SBH skrev:
tycker du proppar vid ballofixen.
just för att få bra längd på röret till nya blandarens rör. (spara dina gamla rör)
då behöver du bara lock
okej, men muttern som sitter ovanför ballofixen - vågar jag skruva på den? eller hur får jag annars bort vattenröret?
 
S
johannamalena skrev:
okej, men muttern som sitter ovanför ballofixen - vågar jag skruva på den? eller hur får jag annars bort vattenröret?
jo det skall du våga. såg inte värst dåliga ut ballofixen.
och använd bara skiftnycklar (en rörläggare som använder rörtång på kopplingar slänger man ut direkt).
 
SBH skrev:
jo det skall du våga. såg inte värst dåliga ut ballofixen.
och använd bara skiftnycklar (en rörläggare som använder rörtång på kopplingar slänger man ut direkt).
okej, och efter jag satt på ett lock vid ballofixen kan jag sätta på vattnet?
 
SBH skrev:
japp om du monterat locket tät.
länk på exempel på lock
[länk]
vrid sedan på kranen försiktigt. börjar det läcka. så får du dra åt mera, eventuellt gängtejp på gängorna
okej. tusen tack för hjälpen!!
 
S
johannamalena skrev:
okej. tusen tack för hjälpen!!
och släng inte rören, dom kanske du kan återvinna i nya köket.
 
dom sparar jag! :D
 
Och självfallet har du koll på var huvudkranen sitter så att du (eller allra bäst en kompis) kan stänga av om något går snett.. ;)
 
Jag har försökt skruva på muttern utan ngn framgång! Gör jag ngt fel, för skruvar jag på den nedre ryker ju ballofixen och det känns lite jobbigt ;). El ska jag bara ta i hårdare? Kan det ha ngt att göra med att det är en "trevägskoppling"?
 
Du måste fixera, alltså hålla fast avstängningen innan du vrider på kopplingen, annars riskerar du att vrida sönder röret som är under kopplingen. Det går utmärkt att hålla i avstängningen från sidan med en annan skiftnyckel, polygrip, rörtång eller svetstång, vad som helst som gör att du får lite mothåll när du skruvar loss kopplingen i överkant på avstängningen. Ta i hårdare när du har ett mothåll på avstängningen.
 
Krilleman
Om man ska proppa en ballofix/koppling på detta sättet, för det kommer ligga vattentryck på hela tiden när vredet öppnas, så ska det vara korrekt propp och inte lock med packning!

Ytan är inte slät utan det är ju en klämringsände!

Och eftersom man ska använda kuterlite förminskningar (om man ska förminska ballofix) så är det mest korrekt att använda två proppar av samma märke.

15mm propp RSK 1936442

Bara kliva in på valfri rörpulare som tar hem till dagen efter. Använd samma mutter som sitter på ballofixen.

bild_560_1936400_gruppfil.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Okej, vad skulle hända om jag hade ett lock vs propp? Tack för svar!
 
Packningen i locket skärs sönder av den koniska ytan i ventilen.
Det kan fungerar utmärkt, men om du råkar spänna bara lite för mycket så fungerar det inte.
I värsta fall är det tätt i några dagar, för att börja läcka sen.

Mest rätt är att proppa som det föreslås.
Men om du bara öppnar ventilerna när du behöver vatten i badrummet och ändå är klar med köket om ett par dagar... Håller man lite koll och inte lämnar lgh så... Men händer det något kommer försäkringsbolaget inte vara glada.
 
Staffans2000
Krilleman har helt rätt. En propp är det rätta sättet att proppa. Men i nödfal kan man fasa av den vassa kanten med en fil, men det gäller att fila av den lika mycket runt om. Ännu ett alternativ är att du tar dina "lock" och drar dit dom efter att gängorna på Ballofixen lindats med gängtape eller lin, lite trixigare måhända men fullt genomförbart för en normalhändig.

Lycka till.
Staffan
 
okej, jag tänker att jag stänger av ballofixen när jag inte behöver vattnet så är det väl ingen risk för att det börjar spruta vatten hejvilt när jag inte är hemma. och det är en väldigt provisorisk lösning då köket är monterat o klart om förhoppningsvis inte allt för lång tid (kmr på onsdag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.