Nu kanske jag låter lite pessimistisk, men hela det här upplägget får mina varningsklockor att gå i gång.
Till att börja med så tror jag grannen grovt har underskattat hur mycket jobb det är att ta ner träden, få bort stubbarna och sedan plantera en ny häck.
Risken är att han tröttnar halvvägs och det slutar med att TS står där med ett halvfärdigt jobb.


Även om TS och grannen har lyckats skriva ett avtal som täcker det mesta så kommer ni då stå där med ett avtalsbrott på halsen och på köpet får ni förmodligen ett besök i tinget + en förstörd grannsämja.
 
Torgny Jonsson skrev:
Men då kan man alltså friskriva sig från allt egentligen ? I alla fall här ?

Jag kan alltså låta grannen börja såga, utan risk för åtal från myndigheter om träden börjar ramla över den genomfartsleden som går bredvid och farbror blå ser att stubben står på min tomt, men det är grannen som står med sågen.

Och efter som jag via avtalet ger honom tillåtelse till att fälla träden på min tomt, så får han ta ansvar för ev. motorsågs licenser osv. (om han i sin tur anlitar någon) ?
Ett tips!
Granar är lätt att ta ner. Man kapar av grenarna så att det är ca 15-20cm kvar och på det sättet gör man en stege upp i trädstammen och kapar sedan bitar ca 1-1.5 m långa dom man fäller ner mot marken. Sedan då höjden är accepptapel ca 2m, tar man och sågar i marken med en ring runt trädet ca 1.5 -2m från trädet. Sen kopplar man ett fordon till ett rep somman spänner högt upp på det som är kvar av stammen och drar omkull hela stammen med rot och allt. Roten på en gran är ganska ytlig.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Lage Eckeskog skrev:
Ett tips!
Granar är lätt att ta ner. Man kapar av grenarna så att det är ca 15-20cm kvar och på det sättet gör man en stege upp i trädstammen och kapar sedan bitar ca 1-1.5 m långa dom man fäller ner mot marken. Sedan då höjden är accepptapel ca 2m, tar man och sågar i marken med en ring runt trädet ca 1.5 -2m från trädet. Sen kopplar man ett fordon till ett rep somman spänner högt upp på det som är kvar av stammen och drar omkull hela stammen med rot och allt. Roten på en gran är ganska ytlig.
Gjorde något liknande, av trädet som skulle fällas lämnade jag en 2m hög "stubbe" och fick en bra hävarm för att koppla en elvinsch 2m upp på "stubben". Den andra ändan av vinschen fäste jag nere vid roten på ett betydligt mindre träd. Fungerade utmärkt, roten kom med upp och lämnade en mindre fördjupning i gräsmattan som enkelt blir en ny jämn gräsmatta utan spår av gamla trädet.

Eftersom detta gäller en häck så kan det ta lite längre tid att göra på detta sätt men resultatet blir riktigt bra och grannen hade ju tid "över". Om du/ni skall sätta ny insynsskyddad häck så är det kanske trots allt är enklare att en grävare tar upp rötterna för att få bättre jord att sätta den nya häcken i.
 
Redigerat:
Torgny Jonsson skrev:
Vill också få med att han måste åter-plantera ex. en Syren häck på ca 2m och att dessa inte bara ska sättas ner, utan ska vara gröna efter 3 år , då jag då sedan kan ta över ansvaret för dom.

Tack för alla råd och tipps.
Alltså, detta tror jag inte alls på.För det första utgör syrén inget insynsskydd på vintern. Vill du ha insynsskydd året om så är det thuja, idegran eller gran som gäller. Vintergrön liguster behåller bladen under större delen av vintern men släpper dem innan lövsprickning. Bok och avenbok ger också bra insynsskydd genom att de vissna löven hänger kvar en bit in på vintern. Alla dessa häckar kräver regelbunden klippning. Detta om sortvalet.

Om ni ändå vill ha syrén så ska ni veta att den visserligen är känd för att ha stark växtkraft, men en nyplanterad planta använder de första åren till att utveckla rotsystemet. Det är först efter ett 10-tal år som den sätter igång att växa ordentligt. Så, om du startar med vanliga häckplantor så tar det kanske 5-10 år innan häcken är 2 meter hög. Kolla med plantskolan hur stora plantor det går att köpa. Med större plantor spar du in ett par år, men det blir en annan kostnad.

Du kan skynda på häckens växt genom att hålla ogräsfritt i planteringsdiket samt vattna mycket under somrarna. En hel del jobb med detta, och om du inte litar på att grannen älskar trädgårdsarbete så är det att be om problem om du räknar med att grannen ska göra detta. Om du nu tänker dig att grannen ska göra hela jobbet med häcken så är det väl också rimligt att häcken står på hans tomt, att det är hans häck som han kan göra med vad han vill? Eller? Alternativet är att ni sätter den mitt i tomtgränsen och sedan hjälps åt med både arbetet och kostnaden. Syrén är bra på det viset att när den väl kommit upp ordentligt krävs inte mycket underhåll annat än att då och då gallra ut de största och grövsta stammarna. Det kan vara värre att sköta en gemensam häck som kräver klippning ett par gånger om sommaren..

