Sitter och funderar lite, 3m port på kortsida med saxtakstolar, alltid tänkte slagport, men tänkte om man vill vara bekväm och köra på fjärrkontroll och allt lyx med en takskjutsport. Men visst det skulle inte funka heller hur med det snea taket? och skulle funka, hamnar väldigt långt ner eller hur? hela kortsidan är 7m.
 
Allt går att lösa. Har du någon ritning att visa?
 
nja, ända ritning jag mest just nu har är denna takstol. =)

IMAG0954_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



edit: plus att tänkt sätta ytterväggar på typ 2.5-2.6m.
 
Redigerat:
Gejdrarna som porten ska löpa i kan du fästa med plattjärn i takstolarna. Antagligen får du sätta kortlingar(reglar) mellan takstolarna, för att få infästningarna på rätt plats.
 
  • Gilla
Mikael1990
  • Laddar…
var iallfall en tanke, men känsla är att porten kommer ta mkt tak som säga.
 
Saxtakstolarna har du väl antagligen för att få bra takhöjd? Det försvinner ju till stor del med en takskjutsport. Det finns ju andra alternativa portar med motoröppning.
 
ja, de var väl en fråga jag redan hade svaret på kanske. =) vad för andra alternativ?=)
 
Jag kommer använda takskjutportar i kombination med saxtakstolar. Anledningen till att jag valt saxtakstolarna är för att få plats med en billyft. Portarna stjäl ju ingen plats när dom är stängda.

Slagportar är ju ett alternativ men dom är ju långt ifrån lika praktiska. Eftersom slagportarna sitter monterade längst ut på väggen får du även en konstruktion som är mer utsatt för väder och vind.
 
Det går med lite jobb att vinkla porten så den går upp i taket istället för platt
 
Pumba skrev:
Det går med lite jobb att vinkla porten så den går upp i taket istället för platt
Blir svårt om porten sitter i gaveln!
 
Mackkan skrev:
Blir svårt om porten sitter i gaveln!
Varför då?
Det går väl lika bra att vinkla upp den där?
Blir inte lika mycket besparing men det går fint, jag har min port på gaveln med saxtakstolar, nu har jag dock väldigt bred port så man öppnar ju nästan hela gaveln, men min är lutad ca 30-40cm så den går väldigt nära taket när porten är max öppen.
 
Jag har ett garage med saxtakstolar och valde en sidoskjutport för att få så mycket takhöjd som möjligt, ville inte ha slagportar eftersom jag ville ha en port till två bilar så jag kan köra in i mitten för att få maximal höjd för lyft.
Sidoskjutporten funkar bra och det är smidigt att inte behöva öppna hela porten på 5m för att kunna gå in.
 
Pumba skrev:
Varför då?
Det går väl lika bra att vinkla upp den där?
Blir inte lika mycket besparing men det går fint, jag har min port på gaveln med saxtakstolar, nu har jag dock väldigt bred port så man öppnar ju nästan hela gaveln, men min är lutad ca 30-40cm så den går väldigt nära taket när porten är max öppen.
Så du menar alltså att ena skenan sitter högre än den andra? Att porten vrider sig upp?
 
det är som dem säger, porten ska sitta på kortsidan, så blir nog svårt då att ha en takport. =)
visserligen så beror de väl lite på vad för takhöjd det är i takstolens snea parti, alltså jag vet att takhöjd är 4m i mitten, men om man gå ner tills man hittar punkten där man har 3meter bredd i taket, alltså 1.5m på båda sidorna om mitten och kör extra isolering där uppe och rakt tak i mitten, så funkar de, men är ju som sagt, vad är takhöjden i den punkten isåfall.
 
Mackkan skrev:
Så du menar alltså att ena skenan sitter högre än den andra? Att porten vrider sig upp?
Nej? hur skulle det gå till att vrida porten?
Båda skenorna är vinklade uppåt det är ju högre i tak där så det är ju bara att ha vinkel på de 2 skenorna, spelar ju ingen roll hur takstolarna ser ut, skenorna fäster man ju i 2 metallstag som går neråt.

The_Nyll skrev:
det är som dem säger, porten ska sitta på kortsidan, så blir nog svårt då att ha en takport. =)
visserligen så beror de väl lite på vad för takhöjd det är i takstolens snea parti, alltså jag vet att takhöjd är 4m i mitten, men om man gå ner tills man hittar punkten där man har 3meter bredd i taket, alltså 1.5m på båda sidorna om mitten och kör extra isolering där uppe och rakt tak i mitten, så funkar de, men är ju som sagt, vad är takhöjden i den punkten isåfall.
Jag har min port på gaveln och det går fint, du vinklar ju bara hela paketet uppåt i ryggåstaket, spelar ju ingen roll vilket håll taket är på, det går ju likväl att luta porten.

Jag har en 5,5 meter bred port, skenorna går ca 80cm in från varje långsida sen vinklar jag upp dem, närmast gaveln är det ca 1 meter till taket och där skenan slutar är det ca 40cm till taket.

Skenorna fäster man inte direkt mot taket utan de sitter oftast i 2 metallstag som man fäster i taket, sen kan porten var 1 meter från taket.
Du fäster alltså skenorna där det står 6 & 8 på ritningen i tidigare inlägg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.