Har en granhäck på min ena sida av tomten. Jätte vackert, tycker jag och frugan, men inte grannen som lever i skuggan bakom häcken.
Grannen har frågat om han får ta ner den, vilket vi väll är sådär till, men vad vi främst är intresserade av är att inte mista insynsskyddet, men kanske behöver det inte vara ett 10m högt insynsskydd som idag.
Sedan är det där med att såga ner träd med motorsåg i villaområden, krävs ju en del licenser för att det (?) vad jag hört.

Kan jag skriva ett kontrakt där jag friskriver mig från ansvaret om jag överlåter trädfällningen till grannen ? Granarna står ju på min tomt, och om han anlitar, eller gör det själv, och gör bort sig, kan jag då slippa ev. skadestånd ?

Vill också få med att han måste åter-plantera ex. en Syren häck på ca 2m och att dessa inte bara ska sättas ner, utan ska vara gröna efter 3 år , då jag då sedan kan ta över ansvaret för dom.

Som kompensation för allt detta kan han ju få veden från granarna, och naturligtvis får han också massa sol, istället för skugga.


Men huvudfrågan är, kan man friskriva sig från ett ansvar privatperson till privatperson.
Hade det varit ett företag hade det ju varit en annan sak, då hade det ju funkat 100% (?)

Tack för alla råd och tipps.
 
Skriva avtal kan man göra om allt, svårigheten är vad man gör när en part bryter sin del? även om man har bötesklasuler så vill man kanske inte processa om det. Fördelen med skriftliga avtal är ända att man då är ganska tydlig med vad som ingår.
 
  • Gilla
Torgny Jonsson
  • Laddar…
Jag uppfattar det att häcken står på din tomt så då är det du som äger den.
Självklart kan du skriva avtal med grannen om att han kan ta bort häcken PÅ EGEN RISK och du kan även villkora det med höjd, återplanteringskrav, bortforsling mm.
Sålänge du inte anlitar honom (som du skulle anlita en firma) har du inget arbetsgivaransvar.
 
Det där nya hittepået 'motorsågskörkort' gäller bara om det råder ett anställningsförhållande så just det är inte aktuellt i ert fall.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Men då kan man alltså friskriva sig från allt egentligen ? I alla fall här ?

Jag kan alltså låta grannen börja såga, utan risk för åtal från myndigheter om träden börjar ramla över den genomfartsleden som går bredvid och farbror blå ser att stubben står på min tomt, men det är grannen som står med sågen.

Och efter som jag via avtalet ger honom tillåtelse till att fälla träden på min tomt, så får han ta ansvar för ev. motorsågs licenser osv. (om han i sin tur anlitar någon) ?
 
Är det inte säkrare att anlita professionella trädfällare när det är fråga om så stora träd?
Då kommer de med bil med kran och annat som gör att avverkningen blir säker.
Sedan behöver du nog ha en grävare som tar bort stubbar och rotsystem också.

Klarar grannen allt detta?
Du kan kanske helt enkelt ge grannen tillåtelse att med hjälp av proffs utföra dessa åtgärder.


Lite OT, men jag tycker att det är ganska "hänsynslöst" att låta en granhäck växa sig så hög vid gränsen mellan två villatomter.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
En 10 meters gran är ju faktiskt inte särskilt stor. För någon som är det minsta van vid motorsåg är det enkelt. Skulle de stå väldigt taskigt så är det bara att säkra upp med linor så de inte faller dumt.
 
Mikael_L
Jag börjar med att svara på själva trådrubriken.
Nej, man kan inte avtala om allt. Eller rättare sagt, vissa avtal gäller inte, även om de är upprättade.
T.ex. får inte konsumentköplagen avtalas bort vid köp, så det försämras för konsumenten. Avtalas något sådant är det ogiltigt, kan hävas utan risk från konsumentens sida.

Det finns en massa fler saker som inte går att avtala hur som helst, arbetsrättsligt och familjerättsligt finns det mycket.
Avtala om saker som innebär lagbrott kan också bli ogiltigt.