En sak till: om häcken ska vara på din tomt måste den stå så långt in så att du kan sköta den från båda sidorna utan att beträda grannens tomt. Tvärtom om den ska stå på grannens tomt.

Synd att granhäcken blev så hög! En välklippt granhäck i lagom häckhöjd är en fröjd för ögat! Har den växt sig såhär stor går det dock tyvärr inte att minska ner på höjden, utan den måste tas bort helt och stubbarna grävas upp innan du kan plantera något annat.
 
Nu kanske man låter lite sur eller så men inget illa menat.
Men 10 m hög granhäck
Tycker det låter vansinnigt och ni borde vara glada om nån vill ta ner den åt er.
Det har gjort sitt eller tycker ni granhäcken ska fortsätta växa mer och mer? Det blir bara mer problem av det.
Granhäcken är misskött den ska inte bli så hög.
 
NLA skrev:
Nu kanske man låter lite sur eller så men inget illa menat.
...
Vi är flera som tycker likadant. Det är inte surt att bry sig om sina grannar, tvärt om :)

Hur skulle det vara att bo på en liten tomt på skuggsidan av en sådan här häck?
Den är nog bara ca 7 meter hög ändå:
thuja_plicata1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.byggahus.se/forum/trad-b...nd-och-insynsskydd.html?perpage=15#post471077

Men det skulle vara intressant att veta storleken på grannens tomt för att få lite perspektiv på frågan.
 
Nya häcken på grannens sida!
 
Sir Duke skrev:
Nya häcken på grannens sida!
Är det verkligen så smart? Det är ju TS som vill ha häcken och ifall man lägger den på grannens sida är ju risken uppenbar att den kan försvinna ifall grannen tröttnar på den eller flyttar och nästa granne inte vill ha den där.
 
I god svensk anda sätter man väl insynsskyddet i tomtgränsen.
Så får båda vara med och bestämma växtsort, höjd och annat.
Även grannen vill säkert ha lite insynsskydd, om än inte tio meter högt.

Utan samförstånd blir det väl inte så roligt i grannskapet.
Barnen skall ju bli kompisar i förskola och skola osv,
och ni skall kunna låna en kopp socker och lite grädde då och då av varandra...
 
Glömde tillägga: Om man skriver avtal så skall man inledningsvis beskriva det som som skall uppnås, dvs att befintlig häck skall ersättas med insynsskyddad ca 2m hög häck. Om man i inledningen beskriver detta så kan man längre ned i avtalet beskriva med exempel vad som kan anses lämpligt och man kan också skriva att arbetet skall utföras på fackmannamässigt sätt. Då slipper man bedöma i detalj vad som är rätt och fel, typ:

TS & NN är överens om att befintlig granhäck tas ned av NN på egen risk och till egen kostnad. NN skall också ersätta befintlig häck med likvärdig insynsskyddad ca 2m hög häck placerad på samma plats och utsträckning i sidled.

Arbetet skall utföras på ett fackmannamässigt sätt och NN har lov att beträda TS fastighet 2m in på var sida om befintlig häck för att kunna utföra arbetet. I arbetet ingår markberedning för plantering av ny häck för att denna snabbt skall kunna etablera sig. Hela arbetet skall vara slutfört senast 2016-MM-DD.

Samtliga kostnader för detta skall tas av NN förutom: Halva kostnaden för inköp av ny häck tillsammans med halva arbetskostnaden för plantering av ny häck.


Lite snabbt formulerat men jag tror du fattar poängen. Sedan kan man med lite exempel gå in på vad som är lämplig typ av häck men det är inte helt viktigt. Här finns heller ingen beskrivning av skadestånd och det gör ju att avtalet egentligen är meningslöst. Är ni överens om det ovanstående så tror jag det mesta praktiska löser sig eftersom jag inte tror på att lösa grannsämjor med tvistemål. Det viktiga är att prata med varandra. Så kan man komma överens om något ovanstående så tror jag att man kommer långt utan att fastna i detaljer. Så ta det muntligen och skriv sedan ner något liknande så tror jag det känns bra för båda: "It takes two to tango!".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En tanke jag fick som säkert de juridik-kunniga på forumet kan svara på är om det inte kan bli problem att din granne äger buskarna på din tomt? Rent juridiskt beställer och köper ju han de nya buskarna och planterar dem med din tillåtelse. Vid t ex en reklamation så är avtalet ingånget mellan grannen och handelsträdgården, eller var han nu kan tänkas köpa dem.

Jag hade enbart presenterat det alternativ där du (med hjälp av proffs) erbjuder dig att ta ner häcken och återplantera en lägre häck, till en kostnad som din granne får ersätta dig med. Då har du ändå erbjudit lite mer än man kan förvänta sig av en god granne. Om grannen sedan väljer att tacka nej så har du ändå visat mycket god vilja.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.