U
Håller på att renovera källaren och kom fram till att det borde bli billigare att fräsa egna spår till golvvärmeslangen än att köpa färdigfrästa skivor.

Frågan är då vilken hållfasthet det behöver vara på cellplasten?

Har läst mig fram till att vanlig s80 funkar bra till golv om man gjuter in den. Gjuta ska jag dock inte göra. Jag tänkte fräsa spår, trycka i plåt och slang för att sedan lägga på ca 14mm parkett ovanpå. Hur tjock cellplast det blir vet jag inte än.

Rummet ska bli gästrum/kontor så det är inga större laster som det ska tåla, men med det sagt så vill jag ju inte att golvet ska svikta...
 
U
Troligtvis får det bli xps 250. Då tål golvet all tänkbar framtida last. Trots det högre priset blir det billigare än förspårade skivor och dessutom så kan jag välja den isoleringshöjd jag vill utan att låsa mig till en viss tillverkares slangdimensioner.
 
Är källaren dränerad ? Är plattan isolerad?
Ha koll på det här med fukt. Tejpa plast på plattan och vänta några dygn, kolla om det är fukt under plasten , samma kommer att hända under din frigolit.

Med vänlig hälsning, fremax
 
U
Inte en tillstymmelse till fukt. Rummet hade tidigare träreglar direkt mot betongen. Såg ut som nya när jag tog bort dem, då hade de ändå legat där i nästan 50 år. Vet inte varför jag tog bort dem egentligen...
 
Bara ett tips. Fräs inte i EPS, det blir bösigt som tusan. Använd en värmekniv istället.
 
Kährs rekommenderar att EPS isolering skall ha en densitet på 30 kg per m3 och tåla en kortttidslast på 150 kPa för ett trägolv på 15 mm, om detta kan vara ett riktvärde för dig ?? ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.