Det finns några juridikkunniga här, de får väl rätta mig i vad jag nu skrivit fel :)



Men så till din egentliga fråga.
Ja, jag ser inga problem med något avtal i enlighet med din önskan. Det bör dessutom skrivas för bådas skydd. Dvs du ska stå skadelös om något går fel med fällningen, grannen ska ha svart på vitt avtalat om dennes rätt att fälla.
Det är nog inget svårt avtal att upprätta, men kräver nog ändå lite omsorg för att inte få en massa slamkrypare i sig.
Kanske saker som under vilket tidsperiod avtalet löper (=sista datum för fällning) vilka träd som ingår. Vad ska respektive part stå för vad gäller uppstädning, återplantering och annat.
Är det några pengar inblandade, avtala både om det ska vara utan pengar inblandade eller med.

Sen har du problemet med återplantering och sånt. Även om du avtalar så kanske grannen struntar i det väl kommen så långt, eller drar på det, eller inte gör det som ni vill osv.
Så här är det kanske passande att vara lite noggrann. Och även skriva in vad som händer om avtalet inte följs. Något tid för att färdigställa och vite kan vara bra att stipulera.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte avtala med någon som tar på sig att göra jobbet, kanske någon handelsträdgård? De brukar ha kontakter i sin tur på ex trädfällning. Du avtalar med dem om vilka träd som ska bort, vad som ska planteras och tas om hand en viss tid, och får ett pris. Sen betalar grannen fakturan och du har ett avtal med ett företag som kanske känns tryggare än med grannen. (man vet ju aldrig, man behöver inte misstänka privatpersoner för att de inte gör sin del men saker kan ju hända som man inte rår över)
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Finns ju mycket att tänka på och speciellt när det gäller sådant som återplantering och framtida skötsel. Ett är t.ex. att se till så att avtalet följer med (är bindande) till nästa ägare om det blir ägarbyte. Det KAN ju vara så att grannen planerar att sälja snart och då vill kunna visa upp en fin solig tomt.
 
MrKarlsson - Visst är det bekvämast om vi anlitar ett företag, men då jag och grannen snackat (ej över, utan genom) häcken så har han antytt hur enkelt det är att göra det själv, hur han känner någon som äger en motorsåg (vilket gör honom till proffs på avverkning).
När jag hör grannen snacka hör jag 2 saker, nämligen den att det inte får kosta och att han kan fixa allt själv. Det gör att jag känner att jag inte vill vara med i hans "lekstuga". Vill han ha sol, kanske jag kan erbjuda mig att bli av med lite granar, men längre än så känner jag inte att vi kan mötas, hur gärna jag än vill ha proffs - som grannen får betala - som sköter nedtagningen och åter plantering.
Naturlöigtvis kommer detta vara mitt första förslag i en skrivelse mellan oss, nämligen att han anlitar en firma och att han får fullmakt att ta ner mina träd, men då det kommer att bli frågan om han kan göra det billigare så behöver det nog skrivas hur han kan göra det mer "privat", och hur jag då ändå kan friskriva mig och ändå känna mig trygg.


Tack alla ni som svarat. Ni har gett mig mycket att fundera över och mycket goda råd. Låter som jag är på rätt väg. Får väll se hur villig grannen är att sätta sin namnteckning på ett avtal, eller om han tycker det kan skötas med ett handslag och därmed tror att det är en dans på rosor. Hur jag då ska ta ställning får vi se, men han får nog räkna med att leva på skuggsidan ett tag till om han inte vill göra det på mitt sätt (alltså antingen anlita en firma, eller ta fullt ansvar)

Stort tack till er alla !
 
Mikael_L
Om nu granhäcken står på din sida så är det ju dina villkor som gäller, och grannen bör ju vara nöjd med att du öht är tillmötesgående.
Det finns många som skulle jublat om grannen tillät nedtagning med förbehållet att det måste utföras av arborister. :)

Jag tycker det är jättebra att du är proaktiv och tänker till ordentligt i förväg, i stället för att stå efteråt och ångra dig. :) Sen ska väl inte allt överdrivas in absurdum, men några tråkiga scenarion kan man ju räkna ut i förväg och vilja skydda sig mot så gott det går.


