//Calle
Lite väl optimistiskt skrivet. Tror du själv att Ni kommer att vänta 30 år innan ni renoverar kök och badrum etc? Eller ska Er renovering de närmaste 10-20 åren också räknas in i Er kalkyl?
Ett kök kostar oftast mindre än badrum och brukar renoveras efter 10-15 år. Ett standardbadrum kostar 120-150.000 beroende på storlek och är ändå runt 5 % av husets kostnad.
 
Redigerat:
Hej

Har varit på ett flertal visningar av 70-tals hus som i princip var orörda sedan dom byggdes. Jag gjorde jämförelsen mot att köpa ett 20-30 år gammalt hus mot ett nytt. 70-80 tals har många bristfälliga konstruktionslösningar vilket gör dom till rena renoveringsfällorna. Det är badrum utan riktiga tätskikt. Grunder med fuktproblem, tak utan luftspalt mot isoleringen. 90 - 120 mm isolering i vägarna. Värmesystem som sjunger på sista versen. Panel och fasader som börjar ruttna eller spricka. Sedan kommer man till händige Arne som renoverat själv med allt från perlspont på toan och lampsladdar under tapeten. De totala renoverings behovet på ett nytt hus kontra ett 20-30 år gammalt borde bli avsevärt lägre hur man än räknar. Trassla med lite ytskikt och måla några köksluckor är inget mot att behöva riva upp golvet och mögel sanera en taskig bottenplata.

//Calle
 
Sitter i exakt samma sits just nu

dock har vi precis kollat på ett hus som byggdes 2009, jättefint hus med bra standard. Detta hus byggde dom för 2 300 000:-, dom begär 2 200 000:- men har inte fått sålt huset på över 1.5år då deras utgångspris är på tok för högt för området.

Om man får ner huset till 1.7-1.8 känns det ju absolut värt det, eller är det ändå värt att lägga 500k till och bygga eget? Tomterna kostar inte mer än 100k inkl el och vvs indraget.

Ska tilläggas att vi kommer få bygga upp en vägg så vi får ett till sovrum på det här huset. ingen stor kostnad men ändå.

Tips är välkommet, kan länka huset på PM =)
 
Jag håller fullständigt med Calle här, men det beror ju såklart på priset på det begagnade huset. Vi har varit på massa visningar under 2-3 års tid innan vi bestämde oss för att bygga nytt. Här är det verkligen så att 70-tals villorna som inte gjorts ett skit med sen det var nytt ligger emellan 1,8-2,2. Är det renoverat lite så stiger priserna. Givetvis finns också rena kloakerna för 1-1,5 men vi har ingen lust att byta allt basic också så som tak, värmekälla, dränera grund osv.

Tar man istället då ett helt basic SMV eller Hjältevadshus så kom vi undan med ca 2,1 inkl allt. Då kostar tomten 300000. Nu tog vi en hel del tillval och landade på 2,9, men det beror ju helt på vad man tycker sig vara i behov av också. Kan man leva med standard kök, inget garage från start osv så kan det tom bli billigare än ett begagnat hus. Då får man även fördelen med betydligt lägre driftkostnad.

Summan av kardemumman är att så länge huspriserna är som de är nu eller fortsätter stiga så kommer det löna sig att bygga nytt om man väljer någon av de billigare tillverkarna. Finns ju ett gäng nu, Älvbyhus, Smålandsvillan, Hjältevadshus, Move Home, Myresjöhus Smartserie osv :)
 
mike85 skrev:
Jag håller fullständigt med Calle här, men det beror ju såklart på priset på det begagnade huset. Vi har varit på massa visningar under 2-3 års tid innan vi bestämde oss för att bygga nytt. Här är det verkligen så att 70-tals villorna som inte gjorts ett skit med sen det var nytt ligger emellan 1,8-2,2. Är det renoverat lite så stiger priserna. Givetvis finns också rena kloakerna för 1-1,5 men vi har ingen lust att byta allt basic också så som tak, värmekälla, dränera grund osv.

Tar man istället då ett helt basic SMV eller Hjältevadshus så kom vi undan med ca 2,1 inkl allt. Då kostar tomten 300000. Nu tog vi en hel del tillval och landade på 2,9, men det beror ju helt på vad man tycker sig vara i behov av också. Kan man leva med standard kök, inget garage från start osv så kan det tom bli billigare än ett begagnat hus. Då får man även fördelen med betydligt lägre driftkostnad.

Summan av kardemumman är att så länge huspriserna är som de är nu eller fortsätter stiga så kommer det löna sig att bygga nytt om man väljer någon av de billigare tillverkarna. Finns ju ett gäng nu, Älvbyhus, Smålandsvillan, Hjältevadshus, Move Home, Myresjöhus Smartserie osv :)
Intressant

Finns ju en handfull med hustillverkare där ute, är väldigt förvirrad och hade självklart velat ta in offert från Samtliga men hör illa om tex Älvsbyhus, många med dåliga erfarenheter.

Vilka byggde du med? Jag har just nu lite över 200 000:- att lägga, men har lånelöste på 3miljoner med bara 200k i insats. Tomen för oss kostar inte mycket, 100k med vatten och el indraget där jag bor.

Klarar vi oss på 2.5miljoner , vi tänkte bygga en enplansvilla på ca 15kvm, med carport och förråd eller ett garage.
 
Sedan i större städer tillkommer det faktum att de bästa tomterna gick på 70-talet. I Göteborg med omnejd har kommunen bara tomter i nyexploaterade områden som är totalt själlösa, typ NCC eller PEAB tar en åker och pytsar ut 300 identiska standardkåkar. I och för sig gäller detta alla områden byggda på 80-talet och senare. Skulle själv troligen inte köpa ett hus byggt efter 1980. Dessutom gillar jag 70-tal med dess stora kåkar och stora utrymmen samt att dessa huas oftast har moderna planlösningar. Men alla har ju sin smak. Fast privat finns ju lite tomter kvar i fina områden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.