Verkar inte grannen speciellt kunnig i trädfällning? Kanske den bekante som äger motorsågen har betydligt bättre erfarenhet och kan låna ut både såg och sig själv?
 
Mikael_L skrev:
Jag börjar med att svara på själva trådrubriken.
Nej, man kan inte avtala om allt. Eller rättare sagt, vissa avtal gäller inte, även om de är upprättade.
T.ex. får inte konsumentköplagen avtalas bort vid köp, så det försämras för konsumenten. Avtalas något sådant är det ogiltigt, kan hävas utan risk från konsumentens sida.

Det finns en massa fler saker som inte går att avtala hur som helst, arbetsrättsligt och familjerättsligt finns det mycket.
Avtala om saker som innebär lagbrott kan också bli ogiltigt.

Det finns några juridikkunniga här, de får väl rätta mig i vad jag nu skrivit fel :)
Jag fortsätter att besvara grundfrågan och håller med om det Mikael L har skrivit, d.v.s. nej, man kan inte avtala om allt, i vart fall inte med bindande verkan. Utöver de saker som Mikael L har nämnt kan 36 § avtalslagen nämnas som kan jämka avtalsvillkor som anses oskäliga. Man anses heller inte i normalfallet kunna friskriva sig från ansvar för grov vårdslöshet eller uppsåtliga handlingar.

Men det är ju inte det som är din egentliga fråga vad det verkar.
Som jag tolkar det vill du:
1. Säkerställa att du inte gör något som du inte får
2. Säkerställa att träden fälls utan att det orsakar någon skada
3. Att plantering av ersättningsinsynsskyddet utförs tillfredsställande.

Punkt 1 är väl det svåraste. Grannen kan ju avtalsmässigt garantera till dig att det ni ska göra är tillåtet, men hur skulle han kunna reparera saken om detta skulle visa sig felaktigt. En variant är ju att kontakta en jurist, på grannens bekostnad, som får uttala sig.

Gällande punkt 2 bör ni reglera i vilken omfattning borttagandet av granarna ska ske. Ska även stubbarna tas bort, exempelvis?

Gällande punkt 3 anser jag att det är bättre om grannen, istället för att fixa det själv, ger dig en fast summa som du får använda för återplantering och att ni reglerar vilken typ av växtlighet som ska finnas. Risken är annars att grannen, i dina ögon, gör ett fuskjobb. Ytterligare en fördel är att du kan ta det beloppet till KFM om grannen inte skulle göra rätt för sig.

Nu till den trickiga delen och det som gör att ni kanske inte kommer att komma överens ö.h.t. För hur lång tid ska denna lilla överenskommelse gälla? För alltid eller tidsbegränsat? Ska den också gälla för framtida ägare av din fastighet och vad händer om det inte efterlevs av dig?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Akahigi
Mellan jämbördiga, dvs mellan två privatpersoner, så kan man avtala om det mesta.

Det görs ofta mycket av de olika lagstiftningar som nämnts ovan, men de betyder i praktiken ganska lite. Konsumenträtt och förvaltningsrätt gäller mellan konsument-näringsidkare resp. stat-medborgare. Oskäligheten i avtalslagen är extremt svår att hävda, det ska till något extraordinärt för att domstolen ska jämka avtalet.

Är dock fundersam över om det inte är något fastighetsrättsligt som ska till för att reglera det 'mellan fastigheterna', annars blir det ju massa krångel med att båda parter måste gå med på att se till att en ny köpare tillträder avtalet...

Inte fel dock att skriva något. Tycker jag. Osvenskt, men inte fel :)
 
För att en syrenhäck skall kunna växa på platsen måste man antagligen gräva upp stubbarna och tillsätta en del jord och gödsel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.